Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Crash Bandicoot a Micro Machines: Nostalgické hry sú späť

15.07.2017, 08:00 | Michal Korec

Recenzia | V záplave mnohých každoročných sérií, indie produkcie a rozličných debutov sa hráči neraz zasnívajú, aké by to bolo super zahrať si opäť hry svojho detstva či mladších čias alebo ich ukázať svojim deťom. Takto sme sa hrali v roku 1996, prebdeli sme nad jednou hrou aj celé noci alebo sa traja hráči striedali na gauči po každom leveli. Hra stála dve tisícky a na jednej konzole bolo sotva pár titulov, s grafikou neporovnateľnou s dnešnými hitovkami, bez zvuku domáceho kina či inými vymoženosami.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Nostalgia je v súčasnosti mocná aj v iných odvetviach. Oživujú sa takmer 20-ročné mobilné bestsellery, na pulty predajní sa vrátili vinyly. No v hrách, ktoré sa rozvíjajú aj 20-30 rokov, má nostalgia špeciálnu pozíciu. Doteraz si hráči priali iba ďalšie pokračovania, variácie alebo zmenu v prospech výkonu. Návrat k starým hrám ukazuje, ako sa zmenili – nielen pri grafike, ale najmä pri pravidlách či stupni obtiažnosti. Crash Bandicoot aj Micro Machines sa hrajú skutočne ako pred dvomi dekádami, čo mnohých určite prekvapí.

Crash Bandicoot NSane Trilogy

Crash Bandicoot N’sane Trilogy (PS4)

Crash Bandicoot je na Slovensku neuveriteľným hitom, hoci prvú PlayStation u nás nemalo veľa hráčov. No tým, že sa hrala v TV a pre mnohých predstavovala ikonickú konzolovú hru, jasnú skákačku, veľa dobrých levelov a poctivé hranie metódou pokus-omyl, si získala mnohých. Bola to vytúžená hra celej generácie, ktorá bola ochotná z PC prejsť do obývačky hrať na konzole. Sony vypočula túžby fanúšikov a po 20 rokoch prináša Crasha v novej podobe.

Crash Bandicoot na PS4 ponúka prvé tri diely vo vylepšenej grafike. Čakajú vás známe hry vo FullHD rozlíšení na PS4 a 1440p na PS4 Pro). Autori vynikajúco zobrali existujúci dizajn levelov a preniesli ho do dnešného obdobia, pričom hry nevyzerajú archaicky.

Je v nich cítiť odlišný prístup, relatívne vysokú hustotu nepriateľov, aktívnych prvkov a nečakané odbočky – niekedy zdanlivo slepá ulička predstavuje ľahšiu cestu, inokedy hraničí s pascou. Viaceré levely si budete pamätať, dokonca sa v nich dajú použiť staré fígle, nezmizli osvedčené skratky, ani predmety zo starých flekov. Ak ste kedysi hromžili v istom bode, je pravdepodobné, že sa tam zaseknete znova a opäť raz spokojne vydýchnete, že to máte za sebou.

Crash Bandicoot ukazuje starej i novej generácii hráčov ako sa hrajú behačky 90. rokov. Zdanlivo 3D, v skutočnosti neraz v 2D, kde netradične beží postava od kamery tam ďalej, preskakuje priepasti či skáče po gebuli nepriateľom, zatiaľ čo sa snaží vyhnúť prekážkam.

Na dnešné pomery je to ostrý prístup – máte päť životov a nie je problém prísť o ne hneď pri prvom pokuse prejsť level. Napríklad skákanie je sčasti ovplyvnené optickým trikom – vždy sa vám zdá, že doskočíte ďalej ako v skutočnosti, takže na tri pokusy končíte v jame, až potom pochopíte, že treba sa odraziť ďalej. Nepriatelia sa s vami nehrajú – mäsožravá rastlina vás žerie v momente, je po živote. Kto nemá masku neporaziteľnosti, končí na prvý pokus pri nepriateľoch. A s maskou až na druhý. Poctivá hrateľnosť 90. rokov nejedného hráča prekvapí.

