Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Pracovať z domu je efektívnejšie a koľko káv vypili v Central Perk Priatelia

15.07.2017, 17:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Záložky na víkend | Cez pracovný týždeň človek často natrafí na mnoho zaujímavých článkov, ktoré sú však také dlhé, že nie je čas sa na ne sústrediť. A kým príde víkend, stratia sa vo víre internetu. V rubrike Záložky na víkend vám ponúkame zaujímavé články, na ktoré sa najlepšie sústreďuje pri dlhej sobotnej či nedeľnej káve.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Priemerný Američan trávi každé ráno na ceste do práce približne 45 minút. Podobne dlho mu trvá aj cesta domov. Ide o stratenú 1,5 hodinu, ktorú by mohol venovať rodine, prípadne aj práci, ak by ostal doma. Ak bývate v Bratislave, Prešove či Košiciach mimo letných prázdnin, zrejme dochádzate do práce podobne dlho.

Zaujímavý experiment nedávno k téme fenoménu home officu uskutočnil Nicholas Bloom, ktorý vyučuje na Stanforde biznis a obchod. Odišiel do Šanghaja, kam si ho zavolala cestovná agentúra Ctrip, ktorá chcela zmerať efektivitu práce z domu.

Jedným z dôvodov boli náklady. Agentúre sa darilo, ale nehnuteľnosti v Šanghaji sú extrémne drahé, preto manažment uvažoval nad tým, že umožní časti zamestnancov pracovať mimo kancelárie. Ak by sa pozitívny efekt práce z domu potvrdil, firma by mohla bez obáv expandovať a naberať nových ľudí.

Neprehliadnite

N. Bloom preto v rámci štúdie zamestnancom ponúkol možnosť zúčastniť sa lotérie, v rámci ktorej vyžrebovaní šťastlivci mohli pracovať štyri dni z domu a iba jeden deň z pracoviska. Celé pracovisko sa vďaka náhodne vyžrebovaným zamestnancom rozdelilo pre účely experimentu na dve skupiny: skupinu experimentálnu a kontrolnú. Ich výsledky sa po deviatich mesiacoch porovnali.

Zistilo sa, že zamestnanci, ktorí mali možnosť pracovať z domu, boli produktívnejší. Oproti zamestnancom, ktorí pracovali klasickým spôsobom, boli pracanti z home officu o 13 percent výkonnejší.

Jeden z dôvodov bol, že zamestnanci pracovali z domu o deväť percent viac času. Úspora času sa tu dostavila tým, že nemuseli dochádzať, nemali pauzy na pokecanie s kolegami a pri obede trávili menej času. Tieto faktory sa premietli do vyššieho počtu hodín trávených nie v práci, ale prácou.

„Kancelária je extrémne rušivá a hlučná,“ povedal k výsledkom americký expert. Ďalšie výhody práce z domu, ktoré podľa zamestnancov viedli k lepším výsledkom, bola väčšia pohoda a možnosť si v pokoji pripraviť čaj, kávu alebo objednať jedlo.

Práca z domu viedla k oveľa väčšej pracovnej spokojnosti a to sa prejavilo aj v nižšej miere výpovedí. Ich počet klesol o 50 percent, čo boli ďalšie úspory pre firmu, ktorá sa nemusela zaoberať náborom a školením nových ľudí. Po čase čínska firma zaviedla prácu z domova do bežnej prevádzky a s odstupom času zistila, že sa jej za dané obdobie zvýšil zisk na jednu osobu v priemere o 2 000 dolárov.

Keď sú zuby luxusom

Denník The Washington Post napísal excelentný článok s názvom „Bolestivá pravda o zuboch“. Opisuje osudy obyčajných Američanov, ktorí si napriek práci na plný úväzok nedokážu zaplatiť zubára, pretože je veľmi drahý. Tento osud sa netýka len Američanov, ale aj slovenských pacientov. Oprava zubov niekedy stojí stovky eur a rodina, ktorá má napnutý rozpočet, si stomatológa niekedy nemôže dovoliť. To, že mnohí z nich podceňujú preventívnu prehliadku, ktorá by drahým zákrokom mohla zabrániť, je druhý problém. 

V to ráno asi dve hodiny pred svitaním sa pred štadiónom Wicomico Youth & Civic Center v mestečku Salisbury v Marylande postavili do obrovského radu stovky ľudí. Medzi nimi bola aj Dee Matellová, ktorá nemá zdravotnú poistku a dostatok peňazí na opravu svojich zubov. Dlhodobo ju bolia a preto neprežúva na pravej strane úst. Dvanásť rokov sa bojí usmievať, pretože má zuby zničené. V to ráno prišla pred štadión, aby sa dala vyšetriť desiatkami dobrovoľných stomatológov, ktorí sem pricestovali z piatich okolitých štátov.

Článok poukazuje na rozdiel medzi bohatými a chudobnými cez ignorovanú a pre mnohých ponižujúcu optiku zubnej starostlivosti. Bohatší ľudia stále častejšie využívajú špičkovú kozmetickú stomatológiu, kde si dávajú bieliť alebo esteticky upravovať svoje zuby. Každoročne sa v tomto segmente otočí jedna miliarda dolárov.

Na druhej strane spektra je obrovská skupina Američanov, ktorá je finančne vylúčená aj z bežnej zubnej starostlivosti – žijú v bolestiach a sú ponížení pre svoj chrup. Milióny ďalších sa spoliehajú na charitatívne kliniky a nemocničné pohotovosti, ktorými si liečia bolestivé a zanedbávané zuby. Nemôžu si dovoliť drahé koreňové kanály a korunky, preto si zuby mnohí jednoducho vytiahnu. Takmer jeden z piatich Američanov starších ako 65 rokov nemá ani jeden jediný zub.

Na zubnú pohotovosť len vlani prišli dva milióny Američanov a náklady tejto starostlivosti sa vyšplhali na 1,6 miliardy dolárov. Dee Matellová priznáva, že bola voličkou súčasného prezidenta Donalda Trumpa, ktorý v predvolebnej kampani cielil práve na ňu - na „zabudnutých mužov a ženy, ktorí tvrdo pracujú, ale nemajú na výber“.

Presvedčil ju aj „krásnou“ reformou zdravotného systému, ktorá mala slúžiť každému Američanovi a stáť menej. Reforma je na svete a realita je taká, že ak by sa schválila, milióny ďalších Američanov prídu o zdravotné poistenie a problém sa ešte prehĺbi.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy Záložky na víkend

Diskusia (0 reakcií)