Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Internetové médiá: schyľuje sa k búrke

26.06.2006, 11:15 | Jozef Andacký | © 2006 News and Media Holding

Rok vzájomného spolužitia sa na biznise Zoznamu a Slovak Telekomu prejavil minimálne.

  • Tlačiť
  • 1

V Slovak Telekome (ST) budú onedlho sláviť malé výročie. Pred rokom do jeho skupiny pribudla dvojica Zoznam a Zoznam Mobile.

Prevádzkovateľ najnavštevovanejšieho internetového portálu na Slovensku a producent zábavy pre mobilné telefóny. Ich akvizícia mala do biznisu dominantného fixného operátora priniesť nový rozmer.

A naopak. ST do nastupujúcej stratégie triple play, kombinujúcej on-line prístup, hlasové služby a interaktívnu zábavu, potreboval práve známu a zabehnutú internetovú bránu.

Zoznamu, obdobne ako ostatným portálom, zasa chýbali zdroje na nové technológie, služby, marketing. Rok vzájomného spolužitia však lídrom dvoch vzájomne sa preskupujúcich trhov priniesol minimálny efekt.

Pravda, v Zozname a ST rýchlejší sled udalostí možno ani neplánovali. Neočakávala ho ani konkurencia, vychádzajúc z dostupných informácií a indícií.

Tak či onak, „zmeny a inovácie [v Zozname] nabiehajú pomalšie, ako by si vyžadoval rýchlo rastúci trh“, mieni senior account manažér mediálnej agentúry MediaCom Bratislava Martin Kaniansky. Poukazuje najmä na trhovú dvojku, portál Azet.sk spoločnosti eTechnologies, ktorá Zoznamu stále viac dýcha na krk.

Rozuzlenie, ktoré môže v sektore vyvolať búrku, príde v najbližších mesiacoch. Či už Zoznam pod taktovkou ST ožije alebo nie.

Zmeny vo vnútri...

burka.jpg

Pár zmien sa v Zozname a jeho menšom mobilnom bratovi udialo. Koncom apríla z nich odišiel dlhoročný šéf Lukáš Alner. Podľa vlastných slov chce pôsobiť v neziskovom sektore. Vedenie internetových firiem dočasne prevzal Joerg Zeddies, ktorý zároveň v ST riadi marketing a predaj rezidenčným zákazníkom.

V skutočnosti sa J. Zeddies stal konateľom oboch Zoznamov už vlani v auguste. Spolu s ďalším nominantom telekomu Petrom Ľorkom. Čo vzhľadom na rozloženie právomocí znamená, že o podstatných záležitostiach už dávnejšie rozhodoval nový majiteľ.

Kto bude nástupcom L. Alnera, ešte oficiálne oznámené nebolo. Tip, že sa ním stane manažér ST pre rozvoj nového biznisu Peter Helexa, ktorý pred rokmi rozbiehal internetový portál Atlas.sk, telekom komentovať nechce.

Niekdajší kormidelník Zoznamu sa vytratil aj z vlastníckej štruktúry firmy. Vlani ST získal stopercentnú účasť len v jeho mobilnej odnoži. Desať percent Zoznamu ponechal pôvodnému vlastníkovi, spoločnosti Abeles & Braun tandemu L. Alnera a Borisa Zeleného.

Pravda, len krátko, už v júli získa aj zvyšný podiel. Hoci pôvodne ho chcel odkúpiť v prvom kvartáli budúceho roka. Dôvod zmeny plánu? „Tento krok zjednoduší procesy, potrebné na implementáciu nových služieb,“ znie oficiálne stanovisko.

... a navonok.

Uplynulý rok priniesol časť odpovede na otázku, týkajúcu sa spoločnej stratégie Zoznamu a ST. Doteraz realizované kroky smerujú k tomu, že Zoznam bude vo finále zastrešovať všetky aktivity telekomu v oblasti internetového obsahu.

