Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na zdaňovanie dopravy do práce doplatia zamestnanci

23.12.2017 | Zuzana Kollárová

Diskusia (13 reakcií) Pravidlá diskusie

23.12.2017 | Radovan Ihnát

Treba povedať celý príbeh...

Finančná správa už pred rokmi označila dopravu zamestnancov do zamestnania realizovanú zamestnávateľom za nepeňažný benefit zamestnancov. Celý prípad skončil opakovane na Najvyššom súde, ktorý v máji 2017 potvrdil, pomerne prekvapujúco, stanovisko Finančného riaditeľstva - http://merit.slv.cz...

Takže všetci zamestnávatelia, ktorí realizujú dopravu zamestnancov na pracovisko sa zrazu ocitli vo veľkom riziku, že podobný postup sa bude aplikovať aj na nich - náklady na túto dopravu predstavujú zároveň nepeňažný zdaniteľný benefit zamestnancov. Ak zrátame sumu daní a odvodov z tohto príjmu za posledných 5 rokov, tak ide určite o milióny.

Ale rozhodnutie Najvyššieho súdu má jedno slabé miesto a to spôsob určenia hodnoty nepeňažného benefitu vo forme dopravy zamestnancov na pracovisko. Náklady zamestnávateľa to určite nie sú - nie je to cena obvyklá v mieste a čase plnenia (verejná doprava je vždy dotovaná).

A tak, celkom logicky, prichádza Ministerstvo financií s touto zmenou. Nie je to teda novinka. Svojím spôsobom je to zavedenie pravidiel tam kde doteraz chýbali. Aj keď je otázne, aký bude mať táto zmena dopad na veľké spoločnosti a jej zamestnancov; V každom prípade od januára 2018 musia byť na túto zmenu pripravené. Už sa nebude dať argumentovať, že nevedeli, že doprava zamestnancov do zamestnania predstavuje pre zamestnancov zdaniteľný príjem. Možnosť B je znova skúsiť ísť znova do sporu s Finančnou správou a preukázať, že doprava zamestnancov na pracovisko nie je pre zamestnancov zdaniteľný príjem.



24.12.2017 | IvanPe

WTF?
Bolsevicky bullshit.
Ta fabrika zvaza svojich zamestnancov, pretoze neexistuje!!!! ziaden primerany sposob ako by sa ti zamestnanci mohli dopravit do prace a za to ma platit dane navyse? A zamestnanec este aj odvody?
Miesto tychto prizivnickych vygrckov staci ked ta komunisticka luza co vladne akoze pre ludi zacne poctivo pracovat, napriklad na tom aby doprava vozila ludi tam kam sa potrebuju dostat. Take jednoduche.

26.12.2017 | Roman Kanala

To rozhodnutie Najvyššieho súdu má logické slabiny. Nepeňažný benefit je rekreácia ROH, alebo doprava za starou mamou, ale nie doprava do práce. Benefit je niečo, čo je výhodou alebo ziskom, niečo extra mimoriadne, či nezaslúžené. Doprava do práce je nevyhnutný výdavok a normálne by sa mal odčítať z daní.

Preto je to rozhodnutie zmätočné.

26.12.2017 | Radovan Ihnát

Skutočnosť, že zamestnávateľ zváža zamestnancov do práce z dôvodu, že neexistuje iný spôsob ako ich prepraviť do zamestnania a teda zabezpečiť fungovanie výroby, čí nepretržitej prevádzky je relevantný argument. Ale pre účely DPH a dane z príjmov právnických osôb. Sú nato aj rozhodnutia Najvyššieho súdu (SEWS) a Súdneho dvora EÚ (Julius Fillibeck).

Obávam sa ale, že na strane dane z príjmov fyzických osôb tento argument úplne neobstojí. Doprava do zamestnania je v tomto prípade nevyhnutnou podmienkou fungovania fabriky, bez nej by nedokázala zabezpečiť nepretržitú prevádzku. Ale to by nedokázala zabezpečiť ani bez toho, aby zamestnancom vyplatila mzdu. A asi nikto nebude argumentovať, že toto je dôvod prečo nezdaňovať mzdu. Podľa zákonníka práce začína pracovný čas zamestnanca príchodom na pracovisko. Čiže cesta do zamestnania je z tohto pohľadu súkromná cesta zamestnanca. Bez ohľadu či si dopravu zabezpečuje sám a za vlastné, či už autom alebo MHD; Alebo ho vezie "firemný" autobus zadarmo.

Ak teda súkromnú prepravu zabezpečuje zamestnávateľ, nedá sa vylúčiť, že tento benefit zamestnanca predstavuje zdaniteľný príjem; To riziko vždy existovalo, ja som teda na to klientov upozorňoval, najmä keď prípad Volswagen sa na súdoch ťahal dlhé roky. Otázna bola jeho výška a tá je teraz daná zákonom.

Takže či sa to zamestnávateľom páči alebo nie, zrejme je teraz čas od januára prenastaviť pravidlá tejto prepravy a zaviesť príspevky zamestnanca na dopravu do zamestnania.

