Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Filmové štúdia nás sledujú. Zbierajú dáta o našich emóciách počas filmu

05.08.2017, 12:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Smiech, plač, nuda - aj emócie sa dajú merať a filmová spoločnosť Disney ich dokáže prečítať aj v zhasnutej kinosále. Na vzorke 150 premietaní snímala tváre divákov pomocou štyroch infračervených kamier.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Celkovo tak nazbierala dáta od 3 100 ľudí a rozpoznala 16 miliónov mimických výrazov. Tieto cenné informácie slúžia na to, aby spoločnosť vyrábala filmy, ktoré ľudia chcú a merala, či na divákov fungujú napríklad napínavé či dojemné scény tak, ako chceli.

Disney zamestnáva skupinu vedcov, ktorí používajú na meranie reakcií publika umelú inteligenciu - faktorizované variačné auto-kodéry (FVAE). Tie dokážu predpovedať, ako bude divák reagovať na zvyšok filmu po sledovaní výrazov tváre niekoľkých minút - v tomto prípade 10 minút. Údaje sa potom analyzovali pomocou počítača.

Predtým, než si pomyslíte, že celý proces je dosť strašidelný, Disney v nedávne vydanej štúdií tvrdí, že nezaznamenával každý pohyb v kinosále. Experiment sa navyše uskutočnil v kine, kde o tomto experimente ľudia vedeli.

Pochopenie ľudských reakcií

Umelá inteligencia sledovala body na tvári divákov, automaticky „prenesla“ tieto dáta do série čísel reprezentujúcich špecifické vlastnosti reakcií ľudí – ako sa divák usmieva alebo ako má otvorené oči. „Pochopenie ľudského správania je základom rozvoja systémov umelej inteligencie, ktoré vykazujú väčšiu sociálnu inteligenciu a správanie sa,“ povedal Yisong Yue z Caltechu, ktorý spolupracoval s Disney na vývoji softvéru.

Filmové štúdiá sú následne schopné po otestovaní filmu na istej vzorke ľudí prispôsobiť filmy šité na konkrétnych divákov – napríklad teenagerov. 

Zmenený záver E.T.

Testovanie filmov funguje na divákoch funguje roky – rozdiel je len v tom, že nástup technológií to prekopal a založil rozhodovanie štúdií na tvrdých dátach. Už v minulosti bol prerobený napríklad záver kultového filmu E.T. - Mimozemšťan. Testovacie publikum si pôvodný smutný záver filmu jednoducho neprialo, preto režisér záver musel prerobiť.

Portál Quartz cituje filmára Paula Feiga, ktorý sám v apríli tohto roku povedal, že sa „na testovacie projekcie spolieha ako blázon“. Tvrdí, že svoje filmy dáva takému publiku aspoň štyri týždne vopred a sleduje, čo sa dá na filme zlepšiť.

Lenže takéto premietania sa zvyčajne spoliehajú na subjektívne pocity testovacej vzorky, čo je nedokonalé. Štúdio totiž nedostáva od divákov ťažko badateľné detaily z filmu. Navyše, človek je už vopred ovplyvnený, pretože vedome premýšľa a dokumentuje, čo sleduje, aby to mohol zaznamenať do reportu.

Umelá inteligencia na rozdiel od tohto postupu umožňuje publiku sa plne sústrediť na film, pritom zaznamenáva každý odtieň emócie a prepája ju s konkrétnou sekundou vo filme.

Sledovanie cez náramky na rukách

Snímanie reakcií využilo v digitálnej podobe aj štúdio 20th Century Fox, ktoré testovalo vzorku ľudí na filme The Revenant s Leonardom DiCapriom. Divákom firma Lightwave nasadili špeciálne zariadenia, ktoré im merali napríklad srdcový tlak, vlhkosť pokožky alebo pohyby rúk na základe náramkov FitBit.

Na základe biometrickej analýzy dokázali popísať priebeh celého filmu. Dvaja redaktori portálu BuzzFeed na základe zariadení vedeli napríklad presne popísať, kde sa im zvýšil tep a ako reagovali na film v konkrétnej minúte. Šéfka firmy Lightwave Rana June tvrdí, že štúdia môžu použiť dáta na lepšie a emocionálnejšie diela, o ktoré by mali diváci záujem.

Analýza filmu The Revenant od spoločnosti LightwaveZdroj: Lightwave

Stratégiu sledovania reakcií publika do istej miery používa aj britská televízia BBC. V spolupráci s firmou s novozélandskú firmou Parrot Analytics vyhodnocuje globálny dopyt po danom seriáli pomocou dát a umelej inteligencie. Tím tvorcov pred dvoma rokmi, keď finišoval príprava novej série Sherlocka k dispozícii niekoľko petabajtov dát z 249 krajín.

Parrot Analytics totiž počas vysielania predošlej série sledovala reakcie divákov na sociálnych sieťach ako Instagram a Facebook, zbierala cenné dáta z Youtube, blogov a špecializovaných stránok. Na základe toho tvorcovia vedeli, čo ľudia chcú vidieť a čo ich baví pozerať.

Ich technológia „váži“ sentiment diváka a hodnotí, ako sú diváci posadnutí seriálom. Ak si lajknete facebookovú stránku seriálu Fargo, tak je to super správa, ale silnejší sentiment je, ak o tom blogujete a pozitívne komentujete dianie, čo ste v epizóde videli.

„Nie všetci fanúšikovia sú rovnakí. Niektorí o tom budú hovoriť, obhajovať to. Iní budú pasívni spotrebitelia, ktorí po tretej epizóde vypadnú. To berieme do úvahy,“ povedal šéf Parrotu Wared Seger. Hodnotenie dopytu po seriáli tak môžu využiť aj kupujúci a predajcovia televíznych programov.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Tagy Disney, Netflix, seriály