Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vo Volkswagene sa začalo kolektívne vyjednávanie. Tento rok bude náročné

31.01.2017, 11:48 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

V najväčšej slovenskej automobilke Volksawgen Slovakia sa v utorok začalo kolektívne vyjednávanie. Prvýkrát bude vedenie podniku rokovať s dvoma odborovými organizáciami, ktoré navyše medzi sebou vedú viacero súdnych sporov. Dá sa preto očakávať komplikovaný a zdĺhavý proces. To všetko prichádza pre automobilku v nevhodnom čase. Tá dokončuje stámiliónové investície, bojuje s nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov a popri tom chystá štart výroby viacerých nových modelov.

  • Tlačiť
  • 2

Aktuálne napätie v odboroch spôsobilo minuloročné rozhodnutie vedenia OZ Kovo na čele s dlhoročným predákom Emilom Machynom, ktorým poslalo odborovú organizáciu vo Volkswagene do likvidácie.

Oficiálnym dôvodom malo byť porušenie stanov a nerešpektovanie uznesení rady, keď malo vedenie odborov vo Volkswagene vylúčiť jedného člena v rozpore so stanovami. Ten neúspešne kandidoval vo voľbách za predsedu podnikových odborov proti dlhoročnému šéfovi Zoroslavovi Smolinskému. Neoficiálne sa však hovorilo o obavách E. Machynu, keďže Z. Smolinský netajil ambície nahradiť ho na čele odborového združenia.

Likvidácia a nové odbory

Odbory vo Volkswagene boli zároveň najväčšou organizáciou patriacou pod OZ Kovo. Združovala tretinu všetkých jeho členov a do pokladne posielala takmer polovicu celkových príjmov. V rezervnom fonde mali navyše sumu viac ako milión eur.

Po rozhodnutí rady predsedov OZ Kovo vznikli v automobilke nové Moderné odbory Volkswagen (MOV) vedené práve Z. Smolinským. Na svoju stranu získali väčšinu pôvodných členov odborov a dnes zastupujú podľa vlastných slov viac ako 7-tisíc zamestnancov.

V starých odboroch patriacich pod OZ Kovo malo zostať niečo vyše osemsto pracujúcich. Presný počet však Monika Benedeková, ktorá riadi ich likvidáciu, neuviedla. Práve počet členov je totiž pri kolektívnom vyjednávaní kľúčový.

Súboj o počty členov

Volkswagen Bratislava, výrobná linkaZdroj: SITA

Ak vo firme pôsobia dve odborové organizácie, podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní môžu obe postupovať spoločne. V prípade, že sa nedohodnú, čo je vzhľadom na napätú situáciu vo Volkswagene viac ako pravdepodobné, je zamestnávateľ oprávnený uzatvoriť kolektívnu zmluvu s odborovou organizáciou s najväčším počtom členov.

Ak sa tamojšie odborové organizácie nebudú vedieť dohodnúť, ktorá z nich má viac členov, do sporu vstúpi rozhodca dosadený ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny a má tridsať dní na rozhodnutie.

M. Benedeková pre TREND.sk uvádza, že OZ Kovo sa obráti na rozhodcu, keďže spochybňujú deklarovaný počet členov v Moderných odboroch. Podľa nej odhlášky členov zo „starých“ odborov zbierali zástupcovia MOV a im poskytli len kópie. Teoreticky môže OZ Kovo pred rozhodcom operovať aj tým, že niektorí zamestnanci sú členmi oboch odborových združení, čím by sa zvýšil počet ich členov.

Neprehliadnite

Konsolidácia starých odborov

Z. Smolinský tento fakt spochybňuje. „Nepoznám nikoho, kto by dobrovoľne platil členské v dvoch organizáciách,“ tvrdí. Pokiaľ ide o odhlášky členov, originály podľa jeho slov nemôžu OZ Kovo poskytnúť aj vzhľadom na viacero súdnych sporov súvisiacich s likvidáciou „starých“ odborov. „Menšinová odborová organizácia vo Volkswagene nemá právoplatne zvolené vedenie, a teda legitimitu s mandátom na zastupovanie svojich členov pri vyjednávaniach,“ dodáva Z. Smolinský.

Odbory, aj keď sú v likvidácii, môžu podľa stanov OZ Kovo začať kolektívne vyjednávať, musia však prejsť konsolidáciou. To znamená, že si zvolia nové orgány a ukončia oficiálne proces likvidácie. Podľa M. Benedekovej plánujú proces konsolidácie realizovať vo februári.

