Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo kaviarne vyžarujú auru produktivity

19.07.2016, 04:58 | Adrián Berecz | © 2016 News and Media Holding

Je to už dosť ošúchaná predstava a klišé, že všetci spisovatelia, novinári, programátori a zástupcovia rôznorodých kreatívnych povolaní na voľnej nohe prídu osamote do rušnej kaviarne, rozložia na najbližšom stole notebook, objednajú si jednu kávu na celý deň a takmer do záverečnej pracujú, ignorujúc ľudí a vesmír navôkol. Hoci kaviarne a reštaurácie nie sú kúzelné miesta, kde sa na povel čašníka lepšie pracuje, pozitívny efekt na produktivitu sa im uprieť nedá.

  • Tlačiť
  • 2

Aj keď existujú profesie, ktoré bez problémov umožňujú prácu z domu a z maximálneho pohodlia, mnohí napriek tomu zbalia potrebné veci a uprednostnia relatívne rušné miesta verejných zón, obchodných centier, parkov či reštaurácií, ale najviac kaviarní. Prečo si práve kaviarne vyslúžili povesť produktívneho alternatívneho pracoviska?

Zvuky produktivity

Na rozdiel od domácej kancelárie, kde obvykle vládne dokonalé ticho (za predpokladu, že ste bezdetní a nechováte papagájov), kaviarňou sa rozliehajú zvuky, ktoré môžu byť pre prácu prínosom. Vzdialené rinčanie tanierov, vrčanie kávovarov a ďalšie zvuky z kaviarenského prostredia zlepšujú pracovný výkon najmä pri tvorivých úlohách a podporujú kreatívne myslenie, tvrdí výskum, na ktorý poukazuje portál New Scientist.

Mierna úroveň vibrácií alebo hluku v kaviarňach ovplyvňuje ľudí takým spôsobom, že začnú nazerať na problém odlišným spôsobom a v širších perspektívach, hovorí pre agentúru Bloomberg profesor Ravi Mehta z americkej University of Illinois.

Webová stránka výstižne pomenovaná Coffitivity.com sa nechala „zvukovou teóriou“ inšpirovať a po jej otvorení začnú z reproduktorov vychádzať simulované zvuky kaviarne. Jej tvorcovia poukazujú na to, že sami podávajú lepší výkon, keď počúvajú v pozadí kaviarenský ruch, a na prácu preferujú skôr zaneprázdnené a rušné prostredie. Teóriu si môžete otestovať na sebe kliknutím na tento odkaz.

Desivé hrobové ticho

Samozrejme, nie je hluk ako hluk. Keď si za vedľajší stôl sadnú dvaja extrémne hluční a rozrečnení manažéri, ktorí prekričia všetky zvuky v pozadí, nastal čas porozhliadnuť sa po inom mieste.

Existuje viac kakofonických zvukov, ktoré rozptyľujú a odpútavajú pozornosť, ako tých príjemných, čo potvrdí zrejme každý zamestnanec pracujúci v otvorených kanceláriách. Najväčším sťažovateľom v nich sú pritom práve bežné rozhovory kolegov.

V až príliš ukecaných otvorených kanceláriách, kde sú rozhovory počuteľné naprieč celým priestorom, klesá produktivita práce o dve tretiny, stupňuje sa roztržitosť a frustrácia. Nie je to ani tak preto, že by ľudia mali nutkavú potrebu rozhovory a klebety počúvať, pokiaľ však pasívny poslucháč nedisponuje silnou sebakontrolou, spracúva rozhovory inštinktívne, takmer bez toho, aby si to uvedomoval.

Na druhej strane, aj pracovné prostredie, v ktorom panuje hrobové ticho, je v mnohých ohľadoch rovnako neefektívne ako príliš ukecané. V absolútne tichej miestnosti sa vytvára skľučujúce prostredie, vysvetľuje Julian Treasure, človek, ktorý sa už roky zaoberá vplyvom zvuku na pracovnú produktivitu.

J. Treasure vidí riešenie problému ukecaného open officu v maskovacích zvukoch, ktoré by zakrývali rozhovory – teda podobný princíp, aký funguje v kaviarňach prirodzenou činnosťou. Namiesto tanierov a kávovarov však považuje za vhodnejšie zvuky prírody, spev vtákov či zvuk dažďa.

Publikum a motivácia

Ďalším dôvodom, prečo sú pracujúci ľudia v kaviarňach produktívnejší, je „nákazlivosť“ duševného úsilia, vysvetľuje New Scientist. Na základe série pokusov vedci z Belgicka vyvodzujú, že ak človek vidí iného človeka tvrdo pracovať na nejakej úlohe, motivuje ho to taktiež tvrdo pracovať.

V praxi to môže fungovať tak, že v prítomnosti „konkurencie“ v podobe iného neznámeho sústredeného človeka za laptopom automaticky zvyšujeme vlastný výkon v snahe predbehnúť ho alebo aspoň s ním držať krok. Je pravdepodobné, že v porovnaní s domácou kanceláriou sa tak v kaviarni budeme menej často spomaľovať flákaním sa či prokrastinovaním.

Ako presne vyzerá tvrdo pracujúci človek za počítačom, na to výskumníci presnú odpoveď nemajú. Naznačujú však, že tento stav dokážeme identifikovať na základe typicky napätého držania tela a dýchania, odvážnejšie teórie hovoria o inštinktívnom vnímaní či o špecifickom pachu, feromóne, ktorý pri takomto stave človek vylučuje, tvrdí ekonomický portál Business Insider.

