Viac strojov a menej práce. Automatizácia výroby môže v Ázii vykorisťovať ľudí

Číslo dňa: aj za jedným číslom sa môže skrývať veľký príbeh

Rýchlosť nebudú vo Francúzsku merať len policajti, ale aj súkromné firmy

Rýchlosť nebudú vo Francúzsku merať len policajti, ale aj súkromné firmy

22. február 2017 – Francúzska vláda sa odhodlala k privatizácií mobilných radarov. Okrem polície budú vodičom merať maximálnu povolenú rýchlosť aj súkromné firmy. Tie budú disponovať radarmi v neoznačených autách, ktoré dokážu načítať ŠPZ auta – cez infrakameru – aj v noci. Údaje následne zašlú do policajného systému, ktorý pokutu zašle vodičovi spolu s dôkazom.

Dôvody pre privatizáciu radarov sú dva. Ministerstvo vnútra chce takto riešiť „riskantné správanie sa“ vodičov na cestách. Vlani na nich zomrelo 3 469 ľudí. Na druhej strane polícia nemá dostatočné kapacity, aby policajti vodičom merali rýchlosť vo väčšej miere.

Polícia vo Francúzsku má momentálne k dispozícií 383 radarov. Jeden radar ale v priemere meria rýchlosť len hodinu denne. Vlani sa podarilo radarmi prichytiť pri prekročení rýchlosti 1,5 milióna vodičov. Po privatizácií by sa mal ich počet do budúceho roka zvýšiť až na 450 kusov.

Súkromné firmy nebudú platené za počet vybraných pokút, ale za čas, ako dlho bude radar na cestách aktívny. Firmy tak budú motivované na rizikových úsekoch tráviť viac času. Odhady hovoria, že počet vybraných pokút by sa tak mohol zvýšiť až desaťnásobne. Ročne by tak s pomocou súkromných firiem mohli vybrať 2,2 miliardy eur len na pokutách.

To sa samozrejme nepáči verejnosti. V prieskumu sa proti privatizácií vyjadrilo až 80 percent ľudí. Motoristická asociácia 40 Millions d'automobilistes spísala petíciu, v ktorej tvrdí, že pokuty sú len akýmsi výpalným a pre vyššiu bezpečnosť ciest sú neúčinné. Petícia zatiaľ nič nepriniesla a skúšobnú prevádzku nového systému chcú odštartovať v Normandii už tento piatok.

Zdroj: flickr.com / Cliff Johnson | cc