Viac strojov a menej práce. Automatizácia výroby môže v Ázii vykorisťovať ľudí

Číslo dňa: aj za jedným číslom sa môže skrývať veľký príbeh

E-shop zaviedol softvér, ktorý dokáže uhádnuť, čo si kúpite o týždeň

E-shop zaviedol softvér, ktorý dokáže uhádnuť, čo si kúpite o týždeň

18. apríl 2017 – Poznáte to. Objednáte si tovar cez e-shop a čakáte aj niekoľko dní na jeho doručenie. Nemecký e-shop Otto na to používa prepracovaný algoritmus. Ten dokáže cez zhromažďovanie a analyzovanie množstva informácií pochopiť spotrebiteľský vkus, odporúčať produkty ľuďom a dokonca predikovať, čo si objednajú.

Ide o automatický systém logistiky, ktorý nepotrebuje zásah zamestnancov. Jeho cieľom je, aby zákazníci nevracali tovar, čo stojí firmu milióny eur ročne. Z dát vyplýva, že ak je tovar doručený do dvoch dní, spotrebiteľ ho vracia s oveľa menšou pravdepodobnosťou. Firma sa preto snaží objednávať tovary od rôznych značiek a skladov ešte skôr, ako si to vôbec zákazník objedná. Tým sa vyhne nespokojnosti spotrebiteľov, ktorí čakajú na tovar, a minimalizuje tak plné sklady a vracanie tovarov.

E-shop používa algoritmus Blue Yorder. Ten bol čiastočne vyvinutý vo výskumnom stredisku CERN v Ženeve. Algoritmus dokázal analyzovať tri miliardy transakcií a 200 rôznych situácií (od hľadania na webe cez deň v týždni až po počasie) a tým predikuje, čo si zákazník kúpi týždeň pred tým, ako sa ku kúpe vôbec odhodlá.

Presnosť predikcií, mesiac pred samotnou kúpou zákazníkom, je neuveriteľných 90 percent. Firma dovolila systému už automaticky (bez zásahu človeka) objednávať 200-tisíc tovarov mesačne od rôznych výrobcov. Systém zredukoval počet tovarov, ktoré sa vrátili alebo ostali nepredané na sklade o dva milióny kusov ročne. Firma napriek algoritmu, ktorý obmedzil potrebu ľudských zamestnancov, prijíma nových ľudí a naďalej rastie.

Zdroj: Youtube/Online shopping