Zanedbateľný nie je ani takzvaný divácky efekt. V prítomnosti publika, v našom prípade náhodní nepracujúci zákazníci kaviarne, sa ľudia snažia podávať takisto lepší výkon, dodatočne poukazuje výskum.

Pár tipov a nepísaných etických zdvorilostí pre prácu z kaviarne:

  • kaviareň – dôležité je vybrať si tú správnu, ani nie príliš rušnú, ani nie príliš prázdnu. Na internete možno nájsť rebríčky a odporúčania ideálnych kaviarní na prácu v každom väčšom meste. Ideálne je kaviarne striedať
  • objednávka – záleží od každého jednotlivca, ako veľa času považuje za rozumné a slušné stráviť v kaviarni bez objednávky. Jedna káva každú hodinu či hodinu a pol a personál by nemal mať pocit, že ste zákazník-príživník
  • stôl – vyberte si malý stolík či miesto. Rozložením si improvizovanej kancelárie za stolom pre šiestich ľudí kazíte obchod kaviarni, ničíte trpezlivosť čašníkov a znemožňujete posedenie väčším skupinkám zákazníkov, pre ktorých je v bežnom prípade kaviareň určená
  • počítač – vyberte si kaviareň, v ktorej máte možnosť notebook/laptop nabiť. Nabíjanie v kaviarni však berte ako poslednú záchranu, do podniku príďte s plne nabitou baterkou. Vypnutý zvuk či slúchadlá sú samozrejmosťou

Plán na oživenie reštaurácií po záverečnej

Súčasné pracovné trendy naznačujú, že ľudí so zamestnaním na voľnej nohe rastie. Odhaduje sa, že do roku 2020 budú napríklad len v rámci amerického pracovného trhu tvoriť viac ako 40 percent.

Hoci sa spočiatku javí domáca kancelária ako splnený sen, viaceré výpovede ľudí sa zhodujú na tom, že im časom začne chýbať akási sociálna stránka pracoviska. Odpoveďou na nové trendy pritom nemusia byť výhradne kaviarne.

V poslednom čase začali vznikať služby na zdieľanie či požičiavanie priestorov pre ľudí, ktorí nemajú klasické stabilné pracovisko a ktorí si vystačia len s notebookom a pripojením na wi-fi. Nedávno TREND.sk priniesol príbeh služby Spacehop, ktorá funguje na podobnom princípe ako AirBnb s tým rozdielom, že cieľovou skupinou nie sú turisti, ale freelanceri či digitálni nomádi.

So zaujímavým konceptom prišiel aj americký start-up Spacious, ktorý združuje reštauračné zariadenia. Viacero newyorských reštaurácií býva otvorených okolo obeda, ráno a v neskoré popoludnie sú naopak zväčša prázdne alebo zatvorené. To zakladateľom start-upu vnuklo myšlienku, že nevyužité priestory v tomto intervale by sa dali využiť ako dočasné zdieľané kancelárie.

Spolupráca start-upu a partnerskej reštaurácie pritom ponúka priestor aj na dodatočné výhody v podobe neobmedzenej kávy, otvoreného baru či menšieho menu, ktorými by sa snažili nalákať ďalších nových členov.

Spacious ponúka neobmedzený prístup do každej partnerskej reštaurácie, ktorá sa v start-upe zaregistrovala, za 95 amerických dolárov mesačne (85 eur). K dispozícii je aj 29-dolárová denná permanentka, píše Business Insider. Reštaurácia samotná má z biznisu podiel na zisku.

Bez iných ľudí sa pracovať nedá

Človek je tvor spoločenský, a platí to aj v prípade práce. Pravdivosť tohto tvrdenia demonštroval spisovateľ Chris Bailey, ktorý v rámci svojej knihy The Productivity Project vyskúšal rôzne pracovné stratégie na zvýšenie produktivity.

Okrem toho, že experimentoval napríklad s 90-hodinovým pracovným týždňom, na 10 dní sa úplne izoloval od všetkých ľudí v suteréne otca svojej priateľky, kde sa snažil žiť a pracovať. Ako neskôr dodal, bol to jeden z najťažších pokusov, ktorý kvôli knihe absolvoval.

„Bez ľudí naokolo moja motivácia pracovať poklesla,“ píše v knihe. Ako ďalej podotkol, nikomu neodporúča žiť ani pracovať v úplnej izolácii, a poukázal na dôležitosť vytvárania medziľudských vzťahov aj v rámci práce.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy Názory, Richard Sulík

Súvisiace články

Home office: Pracovný raj či neefektívne peklo?

Home office: Pracovný raj či neefektívne peklo?

TREND.sk nabral "odvahu" a začal testovať, aké to je pracovať z mimo kancelárie. Vyskúšali sme domáce prostredia, kaviareň, čajovňu a knižnicu. Úroveň produktivity kolísala a príjem kalórií rapídne rástol 7

Digitálni nomádi: Pracujú s laptopom v ruke a cestujú po svete. Troch sme oslovili

Spacehop a spol.: Prečo si k sebe nasťahovať bandu workoholikov

Náš agrosektor: dotácie mu stúpli o sedminu, no opustil ho každý jedenásty človek

Richard Marko: najuznávanejší šéf Esetu sa pustil do dreva