Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šesť trikov, ako štát dopuje Bonul zákazkami

25.05.2018, 12:55 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

Ako je možné, že strážna služba Bonul rodiny Bödörovcov vyhráva takmer všetky zákazky v odvetví, v ktorom pôsobia desiatky firiem? Odpoveď je v súťažných kritériách. Štátne firmy z nich spravia filter, cez ktorý je buď nemožné, alebo veľmi ťažké sa pretlačiť. TREND.sk narátal šesť takýchto kritérií, ktoré rôznym spôsobom znevýhodňujú konkurenciu.

  • Tlačiť
  • 3

1. Vyhrať môže len firma, ktorá je subjektom hospodárskej mobilizácie

Tento špeciálny status znamená, že v prípade vojny bude bezpečnostná služba plniť rôzne úlohy, napríklad zabezpečovať krízové riadenie. Tento status získal Bonul od ministerstva hospodárstva (MH SR) pod vedením Ľubomíra Jahnátka (SMER-SD) v roku 2008.

Inak je však ťažké sa k nemu dostať. Presvedčila sa o tom napríklad konkurenčná SBS Securitas SK, ktorá sa pokúsila získať zákazku od Dopravného podniku Bratislava. Aj ten chcel zmluvu uzavrieť iba so subjektom hospodárskej mobilizácie. Securitas najskôr oslovila ministerstvo hospodárstva (MH), ktoré predtým poskytlo špeciálny status Bonulu. Požiadavku Securitas však to isté ministerstvo odmietlo, lebo vraj Dopravný podnik spadá pod ministerstvo dopravy. Ale ministerstvo dopravy ho firme odmietlo udeliť, lebo vraj náplň práce Securitasu, čiže strážne služby, nespadá do kompetencií ministerstva dopravy. Stalo sa tak už za vlády Ivety Radičovej.

Zdroj: NMH / Tony Štefunko

„Ministerstvo dopravy udeľuje status subjekt hospodárskej mobilizácie iba subjektom, ktoré sú presne stanovené v zákone a ich náplň práce súvisí s rozsahom pôsobnosti ministerstva dopravy v zmysle zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy. Ani jedna z týchto spoločností tieto podmienky doteraz nesplnila,“ napísala pre TREND.sk hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Takže súťažiť v Dopravnom podniku mohol iba niekto, kto bol subjektom hospodárskej mobilizácie už predtým. Jedinou esbéeskou, o ktorej je to známe, je Bonul. Čudné bolo aj to, že Dopravný podnik vôbec takéto kritérium vyžadoval. Obhajuje to tým, že je sám subjektom hospodárskej mobilizácie, preto musí vyžadovať aj od svojich partnerov, aby ním boli. Na otázku, od koho ešte vyžaduje tento status, DPB neodpovedal.

Portál Aktuality.sk narátal šesť tendrov, ktoré mohol vyhrať len subjekt hospodárskej mobilizácie. Okrem Dopravného podniku a MH ich vyhlasovala Slovenská pošta či Správa štátnych hmotných rezerv.

Ak by sa niekto pokúsil konkurovať Bonulu v týchto tendroch, zrejme by dopadol rovnako ako Securitas.

Aktualizované 28.5.2018: Slovenská pošta v reakcii na článok uviedla, že spomínanú podmienku v záujme otvorenia súťaže po jej zverejnení upravila. Požiadavku na subjekt hospodárskej mobilizácie v podmienkach ponechala, no uchádzačom dala možnosť preukázať aj iným spôsobom, že budú pripravení poskytovať požadované služby aj v čase krízového stavu.

2. Podmienkou je určitý počet zamestnancov oslobodených od brannej povinnosti

V roku 2014 vyhlásila Správa štátnych hmotných rezerv súťaž za štyri milióny eur. Podmienkou bolo, že víťazná SBS bude mať 50 zamestnancov, ktorí budú oslobodení od brannej povinnosti. Neskôr aj spoločnosť Securitas žiadala o potvrdenie o oslobodení zamestnancov od brannej povinnosti, no nebolo jej vyhovené. Zdôvodnením malo byť, že takéto potvrdenie sa vydáva len v mesiaci január. Správa rezerv toto kritérium použila aj v ďalšom tendri.

3. Vyžaduje sa licencia na zbrane typu A, čiže na samopaly

Túto požiadavku mala vo svojom tendri Slovenská pošta. Táto licencia pritom nie je medzi strážnymi službami samozrejmosťou. Drvivá väčšina esbéeskárov nenosí zbrane, tobôž nie samopaly.

Neprehliadnite

Hoci pošta od roku 2006 nezaznamenala žiadne lúpežné prepadnutie pri prevoze cenín, 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy Bonul, SBS, verejné obstarávanie