Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Penta už má lekárov i nemocnice. Teraz kúpila web na ich hodnotenie

03.07.2014, 05:26 | Branislav Benčat | Daniela Rifaiová | © 2014 News and Media Holding

Investičná skupina Penta vlastní najväčšiu súkromnú poisťovňu, najväčšiu sieť súkromných nemocníc i polikliník. Teraz bude mať okrem poskytovania zdravotnej starostlivosti pod palcom aj hodnotenie jej kvality na jednom z najpopulárnejších webov tohto smeru.

  • Tlačiť
  • 2

Penta prostredníctvom firmy Mediworx software solutions, ktorej akcionárom je cyperská firma Dovera holdings limited, ovládla 100 percent akcií spoločnosti Naši lekári. Tá prevádzkuje internetovú stránku Lekar.sk, ktorá zhromažďuje hodnotenia lekárov zo strany pacientov. Výška sumy, ktorú Penta pôvodným akcionárom vyplatila, nie je známa.

Medzi predávajúcimi je aj ministerský úradník

Zakladateľom portálu a jedným z hlavných akcionárov bol Martin Šujan. Podiel mali aj Ivan Štefunko a dve firmy jemu blízke - EFY a Monogram Ventures a Michal Truban. Menší, päťpercentný podiel, vlastnil aj Martin Filko, ktorý pracuje ako riaditeľ Inštitútu finančnej politiky (IFP) na ministerstve financií. V minulosti sa na adresu Penty vyjadroval kriticky.

M. Filko pre TREND.sk uviedol, že podiel kúpil v polovici roka 2011, pretože chcel podporiť iniciatívu I. Štefunka a M. Trubana pretransformovať študentský startup na portál hodnotenia kvality lekárov. 

„Svoj malý podiel som predal jednému z pôvodných partnerov v čase, keď začali rokovať o predaji so subjektom, voči ktorého aktivitám mám niekoľko výhrad. Neskôr by som ho, na základe stanov, mohol a musel predať uz len na základe väčšinového rozhodnutia akcionárov spolu s nimi,“ napísal ďalej riaditeľ IFP.

M. Šujan pre TREND.sk uviedol, že projekt bol doteraz dotovaný. „Žil z toho, že bol sponzorovaný farmafirmami,“ povedal.

Stránka sa pýši tým, že má v portfóliu takmer 31,5-tisíca lekárov s vyše 67-tisícmi hodnoteniami, hoci o mnohých z evidovaných lekárov sa návštevník veľa nedozvie.

„Pokúsili sme sa nájsť niekoho, kto by dokázal lepšie využiť potenciál portálu. Osobne to, myslím, že aj s ostatnými akcionármi, považujem za úspešný projekt,“ povedal pre TREND.sk zakladateľ portálu a najväčší držiteľ akcií M. Šujan.

Zasahovanie do hodnotenia Penta vylúčila

Pozitívne ohlasy či kritiku na lekárov si používateľ vie vyhľadať podľa ich špecializácie, lokality i zdravotníckeho zariadenia. V sekcii „Zariadenia“ je možné hodnotiť aj priamo nemocnice, kliniky či kúpele. Návštevník si tak vie porovnať celkové prostredie zariadenia, jeho prístrojovú vybavenosť, personál, ceny a dopravnú dostupnosť. Hodnotení sú tak aj lekári a subjekty, ktoré spadajú do siete súkromných nemocníc Svet zdravia a polikliník ProCare. Obe spoločnosti patria Pente.

Tá vylúčila, že by jedným z dôvodov, prečo prejavila o portál záujem, bolo získanie nástroja, ako ovplyvňovať hodnotenia, či v očiach verejnosti zvýhodňovať lekárov, ktorí pracujú v zariadeniach, ktoré vlastní.

