Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Výsledky Makyty zachraňujú autopoťahy

09.01.2004, 10:18 | Jana Janků

  • Tlačiť
  • 0

avimakyta.jpg

Hoci rozhodujúcou výrobou púchovskej a.s. Makyta ostáva konfekcia, šitie poťahov na autosedačky systematicky ukrajuje z podielu odevov na tržbách spoločnosti.

Tie síce stále zabezpečujú 88 percent výkonov firmy, práve vďaka diverzifikácii táto podľa generálneho riaditeľa a spolumajiteľa Mariána Vidomana neuzavrie vlaňajšok s červenými číslami. V roku 2002 sa im totiž nevyhla.

Autá pribúdajú

Objednávky na šitie konfekcie pre nemeckých, talianskych či rakúskych partnerov Makyte vlani ubúdali najmä po vypuknutí vojny v Iraku, hoci tesne pred koncom roka bolo badať oživenie trhu. Dodatočne pribudli zákazky na zimnú kolekciu, čo prinútilo manažérov fabriky dokonca preorganizovať koncoročné dovolenky zamestnancov.

Kým však vlaňajší objem výroby konfekcie klesol medziročne zhruba o pätinu, približne rovnako veľký nárast si firma mala pripísať v šití poťahov na autosedačky takzvanej prvej výbavy.

Už deväť rokov sa totiž produkcia Makyty objavuje vo viacerých renomovaných značkách automobilov. Ako subdodávateľovi rakúskej firmy Eybl sa firme darí získavať stále nové zákazky.

Po Passatoch, Renaultoch či Honde Cabriolet sú to najnovšie automobily Audi 6, pre ktoré šijú poťahy z pravej kože.

Menej klasiky

Odevy napriek tomu post hlavného corebiznisu nestratia. V snahe udržať si postavenia však firma prehodnocuje budúce smerovanie ich výroby.

obrclan/38_VidomanMarianAAA.jpg

Má spočívať v čiastočnom odklone od takzvaného funkcionalizmu – ktorý predstavujú najmä klasické dámske kostýmy a plášte – v prospech športových a voľnočasových odevov pre mladšiu generáciu.

Generálny riaditeľ naznačuje aj novú stratégiu v maloobchodnom predaji, v ktorom má spoločnosť so svojimi 44 predajňami na slovenskom i českom trhu odevov silné postavenie.

„Aj my sa musíme prispôsobiť trendu, že obchodný život sa vytráca z dosiaľ tradičných obchodných ulíc miest a presúva sa do nákupných centier. Do nich budeme sťahovať naše predajne,“ objasňuje.

Domáci trh však zďaleka nie je hlavný živiteľ Makyty. Export sa aj na minuloročných tržbách podieľal vyše štyrmi pätinami, pričom dodávky smerujú najmä do Rakúska, Nemecka, Talianska, Veľkej Británie a ČR.

Vysoký podiel vývozu tvorí práca vo mzde. Riaditeľ však avizuje pokles jej významu. Zmeny majú podporiť aj investície do vyššej pridanej hodnoty výrobkov.

Viac vlastného umu

Za posledných päť rokov sa podľa prokuristu firmy Miroslava Macáka investície pohybovali medzi 80 a 120 miliónmi. Vlani prostriedky smerovali najmä do konštrukčnej prípravy a automatizácie strihania. Makyta vytvorila špeciálne pracovisko, kde sa používajú výpočtové systémy CAD na konštrukciu modelu, strihy, ako aj ich rozloženie na látke podľa rôznych veľkostí.

Vlani firma do modernizácie fabriky vložila ďalších zhruba 30 miliónov korún. „Vďaka novým investíciám patria naše predvýrobné pracoviská k európskej špičke, čo nám pomáha zvyšovať pridanú hodnotu výrobkov,“ naznačoval M. Macák už pred vyše rokom.

Tržby a zisk Makyty
(mil. Sk, konsolidované údaje)

obrgraf/01G3801.jpg


PRAMEŇ: PRAMEŇ: Makyta, a.s, Púchov

Podľa neho má ísť o vysoko odbornú prácu, ktorá vplýva na efektívnosť výroby – mnohí zahraniční odberatelia, najmä nemecké a talianske firmy, si tieto úkony už objednávajú v Makyte. „Dokazujeme tým, že vieme nielen kvalitne šiť, ale aj pripraviť kvalitnú dokumentáciu na tieto práce,“ netajil spokojnosť. Ani inovácie však nezastavili pokles pridanej hodnoty o takmer sedem percent v roku 2002.

A vlaňajšie výkony jej tiež veľa nepridali. Práve pre útlm biznisu s konfekciou spoločnosť v závere roka nerátala, že prekoná predvlaňajší objem tržieb. Podľa odhadov M. Macáka to bude o stodesať až stodvadsať miliónov menej.

Makyta v súčasnosti v štyroch závodoch – v Púchove, Bytči, Námestove a Žiline – zamestnáva 2 650 ľudí. Vývoj zamestnanosti však ide v ústrety produktivite – ešte predvlani firma zamestnávala takmer 3 300 pracovníkov.

Počas celého roka však využíva aj kooperačné kapacity – nielen na Slovensku, ale i v Srbsku.

Pridaná hodnota Makyty
(mil. Sk, konsolidované údaje)

obrgraf/01G3802.jpg


PRAMEŇ: PRAMEŇ: Makyta, a.s, Púchov

V najbližšom čase by sa mali rozšíriť aj na Ukrajinu. M. Vidoman však vidí perspektívu v spájaní sa s inými, najmä českými výrobcami. Budúcnosť je podľa neho vo vytvorení nadnárodnej firmy.

„Na to sú však potrebné rozsiahle finančné prostriedky, tie sme my doteraz museli prednostne použiť na splácanie privatizačných záväzkov,“ pokračuje. S nimi sa majitelia definitívne vyrovnali vlani v septembri – celkovo išlo o štyristo miliónov korún.

Foto – Milan Illík
  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)