Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Je to porušenie moratória? Do e-mailov prišiel exkluzívny prieskum

20.02.2020, 19:00 | Marián Biel | © 2020 News and Media Holding

Viac ako 9-tisíc platiacich záujemcov vo štvrtok večer dostalo do e-mailovej schránky výsledky predvolebného prieskumu od renomovaných agentúr Focus a AKO. Objednala ich iniciatíva 50 dní. TREND sa opýtal právnikov, či je zakázané ich zverejniť napríklad na Facebooku a aká vysoká pokuta hrozí za porušenie tohto nariadenia.

  • Tlačiť
  • 21

V novembri minulého roka koalícia odhlasovala zmenu zákona, ktorá zákaz zverejňovať výsledky prieskumov predlžovala zo 14 dní na 50 dní pred voľbami.

Ako občiansky protest vtedy vznikla iniciatíva 50dní.sk, ktorá sa rozhodla z verejnej zbierky objednať súkromný predvolebný prieskum a poslať ho záujemcom na e-mail. Teda každému, kto prispel minimálne jedným eurom. Tým nemala porušiť zákon.

Neprehliadnite

Situácia sa zmenila, keď na podnet prezidentky Zuzany Čaputovej Ústavný súd pozastavil účinnosť spomínaného zákazu. Iniciatíva 50dní.sk už mala vyzbieranú určitú sumu, a tak len upravila časový harmonogram a v projekte pokračovala.

Nakoniec sa vyzbieralo viac ako 45-tisíc eur a mohli byť objednané až dva predvolebné prieskumy. Každý z nich robia renomované prieskumné agentúry Focus a AKO na vzorke dvetisíc respondentov.

Focus zbiera odpovede osobne od polovice vzorky, AKO telefonicky. Výsledný dokument, ktorý príde všetkým záujemcom do e-mailovej schránky, má mať až 50 strán a podrobne rozpisovať výsledky aj podľa pohlavia, regiónov a ďalších charakteristík.

Nebude chýbať systém na overenie dát cez online formulár, ktorý má zamedziť šíreniu falošných prieskumov.

Druhý rovnaký prieskum bude platiacim účastníkom zