Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovenský Seagle Air zastavil lety

23.10.2009, 10:24 | Dominik Orfánus | © 2009 News and Media Holding

Šéf spoločnosti tvrdí, že ide iba o malý problém (Aktualizované)

  • Tlačiť
  • 0

Slovenská letecká spoločnosť Seagle Air vo štvrtok o polnoci zastavila všetky svoje lety. Charterový prepravca z Trenčína bol podľa generálneho riaditeľa Petra Hanáka nútený pre finančné ťažkosti prestať lietať. Dôvodom má byť nedodržanie zmluvy zo strany talianskeho partnera – SkyOne Italy Airlines.

Táto spoločnosť, ktorá vznikla iba začiatkom roka mala od Seaglu prenajímať tri Boeingy s posádkou (tzv. wet lease) počas najbližších piatich rokov za celkovo 72 miliónov eur. P. Hanák hovorí, že táto situácia je iba malý problém, ktorý Seagle vyrieši, a bude ďalej expandovať.

Exekúcia?

Zmluvu na prenájom lietadiel s posádkou podpísanú v polovici septembra Taliani nedodržali – lietadlá mali prebrať 1. októbra, pričom mali zložiť aj bankový akreditív. Nestalo sa ani po opakovaných upozorneniach.

„Preto sme s tými lietadlami nič nerobili – mohli sme ich predať,“ vysvetľuje P. Hanák vznik nákladov na leasing, údržbu a nevyužitú posádku počas posledných týždňov, ktoré nakoniec dostali spoločnosť do platobnej neschopnosti. Iba trojtýždňová odstávka flotily Seagle Airu spôsobila, že si spoločnosť vyčerpala svoje finančné rezervy na prevádzku.

Podľa informácií zamestnancov slovenských letísk, ktorí si neželajú byť menovaní, firma letiskám neplatí. Košické letisko malo dokonca na ňu podať návrh na exekúciu. Zástupkyňa výkonného riaditeľa košického letiska Marta Horváthová tieto informácie nepotvrdila s tým, že ide o dôvernú informáciu. P. Hanák problém s košickým letiskom rieši, ale nevie o žiadnom návrhu na exekúciu. Tvrdí, že Seagle Air ďalej riadne funguje. Dokonca otvára dcérsku firmu v Čechách a Poľsku, kde chce takisto podnikať.

Veľké oči

Generálny riaditeľ Seaglu P. Hanák je presvedčený, že spoločnosť bola talianskym podnikateľom podvedená. SkyOne Italy Airlines nemala licenciu na prevádzkovanie leteckej spoločnosti – mohla teda iba predávať letenky. Seagle za tri týždne od začiatku zmluvy musí jej nedodržanie riešiť právnou cestou: „Je tam zmluvná pokuta 14,4 milióna eur“, hovorí šéf Seaglu. Jedným dychom však dodáva, že nevie, či sa im podarí sumu vymôcť. SkyOne Italy so Seaglom už ani nekomunikuje. Na svojej stránke sľubuje novú verziu do 30 dní od konca augusta. Medzi jej destináciami svieti aj New York. Podľa P. Hanáka mal byť Seagle jediný, od ktorého by talianska spoločnosť prenajímala lietadlá.

Seagle Air zrušil teraz posledných, celkovo šesť charterových letov pre cestovné kancelárie. „Cestujúci to ani nepocítia,“ vyhlásil M. Hanák. Už let v sobotu si nemenovaná cestovná kancelária zabezpečila zahraničnou leteckou spoločnosťou. Zo slovenských prepravcov si môže z podielu Seagle Airu „uhryznúť“ Air Slovakia. Ale nie nadlho. „Budúcu letnú sezónu budeme určite lietať, viaceré cestovné kancelárie s nami chcú spolupracovať,“ tvrdí P. Hanák. So zimou zatiaľ nie je jasno. Charterové spoločnosti majú tradične najviac práce počas leta, kedy vozia dovolenkárov. V zime lietadlá poskytujú iným spoločnostiam (Seagle minulú zimu lietal v Iraku pre Iraqi Airways). Práve v to veril Seagle aj u talianskeho partnera – slovenské lietadlá mali lietať do celej Európy. Zatiaľ má Seagle „robotu“ na zimu iba pre svoje dva Airbusy, osud troch Boeingov je otázny.

Z Trenčína za hranice

Trenčiansky Seagle sa začal venovať masovejšej preprave v roku 2007, keď kúpil prvý Boeing 737. Dnes ich majú tri. Využil najmä voľný priestor na trhu po krachu Slovenských Aerolínií. Spoločnosť mala tohto roku za sebou vcelku úspešnú druhú letnú sezónu charterových letov – týždenne robila vyše sto letov a prepravila celkovo vyše 300-tisíc cestujúcich. Po pôsobení v Česku a Iraku spoločnosť získala väčšinový podiel na dovolenkových letoch z Bratislavy, Košíc, Brna, či Prahy. Cez leto lietala do takmer 40 destinácií najmä v južnej Európe a Afrike. Ako prvá slovenská spoločnosť v histórií slovenského letectva mala vo svojej flotile aj európske Airbusy.

Konkrétne dva typu A320, ktoré však v závere leta nepresvedčili svojou spoľahlivosťou. Vyskytli sa totiž prípady, keď sa museli pre poruchu vrátiť na vzletové letisko. V Seagle Air pracuje okolo 190 zamestnancov.

M. Hanák hovorí, že o prepúšťaní neuvažujú. Momentálne rokujú najmä s leasingovými spoločnosťami o odklade splátok prípadne odovzdaní lietadiel. Hovorca Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky Stanislav Jurikovič hovorí, že ministerstvo na základe zverejnených informácií musí v leteckej spoločnosti vykonať bezpečnostný a finančný audit, aby im Letecký úrad Slovenskej republiky mohol ponechať licenciu. „To môže trvať aj tri mesiace“, dodáva.

Foto na titulke - Flickr.com

  • Tlačiť
  • 0

Tagy letecká doprava, Seagle Air

Diskusia (0 reakcií)