Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Starosti šéfa Uberu: Kľúčové škandály firmy, ktoré ho potopili a spôsobili chaos

14.06.2017, 08:41 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Svetoznáma aplikácia Uber čelí obrovskej kríze. Chýbajú jej kľúčoví ľudia vo vedení a na americký start-up s hodnotou 70 miliárd dolárov sa valí jeden škandál za druhým: sexuálne zneužívanie, priemyselná krádež, nespokojní vodiči. Šéf Uberu Travis Kalanick vo vedení spoločnosti končí.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy

Uber

V roku 2014 bola v Indii znásilnená žena vodičom Uberu. Prípad sa dostal až k výkonnému riaditeľovi Uberu Ericovi Alexandrovi, ktorý je zodpovedný za ázijský trh. Ten celý prípad spochybnil a nelegálnou cestou sa dostal k lekárskym záznamom znásilnenej ženy. Jeden zo šéfov Uberu si udržal svoj flek ďalšie tri roky (pred týždňom bol nakoniec odvolaný) a to napriek tomu, že neoprávnene vnikol do súkromia obete.

Ďalší prípad sa stal vo februári tohto roku. Opísala ho na svojom blogu bývalá zamestnankyňa Uberu Susan J. Fowler. Konkretizovala v ňom, akým spôsobom bola ako žena na pracovisku diskriminovaná, vedením ignorovaná a opakovane sexuálne obťažovaná svojím nadriadeným.

Všetko zo začiatku vyzeralo idylicky, ale len do chvíle, keď sa stala členkou tímu. Jej šéf bol v „neľahkej životnej situácii“ a začal ju opakovane zvádzať. Posielal jej úchylné správy a návrhy. Urobila si teda screenshoty a všetko odovzdala personálnemu oddeleniu. Čakala, že problém sa vyrieši, lenže z HR jej došla nečakaná odpoveď.

Vedenie argumentovalo tým, že daný manažér má vysoké osobné hodnotenie a nechcú ho trestať za niečo, čo bola pravdepodobne z jeho strany „len drobná chyba“. S. Fowler dostala možnosť z tímu odísť, čo sa aj stalo a dostala sa do iného tímu. Tým sa však problémy neskončili.

Bývalá zamestnankyňa postupne spoznala ďalšie zamestnankyne a zistila, že jej príbeh nie je ani zďaleka jediný. Manažéra nakoniec Uber prepustil, lenže S. Fowler si týmto vo firme vytvorila nepriateľov – dostávala napríklad bezdôvodne nízke hodnotenia od vedúcich a vo firme ju diskriminovali. Vo vedení navyše prebiehal mocenský boj, ktorého dôsledky boli vidieť v podobe neustálej reorganizácie, nedokončených projektov či rozpustených tímov.

Neprehliadnite

Tvrdé dôsledky

Celý problém neušiel pozornosti šéfovi Uberu (CEO) Travisovi Kalanickovi, ktorý dal vo firme urobiť interný audit. Zostavená bola nezávislá vyšetrovacia komisia pod vedením Erica Holdera z firmy Perkins Coi, ktorý bol kedysi ministrom spravodlivosti Spojených štátov. Prvé dôsledky prišli minulý týždeň a najnovšie boli zverejnených aj 47 doporučení, ako sa má Uber zmeniť. 

Je medzi nimi napríklad spomínané odobratie niektorých právomocí z rúk T. Kalanicka, ale aj ďalšie kroky - zmena hodnotenia členov vedenia, posilnenie právomocí nového riaditeľa, posilnenie úlohy a nezávislosti dozornej komisie, vytvorenie jasných procesov pre riešenie zamestnaneckých sťažností, zákaz intímnych vzťahov medzi priamymi nadriadenými a podriadenými alebo prijatie jasného zákazu pitia alkoholu v pracovnom čase a obmedzenie pitia alkoholických nápojov na firemných akciách.

V súvislosti s vyšetrovaním bolo prepustených 20 pracovníkov. Právnická firma však zistila až 215 prípadov správania v rozpore s dobrými mravmi na pracovisku. Priestupky sa týkali okrem sexuálneho obťažovania tiež diskriminácie pracovníkov, odvetného konania, vydierania alebo neoprávneného prepustenia z pracovného pomeru. Celkovo 57 podozrení je ešte predmetom vyšetrovania. V siedmich prípadoch boli previnilci písomne napomenutí a ďalších 31 pracovníkov, ktorí boli uvedení v žalobe, navštevuje tréningy, prípadne pracujú pod dohľadom poradcu.

Jeho nezávislú správu s návrhmi na riešenie dozorná rada Uberu v nedeľu schválila. Detaily nie sú známe, ale nebudú zrejme príjemné pre T. Kalanicka. Medzi návrhmi je napríklad odchod jedného z kľúčových manažérov Uberu Emila Michaela, ktorý má na starosti rozvoj nového biznisu a bol priateľom šéfa firmy.

Chyby, ktorých sa Uber dopustil

V návrhoch sa spomína aj dočasná pauza vo vedení T. Kalanicka. Dôvodom je jeho agresívna politika, arogancia a súťaživá nátura. Vedenie Uberu tvrdilo, že tvrdé a agresívne správanie je len reakciou tvrdého konkurenčného boja. To je pravda, ale Uber so svojím šéfom urobili toľko lapsusov, že ich nie je možné prehliadnuť.

