Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Šéf NYC Corner: Hľadáme mladých ľudí, ktorí by prebrali náš koncept

16.06.2017, 19:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

S bratrancom Romanom Kóňom a investorom Jozefom Bardíkom v roku 2013 založili Regal Burger. Pred dvoma rokmi však Oto Kóňa z firmy odišiel a odštartoval svoj vlastný biznis: NYC Corner. Streetfoodovej prevádzke hotdogov sa mimoriadne darí a uvažuje nad tým, že ponúkne projekt ako franšízu manažérom.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 10

Viete, čo sa predávalo na tomto mieste pred pár rokmi?

Búdku sme kúpili ešte pred dvoma rokmi v lete, keď mi na to dal tip kamarát. A áno, bola to ošarpaná búda, kde sa naposledy predávalo ovocie a zelenina a predtým tu v 90. rokoch predávali známu pleskavicu. Minulý rok v marci sme s vynovenou búdkou otvorili street food s ponukou hotdogov so zameraním na kvalitnú surovinu.

Nie ste trocha drahý? Predsa len za tú cenu mám menu v neďalekej reštaurácii. 

Párky sú brané vo všeobecnosti ako produkt, do ktorého ide to podradné mäso. Nie je tam veľký podiel mäsa, ale skôr múky. Preto sme hľadali kvalitných dodávateľov mäsa a pečiva, aby sme priniesli kvalitu. Začínali sme so slovenským dodávateľom párkov, ale neskôr sme ho vymenili za českého z Frýdku-Místku. Dôvodom bolo, že slovenskí neboli takí kvalitní, ako sme potrebovali, a nestíhali nám dodávať toľko párkov, koľko sme predávali.

Súčasné párky majú 92 percent mäsa a ide o bravčovo-hovädziu zmes. Ľudia zo začiatku nechápali, ako môže hotdog stáť 3,50 eura, ale treba si uvedomiť, že to nie je lacný párok, ktorý dáte do gumeného pečiva. My tie párky grilujeme a pridávame napríklad čedar, slaninu či zeleninu. V hotdogu je toho pomerne dosť, preto sú náklady podstatne vyššie. Ľudia boli zvyknutí na hotdogy okolo eura, ale my sme ich chceli upgradnuť.

Neprehliadnite

Ľuďom neprekáža nevábny priestor okolo Kamenného námestia?

Večer tu ľudia posedávajú, ale okrem jedla sme chceli robiť niečo aj s verejným priestorom. Dali sme preč dve búdky a urobili terasu. Chystáme sa upraviť aj kamenné schody, ktoré vedú do obchodného domu. Je pravda, že priestor je ošarpaný a nikto sa o neho nestará. Žiaľ. Preto každé ráno a večer upratujeme, aby tu mohli ľudia v nejakom kultúrnejšom prostredí jesť. Robíme tak nepriamo verejnú službu. Za posledný rok sa na tejto uličke otvorili ďalšie streetfoody a zo starých búdok tu ostal len zelovoc.

Šéf NYC Corner Oto KóňaZdroj: Matej Kalina

Oto Kóňa

Vyštudoval politológiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a neskôr na Masarykovej univerzite v Brne. Po škole pracoval v PR agentúre Seesame, v roku 2013 spoluzaložil podnik Regal Burger. Ku gastronómii sa dostal ešte počas vysokej školy, keď sa mu cez program Work & Travel podarilo vycestovať do New Yorku. Nemal vopred vybavenú prácu ani ubytovanie.

Spomína, že to bola pre neho asi najväčšia skúsenosť v živote. Dva týždne sa mu nepodarilo zohnať prácu. „Museli sme sa pretĺkať na pohovoroch ako vo filme s Američanmi, ktorí prišli do New Yorku, pretože chceli byť modelmi alebo hercami. Potrebovali však zarobiť, a preto tam šli robiť umývača riadov alebo pomocnú ruku do kuchyne,“ vraví. Za prvé dva týždne mal denne desať pohovorov. Ako na bežiacom páse. Po troch minútach človeka poslali preč.

Bolo to depresívne, ale jedného dňa sa mu pošťastilo a zamestnali ho. Cez deň natieral sendviče a v noci pracoval v lepšej reštaurácii ako pomocný čašník. Reštaurácia bola pre neho kľúčová, pretože bol v nej od otvorenia a učil sa, ako manažér rieši problémy. „Tam som sa naučil, ako pomerne rýchlo otvoriť reštauráciu, keď je v nej drive a dobrá atmosféra medzi ľuďmi. A vlastné gastro som začal riešiť o štyri roky neskôr,“ dodáva.

Spomínali ste expanziu NYC Corner, ale chcete to urobiť inou formou. Ako?

Od začiatku nás oslovovali ľudia, ktorí si všimli, že sa nám darí a chcú to v iných mestách replikovať. My sme to však odmietali aj vtedy, keď investori ponúkali peniaze na ruku. Chceme zatiaľ vypilovať túto jednu pobočku a akcie. Preto máme štatistiky na všetko. Vieme, koľko sme na danej akcii predali, aké sme mali náklady a aký sme mali čistý zisk. Snažíme sa vylepšovať procesy a sme pripravení na to, aby sme tento koncept replikovali.

Takže franšíza? Dá vám niekto peniaze a potrasiete si rukou?

Nie tak celkom. Nestačí mať len peniaze a pár skúseností. Chceme človeka, manažéra, s ktorým si vieme povedať, že tu bude napríklad tri roky a bude riadiť pobočku. Nechceme človeka, ktorý by nám v začiatkoch poškodil značku a nemal k nej vzťah. Chceme vytvoriť iný franchisingový koncept, pretože cítim, že na Slovensku vôbec nefunguje podpora podnikania. Chceme to urobiť ako podporu mladých podnikateľov, ktorí chcú začať podnikať.