Pod doménu portálu sa dostali jeho nové obsahové služby – magazín T-Station, virtuálna videopožičovňa, hudba na požiadanie, on-line hry. ST ich síce uvádzal pod značkou T-Com, určenou pre hlasové a širokopásmové služby v pevnej sieti, no napríklad zmluvy s hudobnými vydavateľstvami EMI, Warner Music či Forza, uzatváral Zoznam Mobile.

Zoznam má do triple play budúcnosti ST prispieť státisícmi verných priaznivcov. Potenciálnych používateľov nových on-line služieb. Slabučká a len pozvoľne rastúca návštevnosť T-Stationu svedčí o tom, že si na prepojenie so Zoznamom ešte len zvykajú.

Napríklad v máji T-Station s 50-tisíc unikátnymi návštevníkmi uzatváral ôsmu desiatku slovenských top webov. Pravda, videopožičovňa, hry a najmä predaj hudby naštartovali len nedávno. A ku komerčnému úspechu platených internetových služieb v prostredí, v ktorom drvivá väčšina surferov je zvyknutá neplatiť, vedie dlhá cesta.

Na druhej strane, ST na stránkach Zoznamu propaguje nový multimediálny obsah zatiaľ len v obmedzenej miere. V ponukovej lište sa T-Station stráca v záplave odkazov na iné weby a služby, ako e-mail, predaj leteniek, on-line spravodajstvo či predpoveď počasia. Iste, môže sa to zmeniť.

Produktová a marketingová riaditeľka Zoznamu Zuzana Trnovská sa o plánovaných inováciách vyjadruje v superlatívoch. Pracuje sa na „čo najlepšom a najefektívnejšom prepojení“ tak, aby to malo „čo najpozitívnejší vplyv“ na rast širokopásmových služieb ST.

Príležitosti...

Potenciál spolupráce ST a Zoznamu je omnoho širší ako on-line promo širokopásmových služieb. Na ilustráciu možno uviesť dva príklady, o ktorých TREND písal vlani, no realizácie sa zatiaľ nedočkal.

Internetový portál by sa mohol zviezť na marketingových kampaniach fixného operátora. Ak sa dostane do rozpočtov a kreatívnych riešení svojej matky, konkurencii sa ho sotva podarí dostihnúť.

ST môže Zoznam podporiť aj pri predaji katalógových zápisov. Na Slovensku stále relatívne nová a málo rozšírená forma on-line inzercie, využívaná najmä menšími podnikmi, zažíva v zahraničí obrovský boom.

A pribúdajú nové výzvy. Ako napríklad dial-up internet bez mesačného poplatku (a nutnosti uzatvárať ďalší zmluvný vzťah), ktorý ST uviedol na trh v polovici júna.

Zoznam je vďaka popularite medzi internetistami ideálnym médiom na predaj takéhoto produktu. Nápad oživovať prehistorický dial-up v čase broadbandu vyzerá nezmyselne iba na prvý pohľad. Kým sa nedá do kontextu s možnosťou podchytenia začínajúcich internetistov, ktorí časom prejdú na výkonnejšie a drahšie pripojenie.

V ST a Zozname si príležitosti uvedomujú. „Určite využijeme všetky reálne možnosti, ktoré v rámci skupiny ST sú,“ sľubuje Z. Trnovská. Pravda, k naštartovaniu nových procesov ich nič netlačí.

Ostatné portály a telekomunikační provideri zatiaľ s obdobnými zámermi neprišli. Aj preto, že výbavou, ktorá by im to umožnila, nedisponujú. No ani Zoznam a ST sa nemôžu spoliehať na to, že konkurencia bude donekonečna čakať na ich prvý krok.

... pokroky....

Zoznam mohol vstup do skupiny ST využiť na to, aby sa vyrovnal s vlastnými nakopenými problémami. Za konkurenciou zaostával napríklad vo webovom e-maili, ktorý je pilierom každého portálu.

V čase, keď Atlas.sk či Gmail od Googlu prestali limitovať veľkosť poštovej schránky, Zoznam ponúkal len pár desiatok megabajtov. Tento problém podľa Z. Trnovskej patrí minulosti: „E-mailová schránka má neobmedzenú veľkosť, zväčšujeme ju na žiadosť na používateľa a na počkanie.“

V každom prípade, Zoznam má rezervu v posunutí tejto informácie používateľovi. Napríklad v podmienkach používania služby, ktoré si môže záujemca o webmail prečítať pri registrácii, sa uvádza, že veľkosť a množstvo správ sa nelimituje – až na prípad, keď rozsah archivovaných správ presahuje 50 megabajtov.

