Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Svetovému trhu vládne veľká trojka

28.07.2005, 13:41 | Jozef Prosnan | Martin Jesný | © 2005 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Svetový obchod s pneumatikami dosiahol v roku 2003 (výsledky za rok 2004 ešte nie sú k dispozícii) obchodný obrat 80 miliárd dolárov. Približne polovicu z tohto objemu saturujú pneumatiky pre osobné a ľahké nákladné automobily. Vyrobí sa ich ročne zhruba jedna miliarda. Ďalšiu tretinu z koláča predstavujú pneumatiky na nákladné autá.

Pneumatikársky priemysel je v porovnaní s automobilovým, s ktorým je silne previazaný, ešte viac koncentrovaný. Výrazne viac ako polovicu svetového trhu s týmto artiklom zabezpečujú traja najväčší výrobcovia. Skupina Michelin, Bridgestone a Goodyear Tyre & Rubber. Pritom prvá trojka automobilového priemyslu – General Motors, Ford Motor a Toyota Motor, sa podieľa na svetovej výrobe osobných automobilov len vyše štyridsiatimi percentami.

Za trojicou gigantov nasledujú pneumatikárske spoločnosti strednej veľkosti – Continental, Pirelli, Sumitomo Rubber Industries a Yokohama Rubber. V konečnom dôsledku prvých jedenásť spoločností pokrýva až štyri pätiny svetového pneumatikárskeho biznisu.

0507/22_michelin.jpg

Slovenský pneumatikársky výrobca Matador, a.s., Púchov patrí k tým menším producentom, ktorým sa hovorí aj regionálni hráči. Svojím obchodným obratom v biznise pneumatík v hodnote 218 miliónov dolárov zaujíma vo svetovom Top rebríčku výrobcov pneumatík tridsiatu siedmu priečku.

Vedúci odboru strategický marketing spoločnosti Matador Karol Motúz usudzuje, že v rebríčku za rok 2004 ich firma poskočí na približne tridsiate miesto. Tam už totiž bude zakalkulovaný aj obrat z akvizícií realizovaný v roku 2004. Teda spoločný podnik Matador- ATC v Etiópii a nákup predajno-servisnej siete Obnova Brno v Česku.

Diverzifikujú strední hráči

Tri najväčšie koncerny odvetvia už prenikli do rebríčka Top 25 dodávateľov pre automobilový priemysel. Každý dosahuje obchodný obrat vyšší ako desať miliárd dolárov, pritom sa v rozhodujúcej miere venujú výrobe pneumatík. Napríklad core biznis skupiny Michelin dosahuje až 93 percent celkovej výroby. Má imidž lídra inovácie a dominantné postavenie v Európe.

Dosahuje však špičku aj v takých špecifických kategóriách, ako je výroba cestovných máp. Americký Goodyear venuje 86 percent svojich aktivít výrobe pneumatík, no v minulosti sa zaoberal aj distribúciou ropy.

Veľa malých spoločností sa špecializuje výhradne na výrobu pneumatík. Zato spoločnosti strednej veľkosti svoju výrobu viac diverzifikujú. Napríklad na obchodnom obrate spoločností Continental a Pirelli sa pneumatiky podieľajú len 43 percentami. Najmä Continental je medzi firmami odvetvia priekopníkom vo výrobe automobilových komponentov.

Dnes dokáže dodávať pneumatiku s nápravou aj príslušnou elektronikou, čo mnohí experti považujú za trend, ktorý má budúcnosť. Aj Matador zainvestoval do prepojenia strojárskej a pneumatikárskej výroby.

Čína na vzostupe

Rebríčky výrobcov pneumatík dlhodobo potvrdzujú dominantné postavenie troch najväčších hráčov. Na ďalších pozíciách však v ostatných rokoch začína robiť vietor krajina, v ktorej sa donedávna jazdilo výhradne na bicykloch. V súčasnosti sa v Číne stavia šesťtisíc kilometrov diaľnic ročne a do rebríčka pneumatikárskych výrobcov preniklo 16 čínskych spoločností.

Spolu dosiahli v roku 2003 príjem z obchodnej činnosti na úrovni štyroch miliárd dolárov a získali päťpercentný podiel na globálnom obchode s pneumatikami. Tri z ich – Triangle Group, Shandong Chenghsan Tire a Hangzhou Zhongce Rubber prenikli do prvej dvadsiatky. Tieto spoločnosti pritom majú oveľa vyššie ambície ako hru na domácom piesočku.

Podľa údajov amerického ministerstva dopravy nové vzory pneumatík 120 tovární v Číne spĺňajú náročné kritériá vstupu na tento trh. Pred tromi rokmi ich splnila iba tretina z nich. Tento trend sa v najbližších rokoch znásobí. Nové nadnárodné a nezávislé čínske spoločnosti to prejudikujú masívnymi investíciami do nových kapacít.

