Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pôvodné či podvodné? Ceny v Alze smrdia, skener drahý ako Fabia inšpekcii nevadí

09.02.2016, 00:13 | Branislav Benčat | © 2016 News and Media Holding

Na to, že pri výpredajoch si treba dávať pozor a nie každý tovar, pri ktorom svietia nejaké percentá, sa automaticky oplatí kúpiť, boli spotrebitelia upozorňovaní neraz. Obchodník sa snaží zákazníka osloviť, a zľavy sú a budú najväčším lákadlom. V skutočnosti sú však mnohokrát iba naoko a zlacnenie môže znamenať, že cena výrobku sa stále pohybuje na úrovni konkurencie. Čo ak však obchodník tvrdí, že výrobok zlacnil o desiatky percent - 80 a viac, dokonca 96 - no v skutočnosti ho predáva v zľave oproti fiktívnym cenám, aké si konkurencia už dávno alebo nikdy v živote nepýtala? Podľa inšpekcie to problém byť nemusí.

  • Tlačiť
  • 29

Práve povianočné obdobie a úvodné týždne nového roku sa väčšine spotrebiteľov spájajú s najlepšími výpredajmi v roku. Či už chcú nakúpiť oblečenie alebo elektroniku, zovšadiaľ na nich vyskakujú zľavy.

V mnohých prípadoch sa naozaj oplatí po zlacnenom tovare siahnuť a zákazník môže ušetriť aj desiatky percent z pôvodnej hodnoty tovaru. V prípade módy či sezónneho tovaru sa dajú bez väčších obáv z podvodu skutočne ušetriť slušné peniaze.

Neprehliadnite

V prípade elektroniky to je už ťažšie. Do akciového výpredaja sa dostáva starý sortiment a obchody nasadzujú čo najvyššie percentuálne zľavy, ktoré však často nie sú vypočítané oproti cenám tesne spred Vianoc, ale napríklad oproti výrobcami odporúčanej cene. Ktorá platila pred mnohými mesiacmi až rokmi.

Keď je ale pôvodná cena na míle vzdialená od konkurencie či odporúčanej ceny od výrobcu, treba sa mať na pozore.

V prípade zliav sú spotrebitelia opakovane upozorňovaní, aby si dali pozor a neuverili hneď obchodníkovi, že tovar naozaj zlacnil. Stratégiou popredných slovenských e-shopov v povianočných výpredajoch bolo zavádzanie zákazníkov už aj v minulosti.

Povianočný výpredaj či Valentín? Obchodu je to jedno

Jednu z najmasívnejších výpredajových kampaní nasadil po minuloročných Vianociach na oboch stranách rieky Morava český internetový obchod Alza. V akcii nazvanej Maxi Výpredaj ponúkal zľavy až do výšky 70 percent. Skončiť sa mala na konci januára, no pokračovala aj prvé februárové dni až do „vypredania interných zásob“.

Pri mnohých produktoch po novom pribudlo logo so srdiečkom, ktoré signalizuje, že na produkt sa vzťahuje už nová valentínska zľava. A je podobne ohurujúca ako tá povianočná.

Alza uvádza vo výpredaji obrovské zľavy

Jeden z najväčších e-shopov v krajine pracuje vo výpredaji pri množstve tovarov s číslami, ktoré sa javia ako podvod na zákazníkovi na prvý pohľad. Pri elektronike, kde sú už zľavy v niekoľkých desiatkach percent vždy podozrivé, ponúka aj kúsky o viac ako 80 percent lacnejšie v porovnaní s pôvodnou cenou.

Jedným z nich je napríklad 8-gigabytový MP4 prehrávač od na Slovensku málo známej poľskej značky Manta s označením MP4284B. Výrobok zo segmentu, ktorý v posledných rokoch vytlačili na okraj smartfóny, stál podľa Alzy pred zľavou takmer 141 eur.

Po znížení ceny o 81 percent ho predávala v januári za vyše 27 eur. Išlo pritom ešte aj o výrobok označený ako „použitý“. Vo valentínskom výpredaji klesla zľava už „len“ na 78 percent a prehrávač je tak v ponuke za vyše 31 eur.

