Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Hlučné ticho: Keď v podnikoch nikto nikoho nepočuje a musíte si kričať do ucha

07.05.2018, 05:11 | Adrián Berecz | © 2018 News and Media Holding

Viesť civilizovaný rozhovor v reštauráciách, kaviarňach či baroch je často nemožné. Kombinácia hlasnej hudby a hlasných zákazníkov, ktorí sa hudbu a ostatných hostí snažia ešte viac prekričať, vytvára pre dialóg nepriateľské prostredie. Stretnutia v týchto podnikoch potom vyzerajú tak, že hostia sediaci za jedným stolom nepočujú seba ani svoje myšlienky, jeden človek musí tomu druhému doslova kričať do ucha alebo sa ho pravidelne pýtať, čo sa to vlastne pýtal či hovoril. Prečo sú kaviarne a reštaurácie také hlučné?

  • Tlačiť
  • 3

Sťažnosti na nadmerný hluk v reštauráciách patria k tým najčastejším, v počte dokonca predbehli zlú obsluhu či jedlo, poukazuje portál Vox s odvolaním sa na viacero zahraničných prieskumov.

Okrem toho, že neprimeraný hluk a hudba v gastroprevádzkach mnohých obťažuje, rovnako ide o zdravotnú hrozbu – vystavovať svoj sluch hladinám hluku vyšším ako 70 až 80 decibelov, čo je hodnota, ktorou sa mnohé reštaurácie môžu pravidelne pochváliť, spôsobuje z dlhodobého hľadiska zhoršenie až stratu sluchu.

S nepriaznivými následkami sa pritom viac ako hostia a zákazníci vyrovnávajú najmä zamestnanci podniku. Mimoriadne rušné kaviarne a reštaurácie odrádzajú najmä aj starších ľudí, ktorí ťažšie rozoznávajú reč od hluku v pozadí, poznamenáva agentúra Bloomberg.

Neprehliadnite

Viac a rýchlejšie pijú

Portál Vox sa zamyslel a priniesol niekoľko dôvodov, prečo reštaurácie priamo či nepriamo udržujú určitú zvukovú hladinu vo svojich prevádzkach.

V prvom rade majitelia reštaurácií či šéfkuchári argumentujú tým, že žiaden zákazník nechce chodiť do reštaurácie, ktorá pripomína mauzóleum. Hluk je podľa nich žiaduci, je zdrojom živosti a energie, teda pocitov, ktoré si ľudia s jedením jedla spájajú. Hlasná hudba tiež vytvára ilúziu dynamiky podniku.

Ďalšie štúdie, na ktoré portál upozorňuje, naznačujú, že hlučné priestory môžu zvýšiť obrat prevádzky, a dokonca aj množstvo a rýchlosť, akou ľudia konzumujú nápoje či jedlo. Pri hlasnejšom rozprávaní je človek aj skôr smädný, opisuje svoju teóriu portál New Statesman.

Prirodzene, existujú aj tiché reštaurácie. Tie však zasa vytvárajú dojem nedostatočného súkromia a prázdnoty, z ktorej často vzniká potreba z miesta utiecť. V tichých reštauráciách majú hostia oproti tým hlučným úplne opačný problém – hlasno rozprávať im príde nepríjemné a majú tendenciu skôr inštinktívne šepkať.

Miesta, kde ticho nebude nikdy

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy hluk, kaviarne, reštaurácie