Z hľadiska Slovenska je najzaujímavejší nástup juhokórejského výrobcu Hankook Tire, ktorý sa chystá otvoriť nové kapacity v strednej Európe. Už prenikol do prvej desiatky pneumatikárskych výrobcov a odsunul z deviatej na desiatu priečku svojho domáceho konkurenta Kumho Tire & Rubber, keď medziročne zvýšil obchodný obrat o vyše šesť percent.

Nižšia amplitúda

Zhruba štvrtinu až tretinu svetovej produkcie pneumatík kontrahujú automobilky ako prvú výbavu na nové automobily opúšťajúce výrobné linky. Zvyškom zásobujú trh náhradnej spotreby. Počas životnosti totiž automobil spotrebuje tri až štyri súpravy letných a dve súpravy zimných pneumatík. Toto je kľúčový faktor odlišujúci pneumatikárov od výrobcov komponentov pre automobilový priemysel.

0507/GRGR.jpg

Podľa Jána Lešinského, automobilového experta zo Strojníckej fakulty STU, je pomer dodávok automobilových komponentov pre finálneho výrobcu opačný. Až 75 percent ich objemu sa totiž spotrebuje priamo v automobilkách a len štvrtina sa dostáva na trh prostredníctvom obchodnej siete a servisov.

Kým trh náhradnej spotreby pneumatík rastie z dlhodobého hľadiska ročne o dve až tri percentá, dopyt automobilových výrobcov po pneumatikách do prvej výbavy závisí od prieniku rozvojových zámerov automobiliek a skutočného dopytu na trhu. Keďže väčšina pneumatík sa dostáva na trh náhradnej spotreby, konjunkturálne cykly v pneumatikárskom priemysle majú nižšiu amplitúdu ako v automobilovom odvetví.

Pritom platí, že trh s pneumatikami do náhradnej spotreby je ziskovejší. Jeho cenovú hladinu, a teda aj ziskovosť však občas znižuje prísun pneumatík, ktoré v čase poklesu automobilového trhu nenachádzajú uplatnenie v prvej výbave a následne rozširujú ponuku na trhu náhradnej spotreby za špeciálne ceny.

Prvá výbava bez zisku

Najmä väčšie pneumatikárske spoločnosti majú záujem uzavrieť s automobilkami kontrakty na čo najväčší podiel svojej produkcie, hoci aj za cenu minimálneho profitu. Taký je výsledok pretlaku ponuky. Kontrahované objemy však gumárenským výrobcom dávajú relatívnu istotu odbytu. Ešte dôležitejší pre ne je overený fakt, že majiteľ auta pri výmene pneumatík zvyčajne siahne po rovnakom výrobku či značke.

    Prognóza: Porastie podiel vysokovýkonných pneumatík
    Prognózy hovoria, že do roku 2030 sa počet osobných a nákladných automobilov zdvojnásobí na 1,6 miliardy vozidiel. Už v najbližších desiatich rokoch park osobných a ľahkých nákladných automobilov narastie o dvadsať percent na 1,2 miliardy a počet nákladných automobilov stúpne o tretinu na 190 miliónov kusov. Mobilita teda dramaticky vzrastie, a to je aj príležitosť pre pneumatikársky priemysel. Trendy vo výrobe pneumatík udávajú motoristicky vyspelé trhy. Majú totiž najpestrejší vozidlový park, ale aj najvyššie nároky motoristov na pneumatiky z hľadiska ich bezpečnosti, komfortu a vplyvu na ekonomiku prevádzky automobilu. Z hľadiska štruktúry je zaujímavým štatistickým poznatkom stály rast podielu vysokovýkonných pneumatík s rýchlostným indexom V (do 240 km/h) a vyšším. V súčasnosti tvoria sedemnásť percent prvej výbavy a deväť percent náhradnej spotreby. Do roku 2008 však ich podiel vzrastie na 22 percent v prvej výbave a na 13 percent v náhradnej spotrebe. Zimné pneumatiky tvoria dvanásť percent celosvetového trhu s pneumatikami a 24 percent európskeho trhu. Tento podiel sa bude ďalej zvyšovať. Rovnakým tempom porastie dopyt po pneumatikách pre automobily na voľný čas (Crossower, SUV, ostatné automobily s pohonom štyroch kolies a Pick-up) v Európe a v Severnej Amerike. Tá si aj z hľadiska dlhodobej perspektívy udrží punc najväčšieho trhu tohto typu pneumatík. Odbyt pneumatík na nákladné automobily rastie v priemere o dve percentá ročne, ale predaj na prvú výbavu stúpa až o pätnásť percent. Radiálnym pneumatikám na nákladné automobily odborníci predpovedajú svetlú budúcnosť najmä vo východnej Európe, Južnej Amerike a Ázii.

