Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Turci zriadili krízový štáb. Ako hotely vyriešia cestovnú katastrofu?

09.10.2019, 18:00 | ČTK

Niekto bol pripravený, ostatných však krach britskej cestovky Thomas Cook zaskočil. Hotely po celom svete sa teraz boja, ako to bude s platbami takej veľkej spoločnosti za tohtoročnú sezónu a celý sektor sa po páde tohto giganta bojí budúcnosti. Niektorí pociťujú optimizmus vďaka tomu, že sa končia časy, keď Thomas Cook bol hegemónom v odvetví cestovného ruchu. Aký to bude mať vplyv na ceny dovoleniek v budúcom roku, to si však zatiaľ nikto netrúfa predpovedať, poznamenala agentúra DPA.

  • Tlačiť
  • 1

Rozsah katastrofy ilustruje účet, aký po krachu cestovky Thomas Cook vystavili majitelia ubytovacích zariadení v Grécku. Tamojší zväz hotelov uviedol, že len za tohtoročnú sezónu ju nutné počítať s priamymi výpadkami vo výške 200 miliónov eur. Ide o faktúry, ktoré Thomas Cook nezaplatil. K tomu bude pravdepodobne nutné pripočítať ďalších 115 miliónov eur za hosťov, ktorí kvôli krachu na dovolenky neprídu.

Počítať treba aj s ďalšími chýbajúcimi príjmami. „Ide o zamestnancov hotelov, platby na daniach, platby dodávateľom,“ vymenúva predseda gréckeho zväzu hotelov Grigoris Tasios.

Ťažká kríza

V Grécku funguje celkom asi 10-tisíc hotelov, z ktorých je väčšina veľmi malých. Medzi tými veľkými je 1 200 zariadení, kde veľkú časť ubytovaných tvorili práve klienti skrachovanej spoločnosti. Mnoho z nich si teraz dáva otázku, čo ďalej. Niekoľko desiatok ich bolo dokonca franšízovými partnermi britského koncernu a otázky ohľadom ich budúcnosti sú mimoriadne naliehavé.

Neprehliadnite

Ani situácia v Španielsku nie je ružová. Aj tam sa hodnota nezaplatených účtov podľa ľudí z odboru vyšplhá najmenej na 200 miliónov eur, z toho polovica pripadá na Malorku. V Turecku niektoré hotely kvôli krachu zatvoria po sezóne skôr, ako pôvodne plánovali. Jasnejšie sa vyjadruje Turecká rada pre turizmus, keď hovorí o „ťažkej kríze“, ktorá bude znamenať stratu najmenej 350 miliónov eur.

Najsilnejší krach jedného z najväčších touroperátorov na svete neovplyvnil turistickú baštu Antalya, ale mestá Marmaris, Fethiye a Dalaman, ktoré ležia ďalej na západe, a letoviská v oblasti Egejského mora už áno. Zasiahnutých je asi tisíc firiem. Ako sa s pádom cestovky vysporiadajú, to sa ukáže až v najbližších rokoch.

Turecká federácia hotelov založila niečo ako krízový štáb. Rieši uhradenie dlhov a pomoc firmám, ktoré akútne potrebujú peniaze.

Problém chudobnej krajiny

Tiež v Grécku sa ozývajú požiadavky zväzov, aby vláda dôležitému sektoru hospodárstva pomohla, respektíve aby aspoň umožnila daňové úľavy. Turistický ruch sa v Grécku priamo podieľa na 25 percentách HDP a nepriamo až na 35 percentách.

Krach cestovky nerobí vrásky len podnikateľom v európskych destináciách. V Afrike zasiahol Gambiu, malú krajinu, ktorá svoje nádeje vložila práve do cestovateľského nadšenia ľudí z Európy. Koncern tam letecké zájazdy robil hlavne v období medzi novembrom a aprílom. Pre zúfalo chudobnú Gambiu znamená krach firmy katastrofu, turistický ruch sa na tamojšom HDP podieľal až 30 percentami.

Tiež z indonézskeho ostrova Bali sa ozývajú sťažnosti hotelierov, že kvôli insolvencii cestovky prišli o väčšie sumy peňazí. Zatiaľ však neoznámili, že by museli kvôli tomu zatvárať hotely či prepúšťať.

Podobne je na tom aj Thajsko, kde sa v niektorých hoteloch pokúšali peniaze získať priamo od klientov. Na niektorých hosťov tam hotelieri vyvíjali nátlak, vyhrážali sa im aj políciou. V Grécku sa už v deň, keď Thomas Cook vyhlásil insolvenciu, hovorilo v sektore o „zemetrasení siedmeho stupňa“. Na nasledujúce cunami sa ešte čaká.

  • Tlačiť
  • 1