Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Veľmi úprimná chvíľka. Pýtajte sa ľudí, prečo vôbec chodia do práce

20.12.2019, 14:00 | Adrián Berecz | © 2019 News and Media Holding

Mizerný plat, zlé vzťahy s kolegami, neschopný šéf… Existujú desiatky dôvodov. Kým spoločnosť nezistí, kde sa skrýva príčina nadštandardnej fluktuácie, môže sa spoliehať len na štatistiky a prieskumy. Firmy, ktoré sa o svojich zamestnancov zaujímajú a ktoré si ich chcú naozaj udržať, dokážu ich nečakané odchody minimalizovať priebežnými pohovormi.

  • Tlačiť
  • 20

V súčasnom období rekordne nízkej nezamestnanosti je pre vedenie a manažment kľúčové vedieť, čo motivuje ľudí, aby zostávali vo firmách a aké sú konkrétne dôvody, prečo odchádzajú. Firmy nemusia vymýšľať rafinované spôsoby, ako tieto odpovede získať, môžu ísť na to jednoducho a priamočiaro.

Stay a exit interview

Prakticky všetky firmy už kladú dostatočný dôraz na kvalitu náborového procesu a čoraz viac ich má aj precízne onboardingové programy, teda zaškoľovanie nováčikov, ale pri inštancii „stay interview“ sú v rámci slovenského prostredia ešte rezervy.

„Najaktívnejšie sú v tomto smere firmy, ktoré majú dobre prepracovaný systém vyhodnocovania výkonnosti aj strategického plánovania a aplikovaný talent management proces,“ dodáva Miroslav Garaj z personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Priebežné pohovory by podľa neho mali byť výbavou každej firmy, ktorá chce fungovať na princípe stanovovania cieľov. Hlavným zámerom je identifikovať a riešiť problémy pred tým, než povedú k definitívnemu rozhodnutiu zamestnanca zmeniť pôsobisko. Ak tak nerobia, hrozí, že vedenie spoločností bude častejšie riešiť skôr exit interview.

Neprehliadnite

Výsledkom je, že firma môže získať inšpirácie a reálne využiteľné poznatky na zlepšenie chodu oddelenia či celej firmy. „Ak zdatný manažér pripravuje plán ďalšieho rozvoja pre zamestnancov na základe diskusií s nimi, dokáže vyhodnotiť mieru zaangažovanosti. Práve nižšia úroveň engagementu je spúšťačom vyššej fluktuácie,“ vysvetľuje M. Garaj.

Strata času aj peňazí

Mnohým sa táto metóda získavania informácií môže javiť ako nadbytočná, zaťažujúca a nahraditeľná bežnými spätnými väzbami na občasnej báze. Práve týmto spôsobom sa však dá účinne predchádzať veľkým stratám energie, času aj financií.

Podľa Gallupovho inštitútu stojí plnohodnotné nahradenie odchádzajúceho zamestnanca v niektorých prípadoch až päťnásobok jeho mesačnej mzdy. Udržanie zamestnanca je na základe viacerých štúdií a prieskumov finančne výhodnejšie, ako

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 20

Tagy fluktuácia, personalistika, práca, psychológia