Viac strojov a menej práce. Automatizácia výroby môže v Ázii vykorisťovať ľudí

Číslo dňa: aj za jedným číslom sa môže skrývať veľký príbeh

Kuriéri UPS neodbočujú vľavo. Šetria tým palivo a čas

Kuriéri UPS neodbočujú vľavo. Šetria tým palivo a čas

7. február 2017 – Možno sa vám to bude zdať divné, ale kuriérska spoločnosť UPS prijala ešte v roku 2004 interné pravidlo, ktoré zakazuje vodičom odbočovať vľavo. Môžu tak urobiť len v nevyhnutných prípadoch. Softvér GPS je vo vozidle navrhnutý tak, aby preferoval odbočovanie vpravo.

Príklad: Kuriér sa nachádza na konci ulice a chce sa dostať na jej začiatok. Má dve možnosti. Buď otočí auto o 180 stupňov alebo ulicu obíde troma tromi pravotočivými odbočkami. UPS tvrdí, že niekedy je dlhšia trasa optimálnejšia ako zdanlivo kratšia.

Dôvodov, prečo sa UPS snaží obmedziť odbočovanie vľavo, je niekoľko. Keď stojíte v USA na križovatke na červenú a chcete odbočiť vpravo, môžete to urobiť kedykoľvek, ak nikoho neohrozíte. Na Slovensku to ide len v prípade, ak má semafor pridanú zelenú šípku určenú na odbočovanie doprava. V opačnom prípade hrozí pokuta sto eur. Zmeniť to chceli vlani v septembri poslanci SaS, no návrh neprešiel. Bol označený ako hlúposť.

UPS si to nemyslí. V matematických modeloch prišli na to, že odbočovanie vľavo totiž znižuje efektivitu. Odbočovanie z ľavého pruhu doľava oproti idúcej premávke spôsobuje dlhé čakanie, ktoré spotrebúva palivo, čas a zvyšuje riziko dopravných nehôd.

Z celkového počtu odbočiek vodiči UPS vľavo odbočia len v 10 percentách. Americká spoločnosť tvrdí, že ročne týmto krokom ušetrí 10 miliónov litrov paliva, zníži tvorbu oxidu uhličitého o 20-tisíc ton a tým, že vodiči nečakajú na semaforoch, stihnú ročne doručiť o 350-tisíc balíkov viac. Efektivita s takto nastaveným navigačným softvérom dovolila firme znížiť počet doručovateľských áut o 1 100 kusov, čím sa celková prejdená vzdialenosť znížila o 46 miliónov kilometrov, a to napriek dlhším trasám áut.

Zdroj: Youtube