Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Potomkovia zakladateľov už preberajú riadenie v tretine slovenských rodinných firiem

03.12.2018, 13:00 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

Celosvetovo sa prechod rodinných firiem z prvej generácie na druhú podarí iba v tretine prípadov. Slovensko, ktoré od nástupu trhovej ekonomiky vymieňa stráž v rodinných biznisoch prvýkrát, na tento prechod aspoň zatiaľ nahliada optimisticky. Viac ako tretina domácich podnikateľských rodín už totiž má nástupcu svojho zakladateľa vybraného. Títo nástupcovia vo firme už zároveň aj pracujú.

  • Tlačiť
  • 4

Nemálo rodín si vie udržanie firmy v rukách predstaviť aj tak, že sa im o ňu budú starať najatí manažéri, pričom deti si ju budú kontrolovať iba ako investori. S takouto alternatívou nemá problém až tretina slovenských rodinných firiem. Viac ako polovica slovenských podnikateľských rodín zvažuje presun riadenia podniku či aspoň vlastníctva a kontroly na novú generáciu.

Tieto zistenia vyplynuli z aktuálneho vydania širšej štúdie Barometer rodinných podnikov v Európe, ktorú zrealizovala poradenská spoločnosť KPMG a združenie EFB (European Family Businesses). Zber dát prebiehal pred letom, na otázky reagovalo celkovo jeden a pol tisíca ľudí z rodinných firiem z 26 európskych krajín.

Na dobrej vlne

Rodinným podnikom sa na Slovensku podľa prieskumu tiež celkom darí. Siedmim z desiatich firiem sa za posledný rok zvýšil obrat. Podľa vlaňajšieho prieskumu zaznamenala nárast obratov pritom iba necelá polovica opýtaných. Viac ako tri štvrtiny z tunajších rodinných podnikov posledný rok zvýšilo alebo udržalo aj zamestnanosť.

Až 78 percent slovenských podnikateľských rodín verí, že pozitívne sa bude vyvíjať ich podnikanie aj v budúcom roku. Ich optimizmus však oproti minuloročnému prieskumu mierne poklesol. Vtedy v pozitívny vývoj verilo 86 percent opýtaných.

Za hlavnú podnikateľskú prioritu na nadchádzajúce dva roky označilo najviac slovenských respondentov prieskumu, zhruba tretina, zlepšenie ziskovosti. S malým odstupom je na druhom mieste export na nové trhy.

Priemerná slovenská rodinná firma pritom pôsobí na trhu dlhšie ako dvadsať rokov, má viac ako 50 zamestnancov a tržby menšie ako desať miliónov eur ročne.

Hlavne chcú zlacniť dedičstvo

Z prieskumu tiež vyplynulo, že v prípade, ak by štát chcel prijať opatrenia na podporu rodinného podnikania, takmer dve tretiny opýtaných by ocenili schválenie definície rodinného podniku a následnú úpravu legislatívy.

„Úpravou legislatívy sa v tomto kontexte myslí najmä zníženie daňovej záťaže pri prechode vlastníctva na ďalšiu generáciu,“ vysvetľuje predseda Rady partnerov KPMG Slovensko Ľuboš Vančo.

Neprehliadnite

Okrem drahého dedenia majetku rodinné podniky na Slovensku stále trápi aj nedostatok kvalifikovaných ľudí. K boju o talenty sa tento rok na rozdiel od vlaňajška pridružila aj obava zo zvyšovania nákladov na ľudské zdroje. Túto skutočnosť uviedla ako problém rovná štvrtina opýtaných.

„Ako rodinné podniky rastú, čoraz častejšie potrebujú do tímu človeka mimo rodiny so špecifickými zručnosťami potrebnými pre rozvoj firmy. Platí to najmä v prípade vysoko špecializovaných expertov na oblasti ako digitálne inovácie alebo pri kľúčových úlohách na úrovni výroby alebo montáže,“ dopĺňa Ľ. Vančo.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy KPMG, Rodinné firmy