A tak pneumatiky prvej výbavy vlastne pomáhajú predávať aj náhradnú spotrebu. Viceprezident Matadoru Miroslav Rosina dokonca poukazuje na fakt, že niektorí výrobcovia v manuáloch k autu uvádzajú konkrétnu značku pneumatík na náhradnú spotrebu, hoci to Európska komisia už zakázala. Servis potom zákazníkovi namontuje inú pneumatiku len na jeho zodpovednosť. Aj to je spôsob, ako sa v zostrujúcej konkurencii dá vyhnúť trhovému prostrediu.

Podiel na vývoji

Podľa M. Rosinu existuje deliaca línia medzi firmami, ktoré sú partnermi automobiliek a dodávajú pneumatiky na pás, a ostatnými, ktoré sa tomuto biznisu z ekonomických dôvodov skôr vyhýbajú. Veľkí dodávatelia s bohato dimenzovaným vývojovým zázemím prostredníctvom dodávok získavajú prístup k informáciám o tom, aké nároky musí nový automobil spĺňať. Z tejto pozície je len krok k participácii na vývoji nových automobilov už od prvých skíc.

Do tej ambicióznejšej skupiny má namierené aj Matador. Prenikol medzi dodávateľov pneumatík do prvej výbavy na automobily Škoda Fabia, Škoda Octavia a Volkswagen Polo. J. Lešinský práve na príklade Matadoru dokumentuje, že priestor uplatniť sa ako dodávateľ pre prvú výbavu majú aj menší hráči, lebo sú v danom regióne známi a zákazníkmi automobiliek akceptovaní. Pritom Matador ani netají svoje ambície – podieľať sa na vývoji nových automobilov.

Technologický náskok

Ziskovosť dodávok pre náhradnú spotrebu nie je jediná alternatíva, ako čeliť tlaku automobilových koncernov na znižovanie subdodávateľských nákladov. J. Lešinský prízvukuje, že najväčší výrobcovia postupne aplikujú nové výrobné systémy v záujme zvyšovania produktivity o desiatky percent a paralelne vyvíjajú nové produkty.

„Najprv zaviedli výrobu rezervných pneumatík menších rozmerov. V súčasnosti už ponúkajú na automobily luxusnejšej kategórie tzv. dojazdové pneumatiky, ktoré si aj po strate tlaku zachovávajú väčšinu svojich vlastností a umožňujú dojazd do servisu bez použitia rezervnej pneumatiky. V ich vývoji, hoci odlišnými cestami, najďalej zašli Michelin a Goodyear,“ hovorí.

M. Rosina rovnaký príklad dáva do súvislosti s technologickým náskokom veľkých firiem. „Prvé takéto pneumatiky veľkí hráči uviedli na trh pred tromi rokmi a profitujú z ich jedinečnosti. My ich vývoj ukončíme v budúcom roku. Keď ich uvedieme do predaja, budeme strácať už päť rokov,“ ozrejmuje viceprezident Matadoru.

Globálni výrobcovia pneumatík

(2003)

Spoločnosť

Centrála

Obchodný obrat v biznise pneumatík
(mil.) USD

Obchodný obrat pneumatík/celkový obrat (%)

1.

Group Michelin

Clermont-Ferrand, Francúzsko

16 150

93

2.

Bridgestone, Corp.

Tokio, Japonsko

14 800

75

3.

Goodyear Tyre & Rubber, Co.

Akron, USA

13 600

86

4.

Continental

Hannover, Nemecko

5 600

43

5.

Pirelli

Miláno, Taliansko

3 255

43

6.

Sumitomo Rubber Industries

Kobe, Japonsko

2 922

75

7.

Yokohama Rubber, Co.

Tokio, Japonsko

2 552

72

8.

Cooper Tire & Rubber, Co.

Findlay, USA

1 873

53

9.

Hankook Tire, Co.

Soul, Južná Kórea

1 595

95

10.

Toyo Tire & Rubber, Co.

Osaka, Japonsko

1 440

64

Postavenie ďalších európskych výrobcov

18.

Nokian Tyres

Nokia, Fínsko

445

75

20.

Amtel Group

Moskva, Rusko

390(1)

n

27.

Trelleborg

Trelleborg, Švédsko

285

13

30.

Vredestein

Enschede, Holandsko

261

76

37.

Matador

Púchov, Slovensko

218

58

45.

Marangoni

Verona, Taliansko

157

50

1Odhad, n - nedostupný údaj

PRAMEŇ: Global Tyre Report 2004

Foto - AFP, Foto - Bloomberg

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)