Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovenská výroba Pepsi stratila zmysel

25.04.2005, 16:32 | Ivan Haluza | © 2005 News and Media Holding

Hoci trhový podiel klesol aj americkému rivalovi, lokálny závod má v štruktúre Coca-Coly pevnejšie miesto.

  • Tlačiť
  • 0

Z pohľadu zvýšenia nezamestnanosti nie je prepustenie 36 pracovníkov vo výrobe nealkoholických nápojov s.r.o. Pepsi Cola SR v Malackách žiadna veľká story. Z inej optiky to však znamená koniec príbehu výroby tradičného svetového nápoja na Slovensku.

A bol to dlhý príbeh. Američania už v 70. rokoch minulého storočia dokázali preraziť železnú politickú oponu Československa a dohodnúť sa na licenčnej výrobe.

A pád bariér obchodu je paradoxne jednou z príčin, prečo Pepsi Americas ukončila slovenské výrobné pôsobenie. Ostáva iba obchodnou firmou, ktorá bude produkty dovážať z Česka a Poľska. Tam aj zo Záhoria presunuli všetky výrobné linky. Z Malaciek ostalo distribučné centrum.

Dôvody odchodu

Marketingový riaditeľ Pepsi Americas pre Česko a Slovensko Petr Mlateček ukončenie výroby na Slovensku vysvetlil TRENDU tým, že po vstupe stredoeurópskych krajín do EÚ sa zrušili všetky colné bariéry, čo zjednodušilo cezhraničný obchod s nápojmi.

51_cola.jpg

„Stratégia firmy smerujúca k rastu vyžaduje mať vysoko efektívnu organizáciu. Jeden z adaptačných krokov nadväzujúcich na rozšírenie EÚ viedol v stredoeurópskom regióne k zlúčeniu výrobných procesov.

Výroba limonád zo Slovenska bola presunutá do iných štátov strednej Európy, kde má spoločnosť k dispozícii nie plne využité výrobné kapacity,“ znelo oficiálne zdôvodnenie P. Mlatečka s dodatkom, že jeho firma aktívne pomáhala uvoľneným ľuďom pri hľadaní práce.

Na priamu otázku, či ukončenie výroby na Slovenku nesúvisí aj s poklesom tunajších trhových podielov, už P. Mlateček reagovať nechcel. Vývoj predaja označil za internú záležitosť Pepsi.

Prieskumy však hovoria o tom, že v priebehu posledných troch rokov podiel ich firmy v predaji nealkonápojov na pultoch slovenských obchodov poklesol z 8,6 na 5,5 percenta.

Po zrušení výroby hodlá koncern v predaji výrobkov viac ako pokračovať. „Aktivity spojené s obchodom, marketingom, logistikou a administratívou naopak chceme posilniť. Aj v tomto roku sme už uviedli či uvedieme na slovenský trh viaceré nové produkty,“ pokračuje P. Mlateček.

    Nervozita na trhu: Coca-Cola žaluje Cola Locu
    Boj na trhu medzi konkurentmi tak môže pokračovať. Rovnako ako Pepsi zlacňuje na slovenskom trhu svoje výrobky aj Coca-Cola. „Aj my ako líder ceny znižujeme. Dolu totiž idú ceny všetkých potravín, musíme na to reagovať,“ hovorí R. Pekník. Stúpa však nervozita. Coca-Cola sa začiatkom roka pustila aj do súdneho sporu s pivovarom Steiger zo stredoslovenských Vyhní. Nepáči sa jej, že sa tam vyrába kolový napoj s názvom Cola Loca. Coca-Cola tvrdí, že názov inšpirovaný starším českým filmom Limonádový Joe si môže spotrebiteľ pomýliť s jej nosnou značkou. Vedenie Steigera je prekvapené tým, že koncern ich zažaloval až teraz, hoci Cola Locu vyrábajú už od vlaňajška a Úrad priemyselného vlastníctva SR im ju do registra ochranných známok zapísal v septembri roku 2002.