Identický prehrávač, rovnako s označením „použitý“, mala v ponuke aj česká Alza. Stál 738 českých korún (27,3 eura), no iba po 13-percentnej zľave. Pôvodnú cenu tak rovnaký predajca v susednej krajine udával na 849 korún (31,4 eura). Rozdiel v cene pred zlacnením je tak u rovnakého predajcu na Slovensku a v Česku zhruba 110 eur.

To, že slovenská Alza pôvodnú cenu výrazne nadhodnotila, potvrdzuje aj poľský výrobca. Vo svojom e-shope ponúka zariadenie za 105 zlotych, čo je v prepočte necelých 24 eur. V žiadnom z dostupných slovenských a českých e-shopov nepresahuje jeho cena 30 eur.

Ďalším z príkladov cien, ktoré sa na prvý pohľad javia ako nadhodnotené, je Wi-Fi router D-Link DIR-655. Alza ho ponúka za necelých 44 eur po 74-percentnej zľave. Pôvodne tak mal stáť takmer 170 eur.

Na Slovensku ponúkajú podľa agregátora tovarov Heureka identický router viac ako tri desiatky e-shopov. Vo väčšine prípadov nepresahuje suma 50 eur, najviac si zaň jeden z obchodov pýta takmer 80 eur.

V Česku má router v ponuke až 43 obchodov a cenové relácie sú takmer identické ako na Slovensku. Predávajú ho od 1 127 korún (42 eur) do 2 245 korún (83 eur).

Zariadením, ktorého pôvodná cena v Alze je asi najviac vzdialená realite, je skener Brother ADS-2600W. Ten podľa slovenského e-shopu stál pôvodne vyše 11 300 eur. To je suma, za ktorú sa dá kúpiť automobil aj v nižšej strednej triede.

Po neuveriteľnej 96-percentnej zľave ho obchod predáva za zhruba 400 eur. Rovnako však stojí v prepočte na eurá aj v Česku. Tam zlacnil iba o 20 percent a pôvodne tak mal stáť 13 695 korún (cca 500 eur). Ide o vyše 20-násobný rozdiel v cene.

Skener, ktorý výrobca odporúča predávať za 620 eur stál podľa Alzy pôvodne vyše 11-tisíc

Nad udávanou slovenskou pôvodnou cenou zariadenia sa nestačil čudovať ani Rastislav Baroň zo slovenskej pobočky spoločnosti Brother, ktorá spomínaný skener vyrába.

„Odporúčaná predajná cena zariadenia ADS-2600W je 620 eur s DPH. Dovolím si ale odporučiť porovnanie na internetových portáloch, kde je momentálna cena na trhu asi 400 eur,“ povedal pre TREND.sk s tým, že sama firma odporúčané ceny nezverejňuje. „Predpokladáme, že zariadenie je väčšinou súčasťou riešení,“ vysvetľuje dôvody neudávania ceny.

Vylučuje však, že by sa kedykoľvek v minulosti cena skenera aspoň približovala k tej, ktorú udáva Alza. „Za celý čas, čo je produkt na trhu - sú to asi tri roky - sa jeho cena výrazne nemenila,“ dodal R. Baroň. Jeho slová potvrdzuje aj vývoj ceny zariadenia, ktorú uvádza na svojom webe Heureka. Priemerná cena klesla v e-shopoch z 575 eur v januári 2013 na súčasných 480 eur.

S pôvodnou cenou pri skeneri, ktorý je stále vo výpredaji, no teraz už valentínskom, nekorešponduje ani vysvetlivka samotnej Alzy. V podmienkach akcie aktuálne prebiehajúcej kampane Valentínske zľavy totiž vysvetľuje, že ich kalkuluje z pôvodnej ceny tovaru.

Tá by mala byť cenou, za ktorú predmetný tovar „Alza ponúkala bez zohľadnenia všetkých možných bonusov, marketingových kampaní na podporu predaja a iných zľavových akcií na ňou prevádzkovanom e-shope, alebo cenu nezáväzne odporúčanú výrobcom či distribútorom, přičom bude zobrazená vždy tá z cien, ktorá lepšie reflektuje cenovú hladinu daného výrobku na trhu“. Takto postavená definícia by bola v rozpore minimálne pri cene skenera.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 29

Tagy alza, Reálne zľavy