Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Falošné recenzie: koľko stojí chvála hlúposti či päť hviezdičiek

03.07.2018, 05:09 | Adrián Berecz | © 2018 News and Media Holding

Chystáte sa niečo kúpiť, na internete hľadáte produkt, porovnávate ho s ostatnými. Keď vyberiete troch-štyroch hlavných adeptov, začne najťažšie rozhodovanie. Okrem ceny a vlastností výrazne ovplyvňuje našu mienku mienka ostatných. Výrobkom s desiatkami až stovkami recenzií máme tendenciu dôverovať omnoho viac ako tým, ktoré nemajú žiadnu. To isté platí aj v oblasti služieb – ľudia do reštaurácií, ktoré nemajú na internete žiadne hodnotenia, už pomaly ani nevkročia. Recenzie sa stali mocným marketingovým nástrojom, ktoré zvyšujú predaj. Je len prirodzené, že mnohé sú neúprimné, neautentické a platené.

  • Tlačiť
  • 8

Písanie falošných recenzií posilňuje predaje na internetových e-shopoch a platformách ako Amazon či TripAdvisor takým zásadným spôsobom, že obchodníci sú ochotní zaplatiť tisíce ľudí, aby cielene ich produkty a služby pozitívne hodnotili.

Predajní recenzenti sa združujú na súkromných webových kanáloch, napríklad na Slacku, portáloch či uzatvorených, ale ľahko vyhľadateľných skupinách na Facebooku, vysvetľuje portál BuzzFeed, ktorý pre reportáž anonymne vyspovedal niekoľkých ľudí, ktorí na objednávku píšu falošné recenzie. Tam rôzni predajcovia ponúkajú za splnenie úloh finančnú aj materiálnu odmenu.

Ponuka môže znieť: „Úloha nebude trvať dlhšie ako minútu vášho času. Pošlem vám odkaz na produkt, otvoríte ho, necháte krátku recenziu s plným hodnotením a to je všetko. Keď bude recenzia uverejnená, cez PayPal vám pošlem peniaze.“

Na základe zadania recenzenti uverejňujú päťhviezdičkové, niekedy aj maximálne negatívne príspevky, aby v masívnom konkurenčnom prostredí vyzdvihli konkrétny výrobok.

Neprehliadnite

Milióny nepoctivých hodnotení

Zahraničný prieskum z roku 2011 ukázal, že takmer 90 percent spotrebiteľov sa vo finálnej fáze rozhodovania medzi výrobkami nechalo ovplyvniť práve pozitívnymi recenziami. Tiež sa ukázalo, že online hodnotenia zákazníkov sú druhým najdôveryhodnejším zdrojom informácií o produkte, hneď za odporúčaniami rodiny a známych. Na druhej strane, maximálne len desať percent z reálnych kupujúcich dobrovoľne venuje čas tomu, aby po kúpe napísalo recenziu.

Čo sa týka Slovákov, tak tí si vo všeobecnosti vyberajú tovar alebo službu stále

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Tagy alza, Amazon, recenzia, TripAdvisor