„Do obsahu portálu nebudeme ako investor zasahovať. O úspechu projektu od jeho začiatku rozhoduje miera jeho nezávislosti a objektívnej spätnej väzby od používateľov. Akákoľvek forma cenzúry či ovplyvňovania obsahu tvoreného používateľmi by boli preto kontraproduktívne a poškodzovali samotný zmysel projektu,“ povedal pre TREND.sk Gabriel Tóth z komunikačného oddelenia Penty.

„Konflikt tam je a stránka by na to mala používateľov upozorniť, aby to vedeli zobrať do úvahy a byť pri informáciach o lekároch z ich zdravotníckych zariadení opatrnejší,“ myslí si Gabriel Šípoš z Transparency International.

Ivan Štefunko, ktorý sa zameriava na start-upové projekty (TREND s ním robil rozhovor v čísle 45/2013), transakciu pre TREND.sk potvrdil, k detailom sa však odmietol vyjadriť s tým, že mu to zmluva neumožňuje. Rizika protežovania jedných lekárov na úkor druhých sa nebojí. 

„Je to na nich, ako s tým naložia. Ak chcú, aby ten portál fungoval ďalej tak ako doteraz, tak objektivita tam musí byť zachovaná. Keby nebola, sú to pre nich vyhodené peniaze,“ povedal M. Šujan.

S lekármi už konflikt mali

Portál sa pred časom nevyhol konfliktom s lekármi a zápasu o stiahnutie časti hodnotení. Nepozdávala sa im kritika natoľko, že Slovenská lekárska komora zaplatila právnikov, ktorí vypracovali manuál, na základe ktorého mali lekári postupovať, ak chceli poznámky z internetových fór nechať vymazať. Vo februári o tom informoval denník Pravda. „Celá iniciatíva sa skončila tak, že sa nám ozvali traja lekári a ich požiadavky boli aj tak v konečnom dôsledku neopodstatnené. Čiže nedošlo k žiadnemu stiahnutiu hodnotení. A ďalej to už nepokračovalo, zrejme práve preto, že to nebolo veľmi úspešné,“ uzavrel M. Šujan.

Projekt hodnotiaci lekárov začínal pôvodne v roku 2010 na doméne www.nasilekari.sk. V roku 2012 prešla stránka redizajnom a zjednodušila sa aj adresa na www.lekar.sk. Stránka informuje, že ju denne navštívi zhruba 6-tisíc používateľov, na sociálnej sieti LinkedIn vraví o 150-tisícoch návštevách mesačne. Podľa údajov z prieskumu AIMmonitor stránku navštívilo priemerne za prvý polrok 84 380 reálnych používateľov, v júni ich bolo 80 668.

Firma Mediworx software solutions, ktorá web o lekároch kúpila, tiež pôsobí v oblasti zdravotníctva. Ide o IT firmu so zameraním na poskytovanie softvérových a hardvérových riešení so špecializáciou na zdravotníctvo a poisťovníctvo. Vo svojom portfóliu má napríklad softvér pre online komunikáciu medzi zdravotnou poisťovňou a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti či softvér, ktorý zhromažďuje informácie o pacientovi na jednom mieste.

„O webový portál Lekar.sk sme prejavili záujem, keďže ide o úspešný projekt v oblasti zdravotníctva, v ktorom je Penta už dlhodobým investorom,“ povedal G. Tóth. Dodal, že presadzujú objektívne posudzovanie reálnej kvality a v tejto oblasti je portál podľa Penty veľmi efektívny. To, že by finančná skupina prejavila v budúcnosti záujem aj o iné podobné portály, nevylúčil, nateraz však takúto investíciu neplánuje.

Martin Šujan po predaji vo firme neostáva na žiadnom poste, hoci podľa jeho slov tú šancu dostal. "Po piatich rokoch s projektom som nadobudol pocit, že biznis v online svete nie je úplne to pravé a rád by som sa realizoval inde," uviedol s tým, že začína podnikať v agrobiznise, s priateľmi zakladá rodinnú farmu.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy Penta, zdravotníctvo