26.12.2017 | IvanPe

Z pohladu zamestnanca, ktory by sa mal nejak dostat do prace to isto ma logiku.
Problem nastane ked v casovo dostupnej lokalite sa nenachadza dostatok pracovnej sily a to nie z dovodu vzdialenosti ale z dovodu neexistencie ci nefunkcnosti dopravy, ktoru dopravcovia zabezpecuju podla poziadaviek statu. Ci uz kvoli zlej organizacii dopravy, slabej dopravenj infarstrukture alebo napr kvoli rozdrobenosti obydli, ... cize niecoho co ma v naplni stat a ktory namiesto aktivnej podpory obcanov zavadza obmedzenia, ktore potom vyuziva na vyssie zdanovanie. (Jeden autobus zamestnavatela voci niekolkym spojom statu, vysoke naklady a casove straty).
Takze neexistencia dostatocnej dopravy je pre takeho zamestnanca benefitom.
Rovanky pricip pouzivaju cigani, ponuknu vam vestenie a ked odmietnete daju nohu do dveri a vy si radsej nechate vyvestit akoby ste mali riskovat stret s dobre organizovanou tlupou.

03.01.2018 | OliWer1

Je mi jasné, že slovenské zákony a ich výklad zodpovedajú stavu absolventov okresných právnických vysokých škôl. Skúsme sa preto zamyslieť nad touto zmenou aj obyčajným sedliackym rozumom, ktorý u okresných právnikov a politikov úplne absentuje a absentuje aj u časti odbornej verejnosti, ktorá sa nechala opantať otrockým (doslovným) výkladom zákonov, ktorý je typický pre ľudí bez zmlyslu čítať s porozumením.
Takže: Ak už aj akceptujeme logiku MF SR, že doprava do práce je pre zamestnanca benefit, dopravou svojich zamestnancov do práce zamestnávateľ (1) čiastočne supluje nefunkčnú infraštruktúru (na budovanie ktorej prispievajú zamestnanci aj zamestnávatelia svojimi daňami), (2) znižuje počet vozidiel na cestách o.i. aj v dopravných špičkách a (3) znižuje emisie, čím opäť supluje záväzky štátu (znižovanie emisií CO2 a NOx). Takže mne z toho vycháza, že ak už nie z daňových, tak z ekologických a celospoločenských dôvodov by mala byť hromadná doprava do zametsnania vyňatá zo zdanenia.
To všetko je však laický názor a je mi jasné, že právnické esá okresných vysokých škôl vidia situáciu úplne inak.

23.12.2017 | martin33

Uz chyba len, ze za nepenazny prijem z ktoreho treba odvadzat dane a odvody bude urceny aj vzduch na pracovisku, teplo z vykurovania a svetlo z osvetlenia. A ak sa na pracovisku niekto napije tak bude musiet zaplatit dane a odvody z vodneho aj stocneho. Vsak ako sa hovori "Babka k babce ... nasi ludia budu mat na Ferrari".

23.12.2017 | BrunoBruno

+
stanovisko danovej spravy presne zohladnujuce finesy "(a)socialne" zameranej tejto a inych Ficovych vlad... Kazdemu sa vezme a par dostane príspevok na prestahovanie. S velkou slavou, Fico mozno aj pojde pomahat s prestahovanim...

24.12.2017 | LPB

+
A vymýšľaním, modifikáciou, "vylepšovaním"... takých -ovín sa zaoberá stále viac a viac ujov a tiet. Oddaných voličov štátostrany.

23.12.2017 | piggee

Takze cely urad vlady teraz bude zdaneny za vyuzivanie firemnych limuzin a MHD zadarmo?

24.12.2017 | IvanPe

A za reklamne shoty v TV a za pracu v noci ...

26.12.2017 | Roman Kanala

Ako keby som čítal o nejakom novom francúzskom zákone. Je to strašne zložité, je to hlúpe, neuznáva dopravu ako nevyhnutný výdaj k produkcii pridanej hodnoty, ako náradie či iné pracovné výdavky.

To neprišlo z parlamentu, ale z vlády. Parlamentní kolesíci to poslušne odklepli. Vo Francúzsku by aspoň bola debata a darebácki politici by sa hanbili. Na Zlodejsku je normálne, že vláda ľuďom prehľadá vrecká a ľud ich odmení ováciami a znovuzvolením.

Hlavne, že železnice živia armádu zadarmistov na neproduktívne cestovanie hore-dolu.

27.12.2017 | orangutan

Zadarmisti sa aspoň naučia používať vlaky. Horšie je, že zrejme platby štátu úplne nestačia.

Ale toto čo teraz prešlo je čisté vyťahovanie peňazí. Vyzerá to smiešne popri tom ako vypasenci potom básnia o nejakom smiešnom príspevku na presťahovanie za prácou. Dúfam, že Touaregy, Audinky a BMW-čka vládnych predstaviteľov a šéfov štátnych podnikov budú zdaňované rovnako.