Práve v poslednom období sa však výdavky koncernu na miestnu reklamu v slovenských médiách výrazne znižovali. Zatiaľ čo v rokoch 2000 až 2003 si Pepsi Cola SR podľa agentúry TNS SK objednávala reklamu vždy za zhruba 40 až 50 miliónov korún, vlani to bolo len za 22 miliónov.

Podobne ako konkurenti chce Pepsi aktuálne na trhu zabojovať nižšími cenami „Naše zlacnenie sa týka hlavne limonád. Ide o reakciu na všeobecný trend v nákupnom správaní slovenských spotrebiteľov a tiež na cenové aktivity našich najväčších konkurentov,“ pokračuje P. Mlateček.

Konkurenčný súboj

Pepsi Cola mala po politických zmenách v roku 1989 na Slovensku veľmi dobrú pozíciu. Vďaka dlhoročnej licenčnej výrobe ju obyvateľstvo dobre poznalo a domáce sódovkárne sa len dostávali do rúk privatizérov.

Hneď v roku 1989 však rozbehol v Liptove v St. Nicolause licenčnú výrobu aj jej hlavný globálny rival – koncern Coca-Cola. O štyri roky nato začal vyrábať aj vo vlastnom závode v Lúke pri Piešťanoch. Podľa Radovana Pekníka z vedenia bratislavskej s.r.o. Coca-Cola Beverages Slovakia ich koncern na tunajšom trhu predstihol predaje Pepsi už v rokoch 1995 až 1996.

Kto reklamy pridal, kto ubral

(mil. Sk, objem reklamy zadanej v SR)

2003

2004

Coca Cola

232

145

Kofola

65

240

Walmark

56

123

Pepsi Cola

43

22

zdroj: TNS SK

Teda ešte pred tým, ako sa v roku 2000 sama Pepsi presunula od licenčných výrobcov do vlastného moderného závodu v Malackách, ktorý stál viac ako šesť miliónov dolárov (vo vtedajšom kurze okolo 300 mil. Sk).

Postupom času sa pred trhové pozície Pepsi dostali aj lokálni konkurenti, ktorí už sami dokázali nazbierať dostatok peňazí na reklamu. Firma Walmark si podľa prieskumov z predaja nealkonápojov držala na Slovensku v rokoch 2002 až 2004 desatinový podiel, Kofola stúpla z necelých päť na bezmála desať percent.

Tak ako Pepsi však strácal na pultoch obchodov v posledných rokoch aj líder slovenského trhu, Coca-Cola. Jeho sila sa podľa rovnakých prieskumov znížila zo štrnástich na jedenásť a pol percenta.

Coca-Cola zostáva

Ani R. Pekník poklesy predajov značiek Coca-Coly komentovať nechce. Na otázku o možnej redukcii výroby však odpovedá, že produkcia v Lúke kontinuálne pokračuje.

„Vo výrobnom závode zamestnávame zhruba štvrť tisíca ľudí, po celom Slovensku je to celkovo až 560 ľudí, žiadne znižovanie stavov neplánujeme,“ zdôrazňuje. Slovenský závod pritom podľa neho pokrýva nielen zhruba 90 percent tunajších predajov koncernu.

Produkuje aj na vývoz. Hlavne do Česka sa exportuje až polovica jeho celkovej produkcie,“ informuje R. Pekník. Tým nepriamo naznačuje, že pozícia slovenského výrobného závodu Coca-Coly je v rámci koncernovej štruktúry materskej firmy iná, ako to je prípade uzavretých výrobných prevádzkarní Pepsi Coly SR.

Jej závod v Malackách totiž podľa P. Mlatečeka aj v čase plnej prevádzky vedel vykryť len časť slovenského odbytu. Podstatný podiel zabezpečovala česká výroba.

„Na Slovensko sme i tak dlhodobo dovážali všetky džúsy, nektáre, stolové vody, ľadové čaje alebo športové či energetické nápoje. Čiastočne sa však dovážali aj limonády, ktoré sa ako jediné v Malackách vyrábali. Teraz sa dovozy iba zintenzívnia,“ dodáva P. Mlateček.

Foto – Archív

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)