Bežný koncept je pritom taký, že investor príde, dá peniaze a prijme svojich ľudí ako zamestnancov. My chceme mladých ľudí, ktorí chcú podnikať, ale nemajú dostatok peňazí, keďže na rozbeh gastro prevádzky potrebujete asi 60- až 80-tisíc. My chceme takýchto ľudí nájsť, ktorým sa páči náš koncept. Tí by viedli a manažovali ľudí na svojej pobočke. Tento človek nemusí mať nutne peniaze. Môže mať nasporených napríklad 15-tisíc eur, čo by bol jeho vstupný kapitál, a zvyšok asi 45-tisíc pôjde ako úver z banky, ktorý musí splatiť. Komunikujeme už so Slovenskou sporiteľňou, ktorá má program na podporu mladých podnikateľov. Klasická franšíza pritom funguje tak, že peniaze sú prioritné a až následne sa hovorí o biznis pláne. Pre nás nebudú peniaze akýmsi „dealbreakerom“.

Ide len o víziu, alebo máte aj časový rámec?

V Bratislave máme už takmer potvrdené priestory a ozývajú sa nám ľudia aj z Banskej Bystrice či Trnavy. Zatiaľ vedieme rokovania. Ak v najbližšom čase s niekým podpíšeme zmluvu, tak do troch mesiacov to vieme aj realizovať. Je dosť možné, že do konca roka by sme mohli mať v Bratislave ďalšie prevádzky.

Čo bude zahŕňať poplatok z dealu?

My všetko zariadime. Na začiatku je školiaci poplatok, kde zdieľame svoje know-how a procesy. Keď sa pobočka rozbehne, dostaneme isté percento z obratu z danej franšízy. Tento model nebude ničím inovatívny. Odlišuje sa len tým, že je zameraný na mladých ľudí do 35-40 rokov, ktorí sú na začiatku podnikania.

Koľko manažérov chcete pohľadať na nové franšízy?

Kľúčový bude prvý manažér, ktorý bude mať aj výhodnejšie podmienky. Chceme to s ním rozbehnúť v priebehu pol roka až roka a spolu vychytáme muchy. Ďalšie franšízy budeme predávať už ako hotový produkt, ktorý bol verifikovaný a úspešný. Nechceme to však prepísknuť. Samozrejme, počítame s tým, že niektoré franšízy nepôjdu a vypadnú, ale vo všeobecnosti chceme prevádzky, ktoré majú dobrú šancu na úspech, zabehnuté procesy a kalkulácie. Jedinou úlohou manažéra je už len nájsť dobrých ľudí, ktorí by tam pracovali.

Prevádzka NYC Corner na Kamennom námestí v BratislaveZdroj: Matej Kalina

Podľa všetkého ste geek do dát. V akom stave sú?

Máme zaznamenané tržby dokonca po hodinách. Teraz sa rozprávame a vidíte, že prší. Tento faktor si zapisujeme do excelu, aby sme vedeli podchytiť faktory, ktoré ovplyvňujú predaj. Napríklad v apríli boli dva-tri dni, v ktorých boli mínusové teploty. Samozrejme sme si to zapísali a naozaj nám poklesli tržby. Zistili sme, koľko nás to stálo. Vieme to potom vyhodnocovať. Nie sú to len faktory ako počasie, ale aj napríklad veľké akcie v okolí.

Na čo sú vám presne tieto dáta?

Vieme nimi cieliť marketing. Keď očakávame horšie počasie, môžeme posilniť marketingové akcie, pretože očakávame výpadok. Naopak, ak je pekné počasie, môžeme sa pripraviť na to, že k nám príde viac zákazníkov. Môžem tak na prevádzke posilniť ľudí.

Vo vašom prípade je marketing čo? Sociálne siete?

Je to reklama napríklad na Facebooku. Dávame napríklad posty zamerané na nejakú našu novinku alebo akciu typu, ak prídete piati, tak šiesty bude mať hotdog zadarmo. Facebook dokáže pekne targetovať okolie stánku. Ľuďom, ktorí nakupujú vedľa v Tescu, pípne, aby navštívili náš stánok. Tak isto sa to dá targetovať na ľudí, ktorí sa nachádzajú napríklad na neďalekej akcii v okolí. S týmto marketingom sa dá pekne hrať.

V rámci kalkulácií počítate s konkrétnym balíkom peňazí na marketing?

Je to skôr intuitívne. Ale je to lowcostový marketing, keďže platíme len reklamy na Facebooku a Instagrame. Z obratu je to jedno a možno aj menej ako percento. Ide len o pár stoviek eur. Facebook robí štatistiky, čo z týchto postov funguje a čo nefunguje. Úspešné sú napríklad posty, ktoré sú cielené „do kuchyne“. Nedávno sme zverejnili post o našom kuchárovi spod Beskýd. Bol úspešný a cítiť, že ľudia majú radi našu značku a produkty. Radi sa dozvedia niečo viac o našom pozadí. Úspešné sú aj články o nás, novinky o jedlách alebo informácie o tom, na akú akciu ideme. Priemerne dávame jeden až dva posty denne. Čo je zaujímavé, tak nemáme žiadne produktové fotky, všetky pochádzajú od našich fanúšikov.

Nedávno sa kúpil takzvaný foodtruck, s ktorým vyrážajú na akcieZdroj: Facebook / NYC Corner

Pokračovanie článku - stránka 1 z 2
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 10

Tagy jedlo, NYC Corner, street food