Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odvod pre reťazce je deravý ako rešeto. Kto ho potopí?

07.12.2018, 15:08 | Marek Legéň | © 2018 News and Media Holding

Názor | Vládna SNS dala Slovákom mikulášsky darček. Pretlačila v parlamente osobitný odvod pre obchodné reťazce, proti ktorému sa vzniesla ostrá kritika z mnohých strán. Napokon to dopadlo tak, že „daň z potravín“ natečie do štátnej kasy len od pár najväčších hráčov na trhu. Nezaplatia ju z vlastného, ale vyzbierajú, aj vo vyšších cenách od spotrebiteľov.

  • Tlačiť
  • 1

Pôvodný zámer SNS zaťažiť dva a pol percentným odvodom z čistého obratu širokú paletu obchodníkov s potravinami nenašiel pochopenie u jeho koaličných partnerov. Mali ho platiť aj iní predajcovia. Stačilo, aby sa potraviny postarali o desatinu ich celkových tržieb. To sa zmenilo, parlament schválil vyššiu hranicu dvadsaťpäť percent.

Národniari si tiež nechali vysvetliť, že ak by naparili mastnú osobitnú platbu nad rámec dane z príjmov aj obchodným alianciám či malým predajcom na vidieku, mohlo by to byť pre nich likvidačné. Vypočuli volanie domácich obchodníkov, na ktorých, až na výnimky, sa odvod vzťahovať nebude.

Kde na to vezmú

Kde vezmú veľké reťazce peniaze na odvod? Je utópia počítať s tým, že vo vlastnom vrecku. Jednoducho od spotrebiteľov a dodávateľov. Pravdepodobne zvýšia ceny na pultoch alebo/a budú nakupovať tovar lacnejšie. O tom, že takýto scenár je reálny, svedčí skúsenosť slovenského pestovateľa.

Neprehliadnite

„Keď takýto odvod zaviedli v Maďarsku, tak to reťazce vyriešili tak, že si nás zavolali na koberec a povedali, že im máme do týždňa vystaviť dobropis. A vystavili sme ich za desaťtisíce eur,“ uvádza zástupca dodávateľa paradajok Zsolt Bindics v rozhovore pre Denník N. Aj v prípade Slovenska predpokladal, že finančné bremeno by sa v konečnom dôsledku prenieslo na dodávateľa.

Možno síce namietať, že pár reťazcov

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Názory, odvod, reťazce, SNS