Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovenské Novoplany skončili

30.12.2009, 07:44 | Dominik Orfánus | © 2009 News and Media Holding

Výrobca z Lučenca svojimi autobusmi v konkurencii neuspel

  • Tlačiť
  • 3

Slovenský výrobca autobusov, spoločnosť S.A.O. Lučenec je v konkurze.

Za bývalého režimu robili v lučeneckých Československých autobusových opravovniach (ČSAO) na podvozku Karosy špeciálne nadstavby. Od roku 1973 ich vyše tisíc išlo o prepravníky a autobusy na sťahovanie, prepravu koní, pojazdné bufety alebo letiskový autobus. Po rozpade republiky začala spoločnosť v roku 1995, už pod hlavičkou S.A.O., výrobu vlastných mestských a prímestských autobusov pod značkou Novoplan. Okrem toho vyrábala menšie autobusy v licencií Mercedesu. Chystali sa s nimi presadiť najmä pri obnove vozového parku slovenských SAD. Koncom deväťdesiatych rokov boli v tendroch úspešnejšie zahraničné značky a popri nich ďalšie novovzniknuté slovenské fabriky – Slovbus a Granus. Projekt zvolenského Granusu skrachoval ešte koncom deväťdesiatych rokov, Slovbus z Nového Mesta nad Váhom skončil pred niekoľkými rokmi. Nová firma Slovbus N.M. presťahovala výrobu do Detvy, ale jej výroba sa postupne utlmuje.

V roku 2007 sa do finančných problémov dostalo aj S.A.O. Lučenec, ktoré muselo okrem iného aj obhospodarovať starý veľký areál. Od augusta je v konkurze, ktorý stále pokračuje. Prepúšťanie všetkých dve sto pracovníkov trvalo postupne už niekoľko rokov. Pred rokom 1997 tento závod zamestnával sedem sto ľudí.

Novoplany nemali na slovenskom trhu úspech. V posledných rokoch vyrábali v Lučenci najmä konštrukcie pre nového levočského výrobcu autobusov Troliga bus, ktorému predalo S.A.O. aj polovicu licencie na výrobu autobusov. Tie najprv dokončovali v Levoči pod značkou Novoplan a Pre-os, od novembra už len pod značkou Troliga bus. Výrobu skeletov prebrala po S.A.O. iná lučenecká firma. Aj keď S.A.O. vyrábalo autobusy najmä na podvozkoch Mercedes-Benz, vyvinulo aj vlastný podvozok, čo doteraz žiaden slovenský výrobca autobusov nenapodobnil.

Foto - Flickr.com

  • Tlačiť
  • 3

Tagy automobilový priemysel