Určitý pokrok spravil Zoznam v produkcii špecializovaných obsahových webov. Uplynulý rok však predovšetkým potvrdil, aké strategické je partnerstvo s vydavateľstvom Ringier Slovakia.

K Bleskovkám, postavených na spravodajstve tlačových agentúr a denníka Nový čas, pribudol Lesk, ktorý využíva články z lifestylových magazínov Život, Eurotelevízia, Eva či Rebecca.

S vyše 60-tisíc unikátnymi návštevníkmi týždenne patrí Lesk k najpopulárnejším sekciám Zoznamu. Ostatným prírastkom, ako napríklad webu Futbal.sk, ktorý vzišiel zo spolupráce so Slovenským futbalovým zväzom, alebo cestovateľskej webstránke Dromedár, pripravovanej vo vlastnej réžii, sa zatiaľ darí menej.

... a hrozby.

Slabinou, s ktorou Zoznam v uplynulom roku nič nepodnikol, sú chýbajúce služby pre mladú generáciu. Internetový chat, blog, zoznamka, archivácia a zdieľanie fotografií. Alebo inak, aplikácie, okolo ktorých by sa vytvorila komunita lojálnych používateľov. Takých, čo by na portál chodili častejšie ako párkrát za týždeň, a zdržali sa na ňom dlhšie ako niekoľko minút.

Na weby komunitného charakteru vsadil Azet.sk, ktorý sa najmä vďaka nim podstatne dotiahol na Zoznam. „Hlavnú časť návštevnosti týchto služieb generujú mladí ľudia, ktorí pravidelnosťou a dĺžkou návštev výrazne presahujú priemerné hodnoty,“ opakuje M. Kaniansky z agentúry MediaCom.

V Zozname na hrozbu zaostávania v dôsledku absencie komunitných služieb pamätajú. Opäť, aspoň to tvrdia. „V budúcnosti sa plánujeme orientovať práve týmto smerom. Momentálne však nebudeme konkrétnejší,“ uvádza Z. Trnovská.

Či Zoznam uvažoval o unifikovanom riešení z dielne Deutsche Telekomu, materskej firmy ST, komentovať nechce. Používatelia i zadávatelia reklamy sú podľa nej na vzhľad a funkcionalitu služieb Zoznamu zvyknutí: „Meniť brand alebo dizajn v súčasnosti nemá význam.“

Azet dokázal váhanie Zoznamu využiť na maximum. Kým pred dvoma rokmi náskok lídra predstavoval 300-tisíc unikátnych návštevníkov mesačne, v súčasnosti je to zhruba polovica.

Okrem toho, Azet je silnejší už nielen cez víkend, vo svojej tradičnej doméne, ale na špičku sa tlačí v niektoré pracovné dni. Pravda, líder môže argumentovať, že návštevnosť a trhový podiel Zoznam+Bleskovky je pre konkurentov stále nedosiahnuteľný. I keď Bleskovky majú nielen samostatnú doménu, ale od polovice vlaňajška aj samostatnú kolónku v on-line štatistikách.

Čo ďalej.

Ešte stále nie je neskoro, aby Zoznam vývoj situácie zvrátil vo svoj prospech. Žiaden z jeho konkurentov nemá také možnosti, či už z hľadiska zdrojov alebo prístupu k know-how.

A Zoznam sa vďaka partnerstvu s ST, väzbe na medzinárodnú skupinu Deutsche Telekomu môže dostať k technológiám, obsahu a službám, ktoré sú na slovenskom trhu unikátne. Obdobne ako sa mobilní operátori cez zahraničné zázemie dostávajú k exkluzívnym ememeskám, zvoneniam či mobilným hrám.

web-zoznam.jpg

Ilustračné foto – Profimedia.cz

  • Tlačiť
  • 1