Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tesco priznalo nespravodlivé ceny pre ženy. Dámske žiletky v Británii zlacnejú

03.01.2017, 11:08 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

V oblasti módy či kozmetiky je cielenie produktov na ženy a mužov pochopiteľné. Až na jeden nemilý fakt - firmy sa často snažia vytrieskať zo zákazníčok viac peňazí za taký istý tovar, aký muž kúpi lacnejšie. Ide o tichú cenovú diskrimináciu, ktorá sa v zahraničných médiách spomína pod pojmom pink tax alebo women tax. Tesco už urobili zmeny a ceny pre ženy znížilo.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

ceny, Tesco

Tesco v Británii na túto kritiku zareagovalo a znížilo ceny žiletiek pre ženy na cenovú úroveň mužov. Reagovalo tak na prieskum, v ktorom predražovanie hygienických vecí pre ženy označovali aktivisti za sexistické. V niektorých prípadoch boli totiž žiletky pre ženy až dvojnásobne drahšie ako žiletky určené pre mužov.

„V nadväznosti na vnútornú inšpekciu a diskusiu s našimi dodávateľmi sme s nimi rokovali o rozdiele v cenách mužských a ženských jednorazových žiletiek,“ uvádza vo vysvetlení podľa televízie BBC obchodná sieť Tesco.

Náhradné žiletky pre ženy

Náhradné žiletky pre ženyZdroj: Jozef Tvardzík

Vyššie objemy, nižšia cena

V čase, keď sa kauza médiami pretriasala, britský reťazec vysvetľoval nižšiu cenu tým, že objemy predávaných žiletiek pre mužov boli vyššie ako v prípade ženských žiletiek. Lepší predaj mužských žiletiek tak tlačí ceny na predajných pultoch nadol. Tesco po dohode s dodávateľmi tvrdí, že po novom berie na seba záväzok, v ktorom bude jeho cenotvorba pre zákazníkov spravodlivejšia a transparentnejšia.

Výskum uskutočnený spoločnosťou Fawcett Society v júli 2016 skúmal v britských supermarketoch ceny výrobkov vlastnej značky, vrátane jednorazových holiacich strojčekov, krémov, dezodorantov a telových sprejov. Z výskumu vyplynulo, že rozdiely v cenách boli obrovské. Ženy platili v obchodoch od 22 do 56 percent viac ako muži. Išlo pritom o takmer ten istý produkt, ktorý sa líšil len farbou alebo vôňou. 

Vlani sme sa pozreli na tento problém aj na Slovensku. Cenové rozdiely sme našli pri sprchových géloch, sprejoch aj pri žiletkách. Rozdiely boli v predajni DM Drogerie Markt, ale aj v Tescu Expres v Lamači. Kým štyri mužské žiletky značky Wilkinson stáli 3,99 eura, v prípade ženskej verzie bola cena 4,19 eura. 

Treba podotknúť, že aj v rámci jednej značky žiletiek sa našli príklady, kedy si priplatili muži. V prípade žiletiek platilo jednoduché pravidlo – muži v porovnaní so ženami (v prepočte na jednu žiletku) cenovo šetrili na lacnejších jednorazových žiletkách, ktorých cena bola bežne pod 50 centov za kus. 

O polovicu viac

Počas minulých Vianoc bola zverejnená štúdia New York City Department of Consumer Affairs (Úrad pre ochranu spotrebiteľov), ktorý porovnal takmer 800 tovarov pre mužov a ženy. Úradníci sa v New Yorku pozreli na kozmetiku, oblečenie, hračky či športové potreby pre deti. 

Úrad vtedy zistil, že v USA platia ženy v priemere o 48 percent viac za šampóny, kondicionéry alebo sprchové gély. O 11 percent si viac priplatia za náhradné žiletky do holiacich strojčekov. Úradníci poukázali aj na odchýlky v cenách hračiek, ktoré sa v niektorých prípadoch líšili až dvojnásobne. 

Podobných výskumov bolo skutočne veľa. Jeden z nich napríklad zistil, že nežnejšie polovičky kvôli takzvanej gender based pricing (cenovej diskriminácie na základe rodu) zaplatia ročne o 1 351 dolárov viac ako muži. V prieskume sa vtedy nezabudlo ani na ceny v kaderníctvach, práčovniach či v drogérii alebo v hračkárstve. 

Experiment manželov

Vlani britský denník The Times skúmal stovky produktov v britských reťazcoch a zistil, že produkty určené pre ženy sú v priemere drahšie až o 37 percent. Britský bulvár Daily Mail si to chcel overiť a preto do terénu vyslal dvoch dobrovoľníkov - Dominika Uttona so svojou ženou Heidi. Rozdiely v cenách našli takmer všade.

Časopis určený pre ženy bol o takmer o jednu libru drahší ako časopis pre mužov. Rozdiel našli aj pri nákupe športových topánok. Na pohľad rovnaké tenisky od rovnakého výrobcu boli v dámskej verzii drahšie o päť libier (9 percent). Lepšie nepochodili ani v čistiarni, kde Heidi zaplatila 6,5 libry, kým jej muž len 4,10. Rozdiel predstavoval 59 percent.

Do nákupného zoznamu zaradili aj tričká - manželia zvolili rovnakú značku a veľmi podobné prevedenie. Pri pokladni Heidi zaplatila o 12 percent viac. Ešte výraznejší rozdiel priniesol nákup unisex tričiek, kde pánska veľkosť stála 49,50, ale dámska veľkosť až 80 libier. Heidi neušetrila ani pri nákupe hodiniek. Kým hodinky v dámskej verzii stáli 21 libier, v pánskej len 15,60 libier.

Dominik s Heidi zistili, že ženský nákup stál o 40 percent viac než Dominikov. Podľa obchodníkov je rozdiel spôsobený predovšetkým tvrdou konkurenciou na ženskom trhu: obaly pre výrobky určené ženám musia byť lákavejšie a prepracovanejšie, čo sa odráža aj na konečnej cene. Obchodníci a výrobcovia musia tiež u výrobkov určených ženám viac investovať do reklamy.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy ceny, Tesco

Súvisiace články

Pink tax: Prečo ženy platia za to isté oveľa viac ako muži

Pink tax: Prečo ženy platia za to isté oveľa viac ako muži

V oblasti módy či kozmetiky je cielenie produktov na ženy a mužov pochopiteľné. Až na jeden nemilý fakt - firmy sa často snažia vytrieskať zo zákazníčok viac peňazí. Ide o tichú cenovú diskrimináciu známu pod pojmom pink tax alebo women tax.

Detvianski strojári chcú prepúšťať. Odborári nesúhlasia, hrozia štrajkom

Pozrite si TOP 10 nových investícií v októbri

Štátno-súkromný fond investuje desiatky miliónov do zelených projektov

Médiá v Kellnerovej skupine má dostať pod krídla známy český manažér

Diskusia (0 reakcií)