Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zabudované starnutie alebo finty výrobcov

18.10.2012, 10:08 | ČTK

Opravári podozrievajú výrobcov elektroniky, že úmyselne skracujú životnosť svojich produktov, píše denník Le Monde

  • Tlačiť
  • 11

Naľavo sa vŕši stena z práčok a sporákov. Napravo jeden muž rozoberá vysávač a ďalší zas kuchynský robot. Len o kúsok vedľa sa zamestnanec vybavený silnou lupou vŕta pinzetou v mobilnom telefóne. A na pozadí televízia bez vonkajšieho plášťa vysiela reality show, napísal denník Le Monde.

Podnik La Bonne Combine v Prilly v kantóne Vaud je vo frankofónnej časti Švajčiarska Mekkou opráv elektrospotrebičov. "Pozrite sa na toto," hovorí Felice Suglia a prináša dosku s plošnými spojmi. "Toto je srdce televízie. Kondenzátory sú priletované priamo vedľa chladiča napojeného na tranzistory. Kondenzátory sú citlivé na teplo. Prečo ich Samsung dal sem, aj keď je dosť miesta na opačnej strane dosky?" pýta sa opravár.

Táto jednoduchá otázka je jednou z mnohých ohľadom spoľahlivosti spotrebičov a elektronických zariadení. Čím ďalej tým viac z nich sa zdá byť vyrobených s plánovanou poruchovosťou či zastarávaním, čo je vec, ktorá sa dá často vytušiť, ale len zriedka preukázať.

Nástrahy pri opravách

Výrobcovia elektroniky a spotrebičov sú obviňovaní, že úmyselne skracujú životnosť svojich produktov, aby prinútili zákazníkov kúpiť si skôr ďalšie. "Nie je možné si byť istý, ale často máme silné podozrenia," povedal Christopher Inaebnit, ktorý vedie La Bonne Combine.

Trendom podľa neho je aj to, že nové výrobky sa čím ďalej horšie opravujú. "Ešte pred pár rokmi išlo opraviť osem zariadení z desiatich, či už veľkých alebo malých. Teraz už je to len sedem z desiatich a ešte menej, pokiaľ ide o elektroniku," dodal s tým, že niektoré spotrebiče sú navrhnuté naozaj prekvapivým spôsobom.

O kúsok ďalej na pulte ukazuje Inaebnit rozobratý iPad. "Apple používa obojstrannú lepiacu pásku, ktorá je pevnejšia, než sme kedy videli. Aby sme sa dostali k elektronickým komponentom, musíme ju rozlepiť teplovzdušnou pištoľou. Malá chyba a tablet je zničený."

Plánované zastarávanie má širokú škálu podôb. Kovové súčiastky v mobilných telefónoch sa nahrádzajú plastmi, takže sú viac krehké. Ďalším spôsobom je napríklad zmena koncovky pre nabíjačky, alebo vôbec vývoj príslušenstva, ktoré je kompatibilné len s niektorými modelmi.

Najextrémnejším prípadom je, keď výrobca naprogramuje do svojich výrobkov presnú životnosť. "Na internete nájdete príliš veľa až príliš reálnych svedectiev, než aby to nebola pravda," povedal Toni Conde, odborník na multimédiá a komunikáciu, ktorý prednáša na Švajčiarskom federálnom technologickom inštitúte EPFL v Lausanne.

"Niektorí výrobcovia pamäťových kariet pre fotoaparáty alebo telefóny obmedzujú počet možných snímok alebo nahrávok. Prekročíte určitú kvótu a karta bude nepoužiteľná. To isté platí pre tlačiarne. Niektoré sú naprogramované, aby prestali tlačiť po určitom počte výtlačkov," dodal T. Conde.

Tritisíc káv a dosť

V februári 2011 francúzsko-nemecká televízna stanica Arte odvysielala dokument s názvom Ready-To-Toss (zrelý na vyhodenie). V ňom predviedla tlačiareň Epson, ktorá po 18-tisíc kópiách ukázala falošné hlásenie o chybe. Japonský výrobca vtedy potvrdil: "Naše tlačiarne sú vybavené podložkami, ktoré absorbujú prebytočný atrament. Musia sa pravidelne meniť, aby správne fungovali. Ak nie, hrozia v najhoršom prípade škvrny na nábytku či koberci. Preto majú naše tlačiarne počítadlo, ktoré kontroluje ich stav. Keď je potrebné podložku vymeniť, nie je možné ďalej tlačiť." Kým je tlačiareň v záruke, je výmena zadarmo. Potom stojí v prepočte zhruba 30 eur.

Na začiatku 90. rokov odborníci v La Bonne Combine zistili obdobnú techniku ​​v kávovaroch. "Po 3000 kávach kávovary Jura prestali fungovať a ukázali správu, že je čas na údržbu," povedal Inaebnit. "Neskôr to firma Jura zmenila, aby chybové hlásenie prevádzku kávovaru neblokovalo. Ale isté je, že výrobcovia tohto druhu prístrojov vsádzajú na naivitu niektorých zákazníkov a zobrazujú hlásenia, ktoré nie sú vždy relevantné."

Od niektorých výrobcov je pre zmenu veľmi ťažké získať náhradné súčiastky. "Pred časom sme objednávali náhradné diely od výrobcu televízorov. Stáli nás asi 300 dolárov. Omylom na nich ale dodávateľ nechal cenovky pre Slovensko, na ktorých bolo ... 60 eur (78 dolárov)," dodal Inaebnit. "Občas jednoducho urobia čokoľvek, aby nás od opravy odradili."

Ilustračné foto - Maňo Štrauch

  • Tlačiť
  • 11