Prvý diel je najstarší a prekvapí nostalgiou. Ďalšie dva zase lepšou variabilitou levelov, kedy je cítiť, že autori sa už hrali s dizajnom lepšie a menili zážitky oveľa rýchlejšie. Každý diel má pestré levely, veľa ciest, bonusov a skvelú štylizáciu. Spoločným menovateľom všetkých hier je nevyrovnaná obtiažnosť: ak zdoláte päť levelov, zrazu vás ďalší dorazí. A ďalších päť možno prejdete hneď na prvý pokus.

Crash Bandicoot N’sane Trilogy je vzácna ukážka, kde autori ponechali klasickú hrateľnosť a priniesli najmä možnosť hrať klasiku v oveľa lepšej grafike. Je testamentom, že najlepšie hry príliš nestarnú, stačí hráčom nechať možnosť hocikedy sa k nim vrátiť.

Micro Machines WS

Micro Machines World Series (PS4. Xbox One, PC)

Micro Machines sú sériou pretekov malých autíčok v reálnych prostrediach. Na pracovnom stole medzi spinkami, blokmi či inými pomôckami ste sa preháňali pred viac ako dvomi dekádami a bola to parádna zábava. Takú rýdzu hrateľnosť si zachová máloktorý titul, ale World Series sa k nej celkom približuje, akurát rozširuje možnosti o rozličné módy či zbrane. Chytľavá a jasne podaná premisa je výhodou, ktorá sa nemenila ani po rokoch. Túžite ovládať prostredie, malé káry, trate, ktoré sa učíte postupne naspamäť.

V jadre sa stále snažíte pretekať s malými autíčkami a autori ponúkajú viaceré zaujímavé módy: tradičné jazdy sú obohatené o používanie zbraní, bojové módy hrajú väčší prím a nechýba ani pretekanie, kde sa zbavíte najslabšieho pretekára zhodením z trate či zo stola.

Neprehliadnite

Bez zbraní sa pretekať takmer nedá, čo môže prekážať začiatočníkom, lebo sa musia naučiť správne načasovanie dobrej rakety či štítu – nestačí sa iba snažiť o najlepší čas, keď si vás protivníci vyhliadnu a chcú zneškodniť v istom momente.

Systém sa tu osvedčí rýchlo, no musíte naň naskočiť a nezľaknúť sa súperenia o vychytávky. Hodinku-dve si budete zvykať ako pracovať s predmetmi, vašou pozíciou v pretekoch a čakanie na chyby súperov. Lebo ak ste dlho prví, koledujete si o raketu do chrbta, no ak takticky vyčkávate v strede a sledujete situáciu, neraz máte väčšie šance na úspech. Niekedy vám prvé miesto o fúz unikne, inokedy sa vám podarí preraziť.

Samozrejme, v bojových módoch už rinčia zbrane častejšie a nejde iba o preteky. Obsadzovanie pozícií ako v akčných hrách má cveng, súperenie o plochy si žiada väčšie nasadenie akcie. Netreba sa báť absencie pretekov či pocitu z autíčok. Akcia na kolesách si preskúša skúsenosti z pretekov aj v zápolení.

Ovládanie je spočiatku veľkou výzvou, lebo podobne ako v minulosti sa budú mnohí natoľko sústrediť na rýchlosť, až zabudnú na svoje miesto a vyletia z trate sami, lebo nedokážu zabrzdiť a opätovne pridať plyn v správnom momente. V tom smere treba trénovať, ťažšie ovládanie brzdy, plynu i zotrvačnosti je potrebné zvládnuť, inak sa vytrepete v každej ostrej zákrute. Chyby robí každý, obtiažnosť padá časom.

Micro Machines World Series majú v jadre klasickú hrateľnosť, no pridali viac akcie a módov. Snáď to nebude vadiť, ak sa naučíte nové ovládanie, čakajú vás stále milé autíčka a náročné súboje.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy recenzie hier

Diskusia (0 reakcií)