Odvážne požiadavky

Moderné odbory aj OZ Kovo idú do kolektívneho vyjednávania s ambicióznymi požiadavkami, ktoré sa vo väčšine prípadov prekrývajú. Pokiaľ ide o kľúčovú požiadavku navýšenia tarifných miezd, MOV požadujú nárast až o 16 percent, kým OZ Kovo chce v hotovosti 120 eur navyše plus ďalších 40 eur v iných zložkách.

Trvajú aj na zjednotení dovolenkového príspevku s vianočným. Navrhujú tiež zvýšenie mzdového zvýhodnenia za prácu v zmenách, zvýšenie základnej výmery dovolenky či predĺženie platenej prestávky.

Požadované zvýšenie tarifných platov je aj na pomery Volkswagenu značne vysoké. Priemerné mzdy bez započítania manažmentu sú už dnes v automobilke na úrovni 1800 eur. Sú dokonca vyššie ako v závode nemeckého koncernu v Portugalsku a na úrovni toho v Španielsku. Dôvodom takto radikálnej požiadavky je podľa Z. Smolinského snaha riešiť aktuálny nedostatok zamestnancov automobilky. Zvýšenie platov má podľa jeho slov pomôcť prilákať nových pracovníkov.

Vedenie chce udržať konkurencieschopnosť

Volkswagen bude o výsledkoch vyjednávania informovať po ich skončení. „Naším cieľom je vedieť zabezpečiť zamestnancom stabilné pracovné miesta aj do budúcnosti. Preto si musíme ako závod značky Volkswagen udržať konkurencieschopnosť a pri rozhodovaní o nových produktoch byť na tej najlepšej štartovacej pozícii,“ uviedol Eric Reuting, člen predstavenstva VW SK pre personálnu oblasť a vedúci vyjednávaní.

„Máme vynikajúci tím špičkových odborníkov, s ktorými rátame aj do budúcnosti a cítime za nich zodpovednosť. Chceme im ponúknuť istotu a perspektívu, a to dokážeme len vtedy, ak spoločne nájdeme dlhodobo udržateľné riešenia. Aj v minulosti boli na začiatku kolektívneho vyjednávania postoje podniku a odborovej organizácie odlišné a som presvedčený, že aj tentoraz dospejeme k uspokojivému výsledku pre obe strany,“ doplnil E. Reuting.

Čo požadujú Moderné odbory Volkswagen

  • zvýšenie tarifných tried plošne o šestnásť percent

  • zvýšiť vianočný príspevok a zjednotiť ho s dovolenkovým príspevkom

  • navýšiť mzdové zvýhodnenie za prácu na zmenách

  • zvýšiť doplatok zamestnávateľa nad rámec zákona pri prvých troch dňoch pracovnej neschopnosti zamestnanca

  • poskytnúť všetkým zamestnancom príspevok na dopravu

  • platnosť kolektívnej zmluvy na 12 mesiacov

  • navýšenie platenej prestávky o desať minúť

  • navýšiť základnú výmeru dovolenky o päť dní pre každého zamestnanca

  • zvýšiť maximálnu výšku pri osobnom ohodnotení


Čo požaduje ZO OZ Kovo VW

  • Pri dobe platnosti kolektívnej zmluvy na 12 mesiacov zvýšiť tarify paušálne o 120 eur pri súčasnom zabezpečení mzdového rastu u každého zamestnanca najmenej o 160 eur mesačne

  • zavedenie fixnej tarifnej triedy pre pravidlá výpočtu hospodárskeho bonusu, pre všetkých zamestnancov na úrovni piatej tarifnej triedy

  • Mzdové zvýhodnenie za prácu v nepretržitej prevádzke

  • Mzdové zvýhodnenie za prácu zmenách

  • zvýšenie príplatku za prácu nadčas

  • zjednotiť pravidlá pre vyplácanie dovolenkového a vianočného príspevku, aby bol dovolenkový príspevok vyplácaný podľa pravidiel pre vyplácanie vianočného príspevku

  • zaviesť príplatok za prácu vonku celoročne vo všetkých ročných obdobiach

Viac o kolektívnom vyjednávaní v automobilkách si môžete prečítať v novom vydaní týždenníka TREND 5/2017, ktoré bude v digitálnej podobe dostupné v stredu poobede a v stánkovom predaji vo štvrtok.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy odbory, Volkswagen