Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Francúzsko chce zaviesť „ŠPZ“ aj pre bicykle

18.10.2018 | TASR

Diskusia (28 reakcií) Pravidlá diskusie

19.10.2018 | martin33

Dobry napad. Este treba kamery a objektivnu zodpovednost za ohrozovanie chodcov (do byvaleho kolegu vrazil cyklista na priechode a musel si dat zasivat ranu a navstivit zubara), jazdu na cervenu a podobne veci, ktore sa cyklistom ticho toleruju.

19.10.2018 | Roman Kanala

V Ženeve každý rok kvôli zrážke s cyklistom zomrú 1-2 ľudia. Elektrický bicykel váži 40 kíl a môže presiahnuť rýchlosť 50 km/h. Uvažuje sa o povinnosti mať vodičský preukaz pre každé vozidlo schopné jazdy 40 km/h a viac. Pre cyklistu červená znamená Stoj, daj prednosť v jazde len v tom lepšom prípade. Občas znamená Daj prednosť v jazde. Niekedy ani to, dopravné predpisy neznamenajú nič. Jazda veľkou rýchlosťou po chodníkoch a v protismere sú bežné.

Včera večer som skoro zrazil zvieratko. Bolo odeté v čiernom a čierny bicykel bez svetiel. Protiidúci Frúz ma oslnil zle nastavenými svetlami a zvieratku som sa vyhol v poslednej chvíli. Nemalo prilbu. Nezaslúži si žiť, lebo vlastnému životu priraďuje hodnotu nula. Za neosvetlený bicykel je pokuta 30 frankov, ale policajti majú veľa iných starostí a na toto kašlú. Pokuta zranenie alebo pokuta život je privysoká.

Bicykle kedysi mali poznávacie značky, ale nebolo to kvôli krádežiam. Bolo to kvôli povinnému poisteniu. Potom už boli len samolepky a teraz už nie sú ani tie. Poznávacie značky by sa mohli znovu zaviesť, aby sa bicykloví piráti dali identifikovať kamerami.

19.10.2018 | bluehen

40 kil to ti ukazali asi babetu. po chodnikoch jazdjia skor len dochodci - krokom. v protismere sa bezne jazdi - tak sa stavaju aj cyklotrasy.

20.10.2018 | Roman Kanala

Typický bicykel váži 10 kg, typický elektrický 15-25 kg, ale sú aj také, čo majú silný rám, široké gumy, tlmiče, brzdy, prevodovku, nosič batožiny na nákupy, 5 kg bateriek i viac a autonómiu 30 km i viac. Také sú potom bez elektriky veľmi nemotorné, ale s nabitými baterkami sa správajú skoro ako moped a je možné na nich dosiahnuť 40 km/h. Tie sa používajú na dochádzanie do práce namiesto motoriek. Ak sa ich zmocní puberťák, tak sa menia na zbraň. Jedinou prekážkou ich rozšírenia je zatiaľ ich vysoká cena.

19.10.2018 | Morris

SPZ pre bicykle - to nie je ziadna ochrana pred kradezami, ale dalsia byrokracia a zdanovanie,

19.10.2018 | archetyp1

Pán Kanala, len na okraj, povolenú rýchlosť pre vodičov el. bicyklov bez vodičáku by som obmedzil na max. 20km/h (tj. max výkon na rovine). Rýchlosť 40km/h je veľká, viete si predstaviť, na cyklochodníkoch, ktoré sú na umiestnené priamo na chodníkoch pre chodcov rýchlosť 40km/h? Tam by som dokonca obmedzil na max 10km/h, čo je cca 2x rýchlosť chodca. Pre bicykle s väčšou ako max. rýchlosť 20km/h, by som v prvej etapa reformy dal povinnosť na špz. Samozrejme, opatrenia sú vecou ďalekej budúcnosti, a iste mi hocikto môže oponovať množstvom argumentov a problémov, proti aj pre...ako všetko je na dlhú diskusiu........., ale napríklad opatrenie, že povinnosť vodiča el. bicykla: prilba, všade aj v meste...tu by napríklad mohli zakročiť poisťovne, pri úrazoch hlavy, pri nehode bez prilby,( povinnosť sa pripoistiť pri používaní el. bicyk. na rizikový šport, zákonná poistka ako pre motor. vozidlá, pri výkone nad 20km/h ) atď - sankcia, ktorú by museli aplikovať všetky poisťovne...to by sa mohlo uviesť do praxe pomerne rýchlo. O tejto problematike, by sa dalo diskutovať dlho. Viem, že sa oveľa jednoduchšie zavedie 8% (daň či odvod) z poistky, tu sa napakuje štát, aby mohol rozhadzovať...ako urobiť zmeny vo vyhláške pre motorové vozidlá, ale to je také našské, rýdzo slovenské.

