Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dražby a strach

14.10.2008, 13:44 | Ľubomír Jurina | © 2008 News and Media Holding

Čo núti dražiteľov bez rozmyslu prihadzovať premrštené sumy?

  • Tlačiť
  • 0

Olejomaľbu Clauda Moneta Jazierko s leknami vydražili za rekordných 40,9 milióna libier (takmer 1,6 mld. Sk). Ani skúsení organizátori z londýnskej aukčnej siene Christie‘s neočakávali viac ako polovičnú cenu. O podobné prekvapenia nebýva na aukciách núdza.

Čo núti dražiteľov bez rozmyslu prihadzovať premrštené sumy? Odpoveď hľadali ekonómovia z Newyorskej univerzity Andrew Schotter a Erkut Ozbay spoločne s neurológmi Elizabeth Phelpsovou a Mauriciom Delgadom. Dospeli k záveru, že ceny na aukciách do výšok vyháňa strach z prehry.

Dobrovoľníkom sa pri simulovaných dražbách výrazne aktivovalo centrum strachu v časti mozgu striatum. Čím väčší strach signalizovalo, tým silnejšie bolo pokušenie dobrovoľníka prihodiť vysokú sumu, ktorá by zabezpečila víťazstvo.

Je to prekvapujúce zistenie, lebo klasická ekonómia pracovala s inými interpretáciami vyššieho prihadzovania. Časť ekonómov v tom videla racionálnu snahu znížiť riziko prehry, a teda voľbu úspešnej taktiky.

Podľa iných odborníkov účastníkov aukcií poháňa vyhliadka na radosť z výhry. Motiváciu strachu z prehry ekonomická teória nebrala do úvahy. Pochopiť ekonomické správanie ľudí je niekedy zložitejšie a mnohí preto vidia veľkú budúcnosť nového odboru – neuroekonómie.

drazbaastrach.jpg

Foto - SITA/AP, NASA

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)