Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovensko pozná možné budúce biznis hviezdy

22.11.2013, 23:23 | Dominik Orfánus | © 2013 News and Media Holding

Tretí ročník StartUpAwards.SK po dnešnom finále pozná výhercov, ktorí si budú môcť pre rozvoj svojho biznisu vybrať pobyt v hociktorom akcelerátore na svete. Opäť v štyroch kategóriách si v silnej konkurencií (z približne stovky prihlásených projektov) vybojovali víťazstvá tieto start-upy:

  • Tlačiť
  • 5

Kategória Science

Gas Sensor

Start-up projekt z Elektrotechnického ústavu Slovenskej akadémie vied. Ide o senzor na únik vodíka, ktorý oproti dnešným senzorom dokáže ušetriť 90 percent spotreby energie a je aj o 90 percent lacnejší (cena okolo 25 dolárov) ako súčasné riešenia na trhu (okolo 300 dolárov).

„Momentálne hľadáme priemyselného partnera na licencovanie, oslovujeme veľké firmy ako Honeywell, Figaro a podobne,“ prezradila pre TREND.sk Katarína Müllerová, vedúca Kancelárie pre transfer technológií na SAV. Tento start-up tak zostane iba licenčným projektom SAV a vyrábať ho bude jedna alebo viacero firiem z elektrotechniky alebo energetiky, ktorá robí s výrobou alebo transportom vodíka, kde sa tieto senzory používajú.

Kategória Society

Speekle

Projekt hernej platformy a logopedických hier pre deti vyhral aj Podnikateľský nápad roka 2013. Do súťaže StartUpAwards.SK sa neprihlásili, nominovali ich organizátori: „Nechceli sme byť tí, čo chodia na každé start-upovské súťaže,“ pokrčí ramenami jedna zo štvorice zakladateľov Veronika Štrbáková.

Nakoniec sa nielen prebojovali do finále, ale aj svoju kategóriu vyhrali. Podľa V. Štrbákovej sa im okrem šťastia priklonilo aj publikum tým, že to ľudia vidia ako užitočný projekt s potenciálom. Speekle minulý mesiac založili firmu, momentálne u nich prebieha beta testovanie na vyše stovke používateľov.

Kategória Technology

Inhiro

Iba v septembri vznikol spin-off projekt známeho slovenského online providera Websupport, ktorý sa zameriava na nábor záujemcov o zamestnanie a dokonca ich vďaka sociálnemu scanu aj preselektuje na pozíciu. Za dva mesiace dokázali vďaka jednému newsletteru medzi zákazníkmi Websupportu získať 900 klientov, z toho je už 30 platiacich.

„Ja ani neviem, aké sú ceny pre víťazov. My sme sa dozvedeli iba včera, že ako náhradník si máme pripraviť prezentáciu,“ smeje sa art directorka projektu Lucia Kubinská. Napriek tomu, že firmu tvoria iba dvaja ľudia, porota im dala prednosť pred zvučnejšími a na trhu dlhšie pôsobiacimi projektmi ako Viamo alebo DataMolino. „Sústredíme sa na získanie viac referencií, a pomaly sa budeme musieť od materskej firmy aj odčleniť,“ dodáva L. Kubinská.

Kategória Art & Design

CulCharge

Dvaja zakladatelia – spolužiaci zo štúdií MBA – sa rozhodli popri vlastných projektoch vymyslieť niečo, na čo by dostali peniaze cez crowdsourcing. A naozaj sa projekt mininabíjačky na telefón ľuďom na crowdsourcingovej platforme Indiegogo tak páčil, že za 40 dní vyzbierali na predobjednávkach 94-tisíc dolárov.

Pred redakciou TREND.sk vytiahli prvé kusy z Číny, ktoré im prišli v pondelok. Dokonca bol redaktor vôbec prvý, ktorý si vyskúšal funkčnú nabíjačku na MicroUSB konektor.

Do decembra tím CulCharge bude zasielať predobjednané kusy po celom svete, od jari sa začne ostrá výroba a predaj na trhu. Momentálne od spoločností, ktoré ich oslovili, vidia, že by mali budúci rok vyrobiť nie menej ako 400-tisíc kusov malých nabíjačiek.

„Máme nejaké investorské ponuky, nechceme to uzatvárať pred spustením na trh, potom to bude zaujímavé,“ približuje uvažovanie mladých podnikateľov spoluzakladateľ Jozef Žemla. „Ono to funguje,“ zajasal do toho Viktor Reviliak, druhý spoluzakladateľ, keď vide testovaná nabíjačka naozaj nabíja telefón z notebooku.

  • Tlačiť
  • 5