Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

12 tipov ako budovať biznis od Juraja Masára z Representu, ktorý predali za sto miliónov

08.02.2017, 00:50 | Peter Brejčák | © 2017 News and Media Holding

„Necítim sa byť kompetentný hodnotiť ostatných. Nerád rozdávam múdrosti, biznis sa dá robiť mnohými spôsobmi a mnoho z nich vedie k úspešným výsledkom,“ povedal Juraj Masár z Representu počas rozhovoru niekoľkokrát.

  • Tlačiť
  • 22

Tagy

podnikanie

Fakty sú však jasné – približne pred rokom Represent kúpil americký CustomInk za sto miliónov dolárov. To ukazuje, že spôsob, akým riadia firmu oni, je naozaj úspešný.

Represent umožňuje celebritám navrhovať a predávať limitované edície tričiek a ďalších doplnkov svojim fanúšikom. Aj napriek predaju vo firme zakladatelia ostali a značka funguje samostatne vo svojich kanceláriách v Prahe, kde Slovák J. Masár vedie technologický vývoj, a v Los Angeles, kde sú blízko svojim zákazníkom, medzi ktorých patrí aj herec Asthon Kutcher či basketbalista Kobe Bryant.

Neprehliadnite

Pripravili sme 12 rád a tipov o tom, ako podľa J. Masára budovať svoj biznis a na čo si počas podnikania dávať najväčší pozor.

1. Zavrieť sa a makať

„Niektorí start-upisti by podľa mňa mali prestať chodiť na start-upové akcie, zavrieť sa a makať. Start-up by nemal byť lifestyle. Ak sú tri eventy za týždeň a niekto je na všetkých z nich, kedy potom pracuje?,“ pýta sa J. Masár.

Ako opisuje ďalej, pred akvizíciou Represent takmer nikto nepoznal, pretože sa vo firme sústredili na prácu. „A robota sa robí väčšinou vtedy, keď ticho sedíš pred počítačom a máš slúchadlá,“ hovorí.

2. Myslieť medzinárodne

„Opačným extrémom je, keď máš super technológiu a super produkt a začneš ho predávať len na Slovensku alebo v Česku, na čo bežne žiaden dobrý dôvod start-upy nemajú,“ myslí si J. Masár.

Technickí zakladatelia by podľa neho mali robiť technické veci, zatiaľ čo členovia tímu venujúci sa riadeniu biznisu a obchodom by mali hovoriť s ľuďmi, a to aj za hranicami.

3. Na ľuďoch to stojí a padá

„Podstatní sú skvelí ľudia, na nich to stojí a padá. Ak nastane nejaký problém, je najlepšie vidieť, kto je v zmysle skúseností naozaj seniórny,“ hovorí J. Masár s tým, že nutnou podmienkou pre nájdenie naozaj kvalitných ľudí je, samozrejme, kompenzácia. „Nemôžeš počítať s tým, že len preto, že idú do start-upu, im stačí nízke ohodnotenie.“

4. Hire slowly, fire quickly

„Hľadanie je ale ťažké a musíš sa zmieriť s tým, že niekedy urobíš chyby. Niekedy prijmeš ľudí, s ktorými to fungovať nebude. Hovorí sa, hire slowly, fire quickly,“ myslí si J. Masár. Podľa neho je čo najrýchlejšia výpoveď v prípade problémov lepšia aj pre zamestnanca, aj pre firmu.

5. Kvalitní ľudia sa na Profesiu nepozerajú

„Otrepaná fráza, A-players attract A-players, B-players attract C-players. Kvalitní ľudia sa na Profesiu nepozerajú, už majú dobrú prácu alebo sú zaneprázdnení na týždne dopredu. Musíš ich presvedčiť, aby ju nechali a išli pracovať pre teba,“ hovorí J. Masár.

V Represente sa im najviac osvedčilo využívať známosti a vlastné kontakty. „Ak hľadáme schopného človeka, najskôr sa opýtame kolegov, tí sa spýtajú kamarátov. Nečakal som, ako ďaleko sa dá vďaka tejto stratégii dostať,“ popisuje.

6. Odmietať aj dobrých ľudí, ak nezapadnú to tímu

„Je potrebné mať dobrý náborový proces. Keď prijímaš programátora, nemôžeš urobiť pohovor, ako ho robí Google. Musíš sa zamyslieť, čo daný človek bude robiť a otestovať ho priamo na tom, prispôsobiť interview na každú pozíciu čo najviac. Dôležité však tiež je odmietať dobrých ľudí, ktorí by nezapadli do tímu,“ vraví J. Masár.

7. Skúšať nové veci a posúvať sa

„Je potrebné veľmi rýchlo iterovať. Predtým sme robili Prizeo a Represent bol tiež iteráciou biznis modelu. Neustále robíme ďalšie experimenty a skúšame, či nebudú fungovať,“ radí J. Masár. Projekty preto robia ako experimenty – skúšajú, či fungujú. Pokiaľ nie, rýchlo ich ukončia a svoju energiu radšej venujú niečomu ďalšiemu.

8. Stanoviť si deadline a rozpočet

„Keď začínaš akýkoľvek projekt, či už je to start-up alebo projekt v rámci firmy, máš nejaké očakávania o trhu, načasovanie, odhady nákladov aj výnosov. V priebehu času je fajn zastaviť sa a pozrieť sa, či tie predpoklady neboli zlé. Je fajn stanoviť si deadline a rozpočet, ak ich prekročíš a projekt nevyjde, posunúť sa ďalej,“ vraví J. Masár s tým, že vo východiskovom stave treba myslieť na to, že projekt nevyjde.

9. Priorizovať

„Podpisuješ napríklad zmluvu na upratovanie kancelárii, ktorá sa ti veľmi nepáči. Môžeš ju konzultovať s právnikmi, potom ešte s kolegami, potom to znovu poslať upratovacej firme. Ale pritom ide o najdebilnejšiu zmluvu, pri podpise ťa možno zabolí pri srdci, ale je to na dvesto eur mesačne, vybavíš to za päť minút a môžeš sa venovať podstatnejším veciam,“ opisuje J. Masár.

10. Chápať, čo je dôležité

„Chápať, čo je dôležité. Dôležité veci potrebuješ robiť v správny čas. Aj keď je to otrepaná fráza, hodí sa sem, it’s not enough to work hard, you need to work hard and smart,” hovorí J. Masár.

11. Najhoršie fuck-upy sú ako obezita

„Uvedomil som si, že naozaj veľké fuck-upy vôbec nie sú romantické, s jasným záverom ako toto sme urobili zle, toto je pointa a takto to bolo vtipné. Najhoršie fuck-upy sú ako obezita, postupne tlstneš a raz si uvedomíš, že si fakt tlstý. Stávajú sa vtedy, keď dlho robíš zlé veci,“ vraví J. Masár. Ako sa tomu vyhnúť? Viď bod osem.

12. Viac riskovať. Ale rozumne

„Česi a Slováci by mohli byť viac averzní voči riziku. Ako budeš robiť biznis alebo ďalšie výzvy, samozrejme, závisí od tvojich schopností, ale proste musíš začať,“ hovorí J. Masár.

Odporúča pozrieť sa na to, čo najhoršie a najlepšie sa môže stať, a pokiaľ podnikateľ nemá záväzky alebo deti a najhoršou vecou je to, že sa musí na päť mesiacov presťahovať k rodičom, stále to nie je zlé. „Radšej nech to skúsia a aj keď to nevyjde, stále je to tá najlepšia vec, ktorú mohli urobiť. Musia viac riskovať. Ale riskovať rozumne,“ dodáva.

  • Tlačiť
  • 22

Tagy podnikanie