Vracať sa každopádne bude do úplne novej situácie. Predstavenstvo firmy mu odoberie niektoré právomoci, ktoré má vykonávať výkonný riaditeľ (COO) - ide o funkciu, ktorú Uber najnovšie zriadil a pre ktorú v súčasnosti hľadá kandidáta. 

K dobrému renomé nepomohol ani škandál, keď sa šéf Uberu začiatkom roka pohádal s jedným z vodičov. Ten ho obvinil, že kvôli nízkej cene a neustálemu tlaku na vodičov zbankrotoval. T. Kalanick mu v zlosti odpovedal, že si za svoj bankrot môže sám. Neskôr sa ospravedlnil a priznal, že ešte „musí dospieť“ a potrebuje pomoc pri riadení firmy.

Nahrávka z 5. februára bola len vrcholom ľadovca problémov firmy. V médiách sa objavili desiatky správ o tom, že vodiči sú kvôli nízkym cenám nútení drasticky šetriť, zadlžovať sa či dokonca tráviť celé týždne spaním v aute, aby si zarobili na živobytie mimo svojich domovov.

Aby toho nebolo málo, tak začiatkom roka spoločnosť Waymo zo skupiny Alphabet (matka spoločnosti Google) podala trestné oznámenie na Uber. Dôvodom má byť zneužitie patentov pre autonómne autá. Waymo tvrdí, že Uber sa dopustil krádeže obchodného tajomstva a priemyselnej špionáže. Zlodejom mal byť bývalý manažér Anthony Levandowski, ktorý ukradol 14-tisíc súborov, ktoré v decembri 2015 odniesol z Waymo. Potom založil spoločnosť Otto, ktorú Uber minulý rok kúpil. Uberu tak poskytol kľúčovú technológiu pre autonómne autá. Federálny sudca William Alsup v máji rozhodol v prospech Wayma.

Vo februári Uber urobil ďalšiu chybu. Vstupoval do dočasnej platnosti zákaz prijímania ľudí zo siedmich prevažne moslimských krajín, ktorý bol výplodom amerického prezidenta Donalda Trumpa. Keď newyorskí taxikári na protest proti opatreniu odmietali prepravovať ľudí uviaznutých na Letisku J. F. Kennedyho, ktorých po zákaze zadržali bezpečnostné služby, Uber na tom dokonca zarobil. Nielenže sa do štrajku nezapojil, ale pôvodne nevypol ani svoj automatický systém zvyšovania cien. Na Uber sa spustila obrovská kritika cez hashtag #DeleteUber a ľudia jeho appku začali zo smartfónov mazať na protest.  

Ďalším škandálom prešiel Uber tento rok, keď denník The New York Times odhalil, že sa pomocou tajného nástroja „Greyball“ vyhýbal úradom. Tento program firma používala v mestách a štátoch, kde nebola povolená. Cieľom bolo, aby vodičov Uberu úradníci neprichytili pri čine. Greyball tak dokázal sledovať a rušiť objednávky úradníkov, ktorí mohli znamenať kontrolu. Firma ukončila používanie programu počas marca, keď celá kauza vyšla na svetlo. Uber však tvrdil, že služba bola naopak prevádzkovaná preto, aby chránila vodičov a znížila množstvo prípadných podvodov. Firma je už v tejto súvislosti vyšetrovaná. 

Slepá viera v úspech

Prestávku od vedenia Uberu spomínal CEO sám aj pred mesiacom. Dôvodom boli osobné starosti. Pred mesiacom sa pri náraze člnu na plytčinu zabila jeho 71-ročná mama a jeho otec utrpel ťažké zranenia.

Denník The Financial Times natvrdo píše, že „jedného dňa sa pozrieme späť a spýtame sa, ako mohla tak dlho riadiť spoločnosť osoba, ktorej chýbala ľudská a firemná etika“. Neúspechy v spoločnosti Uber nie sú len zlyhaním manažmentu a obchádzaním zákonov, ale aj neúspechom v kontrole sociopatických tendencií vedúcich predstaviteľov firmy. Prípady, ktoré sa medializovali, sú totiž príliš početné na to, aby sme mohli tvrdiť, že vo vnútri firmy je chaos. Uber akoby stratil morálny kompas a robí až školácke chyby, pre ktorými si zatvára oči.

Napriek problémom stále existuje slepá viera v budúce úspechy Uberu. Spoločnosť má síce trhovú kapitalizáciu 70 miliárd dolárov, inak je ale hlboko stratová: za prvé tri mesiace roka 2017 utŕžila po celom svete 3,4 miliardy dolárov a prerobila 708 miliónov. Vlani v rovnakom čase to bolo 2,9 miliardy dolárov a strata 991 miliónov. Vedenie si to vysvetľuje tým, že vo veľkom investuje do expanzie a nových technológií.

Po odstúpení T. Kalanick z postu šéfa firmy sa prehĺbi sa v Uberi personálna kríza v plnej miere. Už teraz Uber nemá manažéra, ktorý by mal na starosti prevádzkové riadenie podniku. Chýba mu aj finančný riaditeľ a po vyhodení A. Levandowskiho aj šéf vývoja autonómnych áut. Zmeny sú ale nutné, pretože súčasný šéf vedenie startupu, ktorý sa rozrástol do obrovskej korporácie s 12-tisíc zamestnancami nezvládol. 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy Uber

Diskusia (0 reakcií)