Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prvá carsharingová firma v Bratislave. Kto nepoužíva vlastné auto, požičia ho

17.03.2018, 18:44 | Jozef Tvardzík | © 2018 News and Media Holding

Kým v susednom Česku existujú desiatky carsharingových spoločností, na Slovensku podobný projekt odštartoval len vlani pod názvom e-up! (stojí za ním Volkswagen). Flotilu siedmich elektromobilov a pár stoviek registrovaných používateľov však ťažko považovať za riešenie dopravných kolón v Bratislave. Zmeniť to chce Branislav Kmeť, ktorý pred pár mesiacmi spoluzaložil carsharingovú spoločnosť Carrivederci.

  • Tlačiť
  • 30

Priemerné auto strávi na ceste približne hodinu denne a zvyšok dňa je odparkované. Mnohí vodiči auto používajú ešte menej. Nie je to efektívne, keďže auto sa amortizuje a treba zaň platiť poistenie. Carsharing môže byť istým riešením.

Bežné carsharingové spoločnosti ponúkajú autá odstavené na vyhradených parkovacích miestach (na car sharingových stanovištiach), rozmiestnených po celom meste. Záujemcovia si môžu autá rezervovať na istý čas a potom ich vrátiť.

Firma Branislava Kmeťa, ktorú spoluzaložil s Andrejom Suchým, nevlastní flotilu áut, ale je sprostredkovateľom medzi majiteľom auta a potenciálnym zákazníkom. Za túto službu si berie províziu a vybavuje tiež poistenie. Táto služba je výhodná pre majiteľov áut, ktorí ich nevyužívajú pre vlastné účely, ale chcú na nich zarobiť, ako aj pre koncových zákazníkov, ktorí auto využívajú na špecifické účely raz za čas.

V USA je carsharing veľmi vychytený, rozmach zažíva aj v Európe. Zdieľané autá využíva len na starom kontinente 2,1 milióna ľudí, ktorí majú k dispozícii 31-tisíc áut. Podobný potenciál má podľa B. Kmeťa aj Bratislava. Pre TREND.sk porozprával, aké sú doterajšie výsledky služby Carrivederci.

Neprehliadnite

Službu ste spustili len v decembri. Čo tomu predchádzalo?

Bol som dlho v zahraničí, predovšetkým vo východnej Európe a Ázii. Keď som sa vrátil na Slovensko, zamestnal som sa, dostal som služobné auto. Moje auto stálo na parkovisku a došlo to až do extrému, keď som ho použil len raz do týždňa, keď som sa s ním šiel previesť.

Vtedy mi napadlo, že by som ho radšej zapojil do carsharingu. Keď som ho hľadal na Slovensku, zistil som, že žiaden neexistuje. Pritom v USA, Austrálii ale aj západnej Európe je to bežné. Sme teda prvý peer-to-peer carsharing na Slovensku.

Do istej miery vám konkuruje carsharing Volkwagenov Up v Bratislave…

Oni majú vlastnú flotilu tvorenú zopár autami, ktoré sa sústreďujú na ľudí, ktorí potrebujú krátkodobý prenájom najmä v meste. Náš princíp je, že svoje auto požičiavate niekomu inému, my sme sprostredkovatelia. Náš minimálny prenájom je na 24 hodín.

Koľko máte registrovaných používateľov?

Máme do tridsať áut a 120 registrácií. Stále sme len na začiatku. Čísla by mali byť úplne iné. V USA napríklad funguje spoločnosť Turo, ktorá má registrovaných 150-tisíc áut a milióny používateľov.

Braňo KmeťZdroj: Miroslava Spodniaková

Aké sú dôvody slabých čísel? Čím sa slovenský trh odlišuje od amerického?

Rozdiel je v čase na adaptáciu. Americká carsharingová spoločnosť Turo vznikla v roku 2009, my sme na trhu približne pol roka, takže výsledky sú tomu primerané.

Okrem toho, Američania svoje auto vnímajú inak. Sú v tom asi desať rokov pred nami. Auto je pre nich len prostriedok na prepravu a nejako to neprežívajú. Tiež si myslím, že Američania sú k riziku a podnikaniu nastavení inak ako v strednej Európe.

Ale máte pravdu. Počet áut do tridsať je malý, potenciál je úplne inde. Tento biznis funguje ako atómová bomba. Ak vznikne kritická masa, jeden atóm navyše to vie rozbehnúť naplno.

Každý deň máme nové registrácie a každý druhý deň máme aj nové auto. Stále je to ešte v plienkach. Zatiaľ si budujeme značku, robíme osvetu, a to sa nedá urobiť v priebehu pár dní ani týždňov.

Kto je vaša cieľovka?

Rozlišujeme koncového používateľa a podnikateľa alebo majiteľa auta.

Ak hovoríme o podnikateľovi, cieľovka sú ľudia vo veku 20 až 40 rokov, z väčšej časti muži, ktorí chcú podnikať a sú inovátori. Môžu to byť ľudia, ktorí majú auto, ale jednoducho ho nevyužívajú, alebo ľudia, ktorí by chceli mať auto, ale nemôžu si ho dovoliť, pričom zdieľaním si ho môže čiastočne financovať. Ak auto prenajmú na 15 dní v mesiaci, príjmami splatia úver, pri častejšom prenájme idú do zisku.

Čo sa týka používateľov, orientujeme sa na mestské typy, ktoré by nenajazdili ročne viac než 10-tisíc kilometrov, čo je hranica, kedy sa im vlastníctvo auta neoplatí. Prípadne auto potrebujú len na nejaký špecifický prípad. Napríklad majú malé auto a potrebujú ísť na dovolenku s väčším, alebo majú bežné auto a chcú si splniť nejaký sen – takých áut zatiaľ veľa nemáme. No a, samozrejme, ľudia, ktorí si chcú požičať dodávku na sťahovanie.

V čom vidíte rozdiel oproti klasickej požičovni áut, kde máte predsa len väčšiu istotu, ak sa niečo stane?

V požičovni áut máte menšiu ponuku automobilov a je veľká šanca, že vami zvolené auto je už obsadené. Musíte tam ísť osobne, stratíte čakaním a ďalšími registračnými povinnosťami často viac než pol hodiny.

Lenže to isté je aj pri osobnom prevzatí u majiteľa auta cez Carrivederci…

Ani nie. Tu sa stretnete, dostanete odovzdávajúci protokol, skontrolujete veci, nahráte fotografie, zoberiete kľúče a idete. V požičovni je často nával ľudí a čakáte dlhšie.

Čo mňa osobne odrádza, je aj relatívne vysoká cena, ktorá je rovnaká ak nie vyššia ako v požičovni. Čím to je?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 30

Tagy car sharing