Viac strojov a menej práce. Automatizácia výroby môže v Ázii vykorisťovať ľudí

Číslo dňa: aj za jedným číslom sa môže skrývať veľký príbeh

Chceli požičiavať dáždniky. Tie ale zmizli a skrachovali

Chceli požičiavať dáždniky. Tie ale zmizli a skrachovali

11. júl 2017 - Zdieľaná ekonomika slávi jeden úspech za druhým. Ľudia už v súčasnosti zdieľajú autá, bicykle, byty či kancelárie. Obrovský boom zažíva takzvaná sharing economy najmä v Číne. Do roku 2020 sa bude zdieľaná ekonomika podieľať na 10 percentách HDP krajiny.

Čínska spoločnosť Sharing E Umbrella tento trend chcela využiť a rozbehla projekt so zdieľaním dáždnikov. Nápad vyzeral nádejne, pretože požičanie si dáždnika v daždi ocení množstvo ľudí. Firma svoj projekt spustila tento rok v apríli a do konca júna svoje služby ponúkala v jedenástich veľkých čínskych mestách, vrátane Šanghaja. Dáždniky bolo možné zapožičať si za zálohu 19 jüanov (2,5 eura) s hodinovou sadzbou 0,5 jüanu (6 centov).

Po troch mesiacoch firma oznámila, že s projektom končí, pretože nebolo čo požičiavať. Firma utŕžila stratu 10 miliónov jüanov (1,29 milióna eur), ktoré do projektu investovala. Drvivá väčšina z 300-tisíc zdieľaných dáždnikov sa už na ploty v mestách nikdy nevrátili a ľudia si ich nechali. Šéf firmy Zhao Shuping netajil sklamanie, pretože po úspechu s požičiavaním bicyklov v Číne si myslel, že „všetko na ulici sa dá zdieľať“.

Pred mesiacom v Číne skrachoval aj projekt zdieľania bicyklov, za ktorým stála firma Wukong Bicycles. Po pol roku ale zistila, že jej chýba 90 percent bicyklov a strata sa vyšplhala na tri milióny jüanov (390-tisíc eur). Šéf firmy Lou Houyi neskôr priznal, že urobil dve chyby: na bicykloch chýbali GPS zariadenia a že s projektom začali v kopcovitom meste Čchung-čching. Aby ostali konkurencieschopní, zo začiatku doslova rozdávali bicykle obyvateľom na určitý čas.

Zdroj: flickr.com / Maxime Guilbot | cc