19.10.2018 | Morris

ja by som to este zlepsil - zaviest vodicaky pre bicykle - pozor, to uz funguje v Nemecku. Raz darmo, Ordnung musst sein.

Ale hlavne by som zaviedol povinne poistenie pre cyklistov - cim ma tazsie prevody, tym vacsia poistka. Samozrejme sportovcom dvojnasobnu poistku, pretoze jazdia vela, rychlo a casto - tj aj najviac spaluju O2 na CO2, nehovoriac o tom, ze aj viac jedia, a kedze jedia vela masa, tak o to viac CO2 a aj CH4...

19.10.2018 | martin33

Cyklista, ktory jazdi po cestach, musi tiez poznat dopravne predpisy, teda "vodicak na bicykel" (samozrejme zjednoduseny oproti vodicaku na auta) je opravnena poziadavka. Hlavne dnes, ked sa na skolach uz nerobi "dopravna vychova" a byvale "dopravne ihriska" prakticky neexistuju.
P.S: Aj pri urazovych poistkach maju sportovci vyssie poistne, poistovne sa len riadia statistikami.

20.10.2018 | Roman Kanala

archetyp1: Ja si tiež myslím, že 40 km/h je veľká rýchlosť. Pri náraze do chodca tento môže aj zomrieť. A aj sa to deje. Zranenia brušnej dutiny ako roztrhnutie bránice či poškodenie čriev a pečene sú ťažké zranenia, na ktoré sa zomiera.

Doteraz na bicykel netreba vodičák a potom puberťáci so silnými elektrobicyklami terorizujú chodcov a ostatných cyklistov. Prebieha debata, či neobmedziť rýchlosť a zaviesť povinnosť vodičských preukazov. Hovorí sa o 40 km/h, lebo to bol limit aj pre autá bez vodičáka. Ak niekomu vzali vodičský, mohol jazdiť na upravenom Smarte či Corse s obmedzovačom na 40 km/h. Potom to zrušili a komu vezmú vodičák, má ho odňatý a nesmie jazdiť vôbec.

Je aj debata, či sú kolobežky vozidlo alebo nie a či patria na chodník, na cyklochodník, alebo na vozovku. Zatiaľ to je tak, že na vozovku nie, ale na chodník a cyklochodník áno. No sú aj elektrické kolobežky, ktoré dosiahnu 30-40 km/h. Potom aj dvojkolky, na ktorých sa stojí, skateboardy, kolieskové korčule. Nejak ich treba reglementovať bez toho, aby sa to úplne zakázalo, lebo to by bolo obmedzenie slobody jednotlivca zvoliť si spôsob dopravy. No v zaľudnených mestách treba myslieť najprv na bezpečnosť, až potom na slobodu.

20.10.2018 | Morris

Ak máte problém s mládežou, treba s mládežou pracovať, vzdelávať ich, vysvetľovať.
Je veľmi hlúpe postihnúť celú spoločnosť tak drahou a komplikovanou byrokraciou ako je registrácia bicyklov a to len kvôli tomu, že určitá - veľmi malá časť obyvateľstva nerešpektuje pravidlá.

Čo sa týka bezpečnosti a slobody, vaše návrhy smerujú presne k tomuto
https://goo.gl/imag...

20.10.2018 | Roman Kanala

Mládež sa dobre vyrieši aj sama. Nedávno tu v zákrute jeden puberťák v Mercedese predbiehal iné auto, nezvládol to, nabúral do múra v protismere, štyria mŕtvych, všetci medzi 18 a 19 rokmi, jedno zvieratko ťažko zranené prežilo. Vraj ho všetci prosili, aby brzdil. Našťastie tam nebol žiaden chodec ani auto v protismere. Keď mládež rieši bytovú krízu zabíjaním iných, to nie je dobre.

Zelení si dali do programu bicykle. No fajn. Bicyklov je stále viac. Aj to je fajn. Bicykle majú podporu aj liberálov, lebo ide o individuálny dopravný prostriedok. Ale bicykle bez blatníkov, bez osvetlenia a cyklisti bez prilby a reflexnej vesty by nemali vôbec na cestu ani len vyjsť.

19.10.2018 | Truhlik999

Prekvapuje ma, kolko fasistov sa tu zislo. :-(

to by som cakal na Topkach- ale, ze taketo tupe nazory oslavujuce dalsie obmedzenie individualnej dopravy najdem tu.. Smutne!

19.10.2018 | shaggy

Vitaj na Trende, domove všetkých ľudí milujúcich totalitu.

19.10.2018 | martin33

Zakladnym principom slobody je to, ze sloboda jedneho konci tam, kde zacina sloboda ineho. Pricom na tom, kde je ta hranica, sa musime dohodnut vsetci.
Sloboda individualnej dopravy teda konci tam, kde zacina nadmerne blokovat alebo este horsie ohrozovat slobodu individualnej dopravy (alebo inu slobodu) ineho. Jednym z opatreni na zabezpecenie tohto principu su napriklad dopravne predpisy, ktore napriklad definuju, ze ten, kto sa nachadza na hlavnej ceste ma vyssiu slobodu dopravy ako ten na vedlajsej.

20.10.2018 | shaggy

"Pricom na tom, kde je ta hranica, sa musime dohodnut vsetci."
Ha, ha, ha.
Takže sloboda jedného nekončí tam, kde začína sloboda druhého, ale tam, kde sa dohodnú ostatní. Alebo ako tvoju slobodu narúša to, že môj bicykel nemá ŠPZ?

20.10.2018 | Roman Kanala

Asi ako slobodu ostatných narúša smrdutý anonym v diskusiách na eTrende. Anonymita nezrelým ribízkom dáva možnosti konať nízko, podlo, špinavo a aj tak konajú. To isté je na bicykloch. Ak sa im vezme anonymita, budú ľahko identifikovateľní a volaní na zodpovednosť.

20.10.2018 | martin33

A ako inak chces urcit tu hranicu ako dohodou vsetkych ?
Pretoze bez dohody ide o prienik dvoch nekonecien (kazdy si mysli, ze jeho sloboda hranice nema) a to je tiez nekonecno.
V pripade ze ma na bicykli ohrozis, zranis alebo inym sposobom ohrozis moju slobodu (nedas mi prednost na ceste, kde ti to prikazuje zakon) tak s SPZ je jednoduchsie zabezpecit, aby si niesol nasledky za svoje (slobodne) konanie. Zodpovednost za svoje konanie je neoddelitelnou sucastou slobody.

20.10.2018 | shaggy

Keď ťa na bicykli ohrozím, alebo zraním, potom sa domáhaj náhrady. Dovtedy sa do mojej slobody nestaraj. Lebo tvoja sloboda končí mojim bicyklom a ty nemáš právo hovoriť, či s na neho namontujem nejakú tabuľku.

20.10.2018 | martin33

Ako sa mam domahat nahrady, ked zdrhnes z miesta cinu a ja ta nedokazem identifikovat ?
Ano, ja nemam pravo hovorit ci si na neho tabulku namontujes, ale vsetci spolocne sa na tom dohodnut mozme. Napriklad vtedy, ak pocet zraneni sposobenych cyklistami s utekom cyklistu z miesta cinu, prevysi akceptovatelnu uroven.

20.10.2018 | Morris

Ako cyklistovi idúcemu po cyklistickom chodníku alebo po ceste sa mi mnohokrát stalo, že mi do cesty vošiel chodec a len tak tak som zabránil stretu, pričom sam som sa mohol zraniť.
Aj o autoe som už počul, že vodič vyhybajuci sa chodcovi narazil, poškodil si vozidlo a chodec utiekol.

Preto žiadam evidenčné čísla aj na chodcov, spredu aj zozadu, a osvietene.

Tak isto sa stretávam s chodcami, ktorí sa nekontrolovateľne smykaju na zladovatelych chodníkoch, čím ohrozujú ostatných chodcov a privodenim si zranenia obsadzujú nemocničné kapacity a mrhaju prostriedkami verejného zdravotníctva - preto žiadam aby od 15.11. Do 30.3. nosili chodci schválenú zimnú obuv, ktorej podrážka bude mať zimnú zmes a profil o hĺbke min 2,5mm.

20.10.2018 | martin33

Daj navrh do parlamentu a tvoje navrhy mozno budu demokraticky schvalene.

22.10.2018 | Morris

nie som ani retardovany, ani socialista, progresivec ci fasista. Ono je to vlastne to iste...

20.10.2018 | Morris

Vieš problém je, že ty si nejaký IT, ktorý na bicykli nesedel roky, takže teoretizujes a snažíš sa na základe toho navrhovať nejaké pseudo riešenia.

Za prvé - keď niekoho na bicykli zrazis tak, že sa on zraní, myslíš že ty vyrovnas balans a ideš ďalej? Ťažko...

Za druhé - elektrobicykle: max povolený výkon je 250w, so slapanim max rýchlosť 25km/h, bez slapania 6km/h.
Ak je výkonnejší, je to el.vozidlo, potrebuje schválenie do prevádzky , ecv a poistenie.
Ak to nemá a jazdí, zlyháva štát, nie systém, preto systémova zmena to nevyrieši.

Za tretie - naozaj si vieš predstaviť, že bicykel má ecv? Že za každý bude treba platiť 50 € za tabuľky, že bude treba absolvovať všetky tie byrokracie s prihlásením, prepisom, odhlasenim? Že na to bude musieť byť riadny aparát, aby sa to dalo kapacitne zvládať?
Už len z tohoto hľadiska mi človek suhlasiaci s tabuľkami na bicykle príde byť úplne padnuty na hlavu.

20.10.2018 | Morris

Takže keď sa nemecká väčšina zhodla, že židov treba vyhladiť, to bola sloboda?

20.10.2018 | Roman Kanala

V starom Grécku sa hlasovalo, či je ten či onen politik nepriateľom republiky. Ak si to myslelo 50% plus jeden hlas, tak si poňho prišli ozbrojenci. Demokracia to bola, ale nie sloboda. Keď mali vládu tyrana, bolo to horšie. Tak sa vrátili k demokracii.

Preto sa dnes ako prvé uplatňujú ľudské práva, až potom demokratické.

20.10.2018 | martin33

Demokracia je silny nastroj, ktory sa da zneuzit. Nic lepsie na organizaciu veci, ktore sa tykaju vsetkych, vsak nemame.
Teoreticke aj dnes moze hocikto, kto by mal ustavnu vacsinu, zrusit vsetky prava a slobody, ktore su deklarovane v ustave a zaroven zakazat aplikaciu prislusnych medzinarodnych zmluv organmi SR.

20.10.2018 | Morris

V poriadku, ale chcel som poukázať že sloboda nie je nie čo, o čom sa má hlasovať a dohadovať.

Súhlasím, že so slobodou ide ruka v ruke aj zodpovednosť.

20.10.2018 | shaggy

Som rád, že aspoň niekto chápe, o čom je sloboda a že o slobode sa nehlasuje. Alebo, ako títo "liberáli", ktorí teraz žiadajú ŠPZky vyhlasujú "o ľudských právach sa nehlasuje".
Nikto netvrdí, že v slobode nenesieš sa svoje činy následky. Ale nútiť ma neslobodne do niečoho len preto, že teoreticky by som mohol niečo spáchať, je opakom slobody.
To by sme potom mohli mužom začať odrezávať penisy, veď môžu znásilniť ženy!