Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Predajne Lidla na Slovensku sú výkonnejšie ako v podstatne bohatších krajinách

29.01.2018, 09:35 | Marek Legéň | © 2018 News and Media Holding

Slovenské predajne Lidla patria k najproduktívnejším v rámci celej skupiny. Nemecký diskont dosahuje pod Tatrami ročné tržby na jednu filiálku v priemere deväť a pol milióna eur. Lepšími výsledkami sa môže pochváliť len v troch bohatých európskych krajinách, vyplýva zo štúdie retailovej analytickej jednotky LZ Retailytics.

  • Tlačiť
  • 21

Vyššie priemerné výnosy na jednu filiálku než na Slovensku vyťaží Lidl iba vo Fínsku, Spojenom kráľovstve a Holandsku. Diskont prevádzkuje zhruba 10 000 predajní na 27 európskych trhoch a v Spojených štátoch, kde expandoval v minulom roku.

Neprehliadnite

Zaujímavosťou je pozícia Nemecka bok po boku s Gréckom (priemerné tržby na predajňu po 7,4 milióna eur), teda ekonomík s diametrálne odlišnou výkonnosťou. Na domácom trhu však Lidl čelí podstatne silnejšej konkurencii, osobitne v diskontnom segmente, v ktorom súperí nielen s odvekým rivalom Aldi.

Ako Slováci dupli na plyn

Lidl podniká na slovenskom trhu od roku 2004. Začínal ako typický diskont s tovarom, ktorý spotrebitelia nepoznali, nevábivo vystaveným na paletách. Postupne sa však menil. Prudký rozmach nastal po osamostatnení slovenského manažmentu, ku ktorému došlo v roku 2011.

Zdroj: LZ Retailytics

„Zameriavali sme sa na zvyšovanie tržieb na existujúcej predajnej ploche. Dosiahli sme vysoký nárast tržieb na meter štvorcový a tým aj veľmi vysoký nárast ziskovosti,“ hodnotí pre TREND.sk Stanislav Čajka, ktorý stál na čele slovenského Lidla od roku 2011 do leta 2016. Počas jeho éry reťazec takmer zdvojnásobil priemerný obrat na predajňu a viac ako zdvojnásobil zisk.

V minulom finančnom roku, ktorý trval do konca februára 2017, si slovenský Lidl po prvý raz zaknihoval tržby vyššie než jedna miliarda eur. Tesne nad túto hranicu sa prehupol aj sesterský reťazec Kaufland. Obe siete sú súčasťou nemeckej Schwarz Group. Lidl má na Slovensku 131 filiálok, Kaufland 65 obchodov.

Odklon od diskontného modelu

„Lidl sa v súčasnosti snaží vyzerať ako supermarket, ktorý uspokojí každodenné potreby zákazníka a je zároveň najmodernejší v meste,“ uvádza LZ Retailytics. Reťazec stavia pôsobivé, drahé „presklené predajne“ na ploche do 1 800 štvorcových metrov a postupne upúšťa od striktne diskontného modelu postaveného na úzkom sortimente a šetrení nákladov.

S tržbami zhruba 80 miliárd eur je Lidl podľa LZ Retailytics najväčším diskontom na starom kontinente. S odstupom za ním nasledujú Aldi Süd a Aldi Nord, nemecké siete Netto (Edeka) a Penny, poľská Biedronka a nórsky reťazec Rema 1000.

  • Tlačiť
  • 21

Tagy Lidl, supermarket