Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Povinné elektronické daňové priznanie pre živnostníkov sa asi odloží

03.08.2017, 18:02 | Zuzana Kollárová | © 2017 News and Media Holding

Ministerstvo financií sa rozhodlo, že živnostníci už nebudú od budúceho roku podávať papierové daňové priznania. Aj bežní živnostníci – murári, pekári, či maliari, by tak museli od 1. januára 2018 podávať svoje daňové priznania a iné podania, iba cez internet.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Týkalo by sa to ale aj iných SZČO, napríklad aj umelcov, právnikov, ktorí živnosť nemajú, ale daniari im pridelili vlastné daňové identifikačné číslo (DIČ).

Ako prvé takto mali odosielať živnostníci už do konca januára tlačivá k dani z motorových vozidiel. Túto povinnosť pre živnostníkov dalo do návrhu novely zákona o správe daní ministerstvo financií. Za porušenie tejto povinnosti reálne živnostníkom hrozili pokuty.

Neprehliadnite

Možno odklad

Zavedenie povinného elektronického podávania daňových priznaní by sa mohlo pre živnostníkov posunúť z 1. januára na 1. júl 2018. O tejto pripomienke má rozhodnúť ministerstvo financií. Pre právnické osoby by v platnosti zostal termín 1. január 2018.

Podpredsedovi vlády SR pre investície a informatizáciu Petrovi Pellegrinimu sa nepáči, aby si živnostníci, umelci či samostatne hospodáriaci roľníci museli vybavovať prístup do schránok Finančnej správy. 

„Ak štát už má vytvorené jedno centrálne riešenie na elektronickú komunikáciu s občanmi a firmami, je nesprávne, aby niektoré štátne organizácie prinášali vlastné technické riešenia a nútili firmy alebo občanov mať prístup aj do iných elektronických schránok ako na portáli Slovensko.sk," uviedol vicepremiér v stanovisku.

„Je to ako v Kocúrkove – čo úrad, to iná stránka a napokon cez internet aj tak nič nevybavíš. Na Slovensku by to malo fungovať tak, ako v civilizovaných krajinách. Na kontakt so štátom a úradmi slúži jeden portál. Tu sa človek prihlási a môže tu vybaviť všetko: zaplatí daň, prihlási a odhlási auto, kúpi diaľničnú známku či zaplatí PZP, vybaví si tu tiež zmenu trvalého pobytu. Môžete si tu tiež skontrolovať, či ste nazabudli zaplatiť odvody,“ okomentoval novú povinnosť živnostníkov Ján Nedbal, ktorý podniká v stavebníctve.

Za vážnu zmenu považuje povinnú elektronickú komunikáciu pre všetkých živnostníkov Slovenská komora daňových poradcov. Časť podnikateľov bude nútená zaplatiť si externé firmy, ktoré im zabezpečia elektronickú komunikáciu s Finančnou správou. 

„Povinná elektronická komunikácia všetkých živnostníkov s daňovými úradmi prinesie časti podnikateľov problémy. Nie všetci vedia používať počítače do takej miery, aby si sami elektronicky podali daňové priznanie. Problém budú mať najmä starší ľudia a živnostníci, ktorí nemajú počítače vôbec alebo majú zlé pripojenie na internet,“ zhodnotil riziká návrhu Branislav Kováč, viceprezident zo Slovenskej komory daňových poradcov.

Novela s chystanými zmenami už mieri na rokovanie vlády. Situáciou sa zaoberala Finančná správa na stretnutí so Slovenskou komorou daňových poradcov, Slovenskou živnostenskou komorou, Klubom 500, Americkou obchodnou komorou a Daňovým fórom Slovenska. Uvažovalo sa aj o zavedení výnimiek pre niektoré skupiny podnikateľov.

„Na stretnutí s prezidentom Finančnej správy sme sa dohodli na kompromisnom riešení. Dosiahli sme odklad termínu a zo strany Finančnej správy bude zabezpečená dôkladná príprava na prechod na elektronickú komunikáciu. Živnostníci získajú pol roka času navyše a k dispozícií im budú semináre, návody a technická podpora," informoval B. Kováč.

Finančná správa avizovala, že pri zavádzaní povinnej elektronickej komunikácie výrazne posilní call centrum. V spolupráci s členmi Konzultačnej rady Finančnej správy sa majú zorganizovať v regiónoch školiace dni pre živnostníkov s možnosťou intenzívnej kampane o elektronickej komunikácii a elektronickom podávaní daňových priznaní.

Ak zmena začne platiť, väčšina podnikateľov pri podávaní priznaní cez internet pravdepodobne využije svoje účtovníčky, poradcov, aby priznanie za nich odoslali.

Len jednosmerne

Finančná správa komunikuje elektronicky s daňovníkmi cez svoj web. Daniari vlastný elektronický systém môžu používať do konca januára 2018. Zatiaľ ale nie je jasné, akým spôsobom bude elektronická korešpondencia fungovať po vypršaní tejto výnimky. Daňový portál by mal byť potom prepojený na slovensko.sk. Či sa tak stane a kedy, dnes ešte známe nie je. 

„Zaujímavé je, že sa postupne rušia pre daňovníkov výnimky na papierovú komunikáciu s Finančnou správou. Tá má ale sama výnimku. Naša eseročka takmer všetko posiela už päť rokov na Finančnú správu elektronicky. Dodnes nám od daniarov neprišla ani jedna odpoveď elektronicky,“ pripomenula účtovníčka Eva.

Faktom je, že doteraz museli cez web komunikovať s Finančnou správou SR len subjekty, ktoré sú platiteľmi DPH. Od januára 2018 by mali s daniarmi elektronicky komunikovať aj firmy, živnostníci pravdepodobne od júla 2018. Registrácia funguje tromi spôsobmi: s občianskym preukazom s čipom a bezpečnostným osobným kódom, s občianskym preukazom s čipom a elektronickým podpisom  a tretím spôsobom je, že vyplníte na webe formulár, vytlačíte dokumenty a elektronickú komunikáciu si potom musíte osobne vybaviť na daňovom úrade.

Na Finančnej správe ale naďalej funguje len jednosmerná komunikácia – od daňového subjektu na Finančnú správu. Obojsmerná komunikácia zatiaľ funguje len pri spotrebných daniach a to od januára 2016.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Tagy elektronické schránky, Finančná správa, živnostníci