Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Google v Nemecku burcuje ľud, nechce platiť vydavateľom

28.11.2012, 15:00 | bb | © 2012 News and Media Holding

Axel Springer či Bertelsmann chcú peniaze za zverejnenie svojho obsahu vo vyhľadávačoch

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Google

Americká spoločnosť Google sa tvrdo ohradila proti zákonu, o ktorom budú od štvrtka rokovať nemeckí poslanci. Ten by mal zabezpečiť, aby internetové vyhľadávače platili nemeckým vydavateľstvám za to, že uverejňujú časť obsahu ich periodík. Návrh zákona schválil v auguste kabinet Angely Merkelovej. Ak prejde v Bundestagu, do platnosti by mohol vstúpiť v lete budúceho roka. Google v utorok vyrazil do protiútoku a rozbehol kampaň s názvom 'Bráňte svoju sieť'. 

Google sa snaží kampaňou dostať verejnú mienku na svoju stranu. V minútovom videu ukazuje, ako používateľ nájde vo vyhľadávači to, čo potrebuje. "Viac ako desať rokov ste boli schopní nájsť veci, ktoré vás posúvali. Plánovaný zákon to teraz zmení," tvrdí firma v kampani. "Chceš, aby sa to stalo? Zapoj sa," vyzýva na konci videa Nemcov a ponúka im možnosť podpísať on-line petíciu proti zákonu.

Kampaň je doplnená aj o interaktívnu mapu, na ktorej môžu Nemci nájsť kontakty na svojich lokálnych zákonodarcov, u ktorých môžu naliehať na neprijatie zákona. Video zatiaľ na YouTube videlo takmer 75-tisíc ľudí.

Za schválenie podobného zákona dlhodobo lobujú veľké mediálne domy ako Axel Springer či Bertelsmann. Argumentujú tým, že vyhľadávače a agregátory ako Google News preberajú ich obsah, sumarizujú ho a odrádzajú čitateľov od návštevy ich stránok. A s menším počtom internetových čitateľov klesá aj objem peňazí z internetovej reklamy. Ak by zákon prešiel, museli by vyhľadávače žiadať od vydavateľstiev vydanie licencie na zverejňovanie častí obsahu z ich titulov. Tá by bola spoplatnená.

"Väčšina občanov nikdy nepočula o tejto navrhovanej právnej úprave, aj keď by mohla mať vplyv na všetkých používateľov internetu v Nemecku," vysvetľuje spustenie kampane šéf Googlu v Nemecku Stefan Tweraser. "Takýto zákon by znamenal menej informácií pre spotrebiteľov a vyššie náklady pre spoločnosti," dodal s tým, že spoločnosť dúfa, že Bundestag ho nepodporí.

Ministerka spravodlivosti Sabine Leutheusser-Schnarrenberger však tvrdí, že spotrebitelia budú mať vždy na výber. "Existujú aj iné vyhľadávače ako Google," povedala denníku Handelsblatt.

Nemecká asociácia vydavateľov novín uviedla, že tržby z predaja novín klesli medzi rokmi 2000 a 2009 o 20 percent na 11 miliárd eur ročne. Môže za to údajne prechod časti čitateľov od papiera na internet a asociácia varuje, že slobodná tlač je v krajine ohrozená.

S podobným zákonom, ktorý by nútil vyhľadávače platiť za zobrazovanie odkazov a častí mediálneho obsahu, zápasí Google aj vo Francúzsku. Tam dokonca pohrozil, že vylúči internetové stránky francúzskych médií zo svojho indexu.

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto - SITA / AP

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Google

Diskusia (0 reakcií)