Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Profesionálne letecké fotenie veľa vyžaduje, ale aj veľa dáva

16.02.2018, 00:00 | PR

Inzercia | Ktosi raz vyhlásil, že najkrajší pohľad na svet je z konského chrbta. Milan Paprčka by sa s autorom tohto výroku síce nehádal, pretože na to nemá povahu, odvetil by však, že podľa neho je pohľad na svet najkrajší z kabíny lietadla.

  • Tlačiť

„A to si predstavte, že ako chlapec som mal taký strach z výšok, že som sa bál pozrieť zo siedmeho poschodia, kde sme bývali," smeje sa. O kráse pohľadov na krajinu z neba to hovorí veľa. Ale aj o tomto chlapíkovi, jednom z najskúsenejších slovenských leteckých fotografov súčasnosti.

„Lietanie je mojou vášňou. Pohľady na krajinu, ktoré sa vo vzduchu naskytnú, sa nedajú opísať. Dajú sa však zachytiť na fotografii. A preto fotografujem," vysvetľuje jednoduchý dôvod, stojaci za takmer až uveriteľným počtom publikovaných leteckých záberov, ktoré má Milan Paprčka na konte. Sú ich doslova tisíce. Nemalú časť z nich vložil do kníh, ktorých počet v tomto roku prekročil štyri desiatky. Myslím, že žiadna iná krajina na svete nemá knižnú edíciu takéhoto rozsahu. Nielen každý región, ale už dokonca aj mnohé mestá majú svoju vlastnú publikáciu, vďaka ktorej si hocikto môže dopriať ten pohľad, ktorý lietanie poskytuje. Bez prekonávania strachu z výšok a bez nevoľnosti z turbulencií," dodáva so smiechom.

Zdroj: CBS, s.r.o.

Ako všetko, čo sa robí poriadne a má mať vo výsledku svoju kvalitu, aj profesionálne letecké fotografovanie vyžaduje od človeka veľa. Času, energie, učenia sa, ale aj odhodlania a vytrvalosti. „Samozrejme, keď vás práca baví, robí sa možno ľahšie, ale sama sa ani tak nespraví. Tie hodiny musím odpilotovať a každá sekunda v kokpite vyžaduje stopercentnú pozornosť. K tomu treba prirátať hodiny príprav, od rozhodovania sa, ktoré miesta a ako chcem zachytiť, cez plánovanie letovej trasy, až po prípravu lietadla. Ďalšie hodiny dáte potom do spracovania záberov," vypočítava Milan Paprčka na prstoch rúk. „A úplne samostatná kapitola je administratíva. Na tej je pritom najhoršie to, že nie je ani zábavná," povzdychne si a začne vymenúvať, čo všetko musíte urobiť skôr, ako sa s fotoaparátom čo i len priblížite k lietadlu.

Zdroj: CBS, s.r.o.

„Aby ste sa mohli živiť leteckým fotografovaním, musíte mať licenciu na letecké práce od Dopravného úradu SR, čo v podstate znamená založiť leteckú firmu. Bez toho žiadna práca zo vzduchu nie je možná. Potom príde na rad registrácia na ministerstve obrany, s ktorým musím veľmi úzko spolupracovať, pretože v jeho právomoci je kontrolovať všetko, čo súvisí so zaznamenávaním, ale predovšetkým s publikovaním leteckých záberov územia štátu. Nech sa chystáme letieť kamkoľvek, musíme najprv požiadať o povolenie fotografovať dané územie. Nestalo sa síce, že by niekedy niečo zakázali, ale ani sa to nedá vydať nejako paušálne, takže túto žiadosť treba stále opakovať pred každým letom. Až potom môžem vzlietnuť a fotiť. Ale stále ešte tie fotografie nesmieme publikovať. Najprv ich ľudia na ministerstve musia odtajniť," zdôrazní Milan Paprčka nezvyčajný výraz. „To znamená, že z našich fotografií musí zmiznúť všetko, čo patrí do kategórie utajovaná skutočnosť. Robí sa to tak, že po pristátí im pošleme všetko, čo som nafotil ja, alebo moji kolegovia. Oni tie fotky prezrú, a ak na nich niečo také nájdu, tak to buď vyretušujú, alebo jednoducho celý záber zmažú. Až keď sa mi takto 'odtajnené' fotografie vrátia, môžem ich zverejniť."

Zdroj: CBS, s.r.o.

Dodáva, že ak odfotí niečo utajované, nikdy sa nedozvie, čo to bolo. „Môže to byť budova, nejaká strategická továreň, brod cez rieku, hocičo. Majú svoje zoznamy,“ mykne plecami, pretože sa mu vraj nikdy nestalo, aby kvôli tomu prišiel o fotografiu, na ktorej by mu záležalo. „Priemyselné objekty ani atómové elektrárne nefotím, tie sa mi ani nepáčia. Na našich krásnych kopcoch, v malebných dedinkách alebo historických centrách miest nič tajné nie je, takže tam je to bez problémov. No a v poslednom čase toho najviac nalietam práve nad obcami, ktoré si v stále väčšej miere objednávajú letecké fotografie, pretože im úžasne uľahčujú každodennú prácu. Starostom, obecným zastupiteľstvám, ale v podstate všetkým obyvateľom. Ten prehľad, ktorý letecká fotografia obce a jej okolia poskytuje, je na nezaplatenie. Okrem toho, z takejto fotky sa dá potom vyrobiť napríklad pekná a zaujímavá orientačná mapa, ktorá pomáha turizmu v tej obci alebo meste."

Zdroj: CBS, s.r.o.

Kvalitné profesionálne letecké fotografie sa teda nerodia ľahko, Milan Paprčka by však svoju prácu nemenil. „Určite nie. V prvom rade, stále u mňa platí, že byť pilotom, fotografom a sprostredkúvať ľuďom pohľady, ktoré sú od prírody dopriate len vtáctvu, je úžasný pocit. Rovnako vášnivý, ako tomu bolo na začiatku. A postupne sa k nemu pridalo ešte niečo. Vízia, že moja práca je niečím, čo môže a má pomáhať Slovensku rásť. Moje fotografie, či už na stránkach kníh, zarámované na stenách, alebo zalaminované na informačných tabuliach, ukazujú, v akej krásnej krajine žijeme a máme čo hrdo ukazovať."

  • Tlačiť

Tagy PR články