Viac strojov a menej práce. Automatizácia výroby môže v Ázii vykorisťovať ľudí

Číslo dňa: aj za jedným číslom sa môže skrývať veľký príbeh

Milióny domácnosti špehovala smart televízia. Zbierala o nich podrobné dáta

Milióny domácnosti špehovala smart televízia. Zbierala o nich podrobné dáta

15. február 2017 - Viac ako 11 miliónov smart televízií od spoločnosti Vizio si kúpili zákazníci v Spojených štátoch od roku 2010. Išlo telku pripojenú na internet s doplnkovými funkciami, o ktorých domácnosti nevedeli. Pri sledovaní televízie výrobca cez softvér dokázal zistiť o zákazníkoch prakticky všetko.

Softvér každú sekundu snímal pixely z obrazovky, posielal ich výrobcovi a ten z databázy filmov, seriálov či reklám zistil, čo presne zákazníci pozerali. Dialo sa to minimálne od roku 2014 až do minulého roka.

Podľa americkej federálnej obchodnej komisie (FTC) si Vizio denne nazhromaždilo od domácnosti 100 miliárd údajov z miliónov televízorov. To nie je všetko. Firma navyše k týmto údajom pripojila presné IP adresy, čím dokázala domácnosti presne lokalizovať. Tieto súhrnné dáta potom predávala ďalším spoločnostiam a inzerentom.

S pomocou dodatočných dát z iných zdrojov Vizio dokonca dokázalo identifikovať mená, pohlavie, vek, príjem, rodinný stav, veľkosti domácnosti aj vzdelanie. Pred týždňom jej úradníci z FTC nasolili pokutu 2,2 milióna dolárov.

Úrady prikázala firme dáta zmazať, čo je pomerne smiešne rozhodnutie. Za dva roky ich firma stihla predávať do rôznych kútov krajiny a tie sú už nadobro uchované na iných serveroch. Ak si myslíte, že tento problém sa týka len Američanov, skúste sa zamyslieť, čo používate v domácnosti vy. Dáta zhromažďujú sociálne siete, mobilní operátori či poskytovatelia internetového pripojenia. Ako sa hovorí: to, že ste paranoidní ešte neznamená, že vás nesledujú, v tomto prípade nešpehujú.

Zdroj: Vizio