Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Internet si s klasickými modelmi nevystačí

30.11.2006, 13:20 | Konštantín Čikovský | © 2006 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Internet sám osebe či akákoľvek iná forma elektronickej komunikácie problém s nefunkčnosťou jednosmerného modelu marketingovej komunikácie nevyrieši. Nikto nedokáže zabrániť marketingovým pracovníkom, aby aj v akomkoľvek prostredí chceli hovoriť iba oni a spotrebiteľovi dali možnosť len prijať posolstvo alebo ho ignorovať.

Príčina, prečo sa v čase prichádzajúcej krízy klasických médií väčšina marketingovej brandže upína najmä na internet, je jeho rastúca sila. Čoraz viac ľudí pri ňom trávi čoraz viac času a nie je dôvod uvažovať, že by tento trend mal byť v najbližších desaťročiach opačný.

Sklamanie napriek tomu prišlo veľmi rýchlo. Marketéri web v prvej chvíli naozaj pochopili ako miesto, kde môžu vysielať reklamu a zverejňovať inzeráty, ktorých efektívnosť v televízii, rádiu a tlači padá. Tento omyl bol spolu s prehnanými predstavami o rýchlosti nárastu on-line nakupovania príčinou nenaplnenia vízií budúcich výnosov väčšiny internetových projektov, a teda aj primárnou príčinou spľasnutia prvej internetovej bubliny.

Až koniec minulej dekády priniesol biznis modely, ktoré nekopírujú logiku reklamy v klasických médiách a sú schopné generovať príjmy nielen od investorov do internetových firiem, ale aj od objednávateľov marketingovej komunikácie.

Ukázané na príbehu Googlu, súčasného lídra zábavy na webe: Najprv prišla kontextová reklama. Ak spotrebiteľ zadá požiadavku na vyhľadávanie alebo si jednoducho otvorí nejaký text či video, sú pre marketéra jeho charakter a možné potreby lepšie čitateľné.

Predajca kontextovej reklamy už musí len ustriehnuť, aby množstvo a forma platených odkazov neznižovali renomé samej služby vyhľadávania či ponuky akéhokoľvek iného obsahu. Analogicky, ako tou je pri snahe o striktné hranice medzi reklamou a redakčným obsahom klasickým médií.

K nakupovaniu kľúčových slov sa čoskoro pridali investície do takzvanej optimalizácie stránok. Komerčné weby platili špecialistom za to, aby z pohľadu webových vyhľadávačov vyzerali čo najrelevantnejšie. Aby si tak prilepšili aj v sekcii nesponzorovaných odkazov. Keďže táto technika je všeobecne dostupná a ide v zásade o jednorazovú investíciu, stala sa z jej použitia nutná samozrejmosť, nie výhoda schopná prezentácie značiek na webe.

Poslednou fázou vývoja marketingu na webe je hľadanie možností komunikácie v komunitách, dokonca vytváranie komunít s cieľom predať značku. Až na tomto mieste sa internet stáva aj nástrojom, ktorý dokáže marketingu ponúknuť možnosť vykorčuľovať z jednosmernej schémy marketingovej komunikácie.

  • Tlačiť
  • 0

Súvisiace články

Kríza marketingovej komunikácie

Čo sa stane, ak podomový obchodník svojho klienta oklame? Na kredite ubudne všetkým obchodníkom. Čo sa stane, keď počet podomových obchodníkov za krátky čas rýchlo narastie? Ľudia prestanú otvárať dvere.

Medzi planým poplachom a kŕčom

Ján Sabol: začínal ako právnik, potom pričuchol k alkoholu a biopalivám

Považský raj stavbárov. V Ladcoch pribudne fabrika na betónové dlažby

Ivan Chrenko roky mení tvár Bratislavy. Veľký biznis robí aj v Londýne

Diskusia (0 reakcií)