Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Nákupné centrum, ktoré aj ekofašisti chcú navštíviť

15.04.2017 | Radovan Kopečný

Je to paradox, keď nákupné centrum nabáda na to, aby sa spotrebitelia správali rozumne a dbali na našu planétu. Vo Švédsku takýto paradox existuje už takmer dva roky.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Švédi majú za sebou to, čím sa môže len máloktorý národ na svete pochváliť – úspešnú revolúciu v recyklovaní. Tá spravila krajine medzinárodný imidž ako štátu, ktorý recykluje 99 percent odpadu a len 1 percento končí na skládke. Faktom je, že 50 percent švédskeho odpadu končí v spaľovniach, recykluje sa vyše tretina podľa štatistík Eurostatu. Zelený imidž krajiny je však živnou pôdou pre zelené „recyklačné nákupné centrum“.

V lete to budú dva roky, čo v meste Eskilstuna (poldruha hodiny od Štokholmu) funguje nákupné centrum zasvätené recyklácii. Jeho názov ReTuna Återbruksgalleria sa skladá zo slov Tuna (mesto), Återbruk (opätovné použitie) a Galleria, ktoré si už aj v našich končinách spájame s obchodnými domami.

Neprehliadnite

V obchodnom dome možno nájsť množstvo obchodov, ktoré predávajú tovar z recyklovaného materiálu alebo sa jednoducho venujú recyklácii a trvalo udržateľnému rozvoju.

Za myšlienkou stojí skupinka aktivistov, ktorá sa snaží o čo najlepšie a najekologickejšie nakladanie s odpadom v meste. Nejde však len o nejaký svätostánok zelených aktivistov. „Dôležité je, aby obchodníci boli biznisovo orientovaní, zároveň chceli zarobiť aj zachrániť planétu, uviedla pre portál progrss Anna Bergströmová, jedna zo zakladateliek projektu.

V obchodnom dome prirodzene nechýba second-hand, obchod s bicyklami, ale aj s nábytkom. Popri reštauráciách s organickým jedlom možno nájsť aj konferenčnú miestnosť.

Obchodný dom s tematikou recyklácie je tak paradoxom – ako aj sama A. Bergströmová vysvetľuje, idea je zmeniť správanie spotrebiteľov.

Ak chce niekto dať nepotrebným veciam druhú šancu, môže ich priniesť. Následne sa roztriedia a tie, ktoré by vo sfére zeleného biznisu ekonákupného centra nemali využitie, posúvajú ďalej. Vždy sa nájdu inštitúcie, ktoré ich vedia nejako využiť – napríklad školy, dodáva A. Bergströmová. O tieto veci sa stará 12 ľudí z celkového počtu približne 50 zamestnancov nákupného centra.

Biznismodel funguje, aj keď, ako uvádza jedna zo zakladateliek, niektorí z obchodníkov majú občas problémy uhradiť nájom. Denne navštívi ekologické nákupné centrum priemerne 600 až 700 ľudí, a to aj vrátane víkendov, keďže otvorené majú sedem dní v týždni.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy ekológia, nákupné centrum, recyklácia

Diskusia (0 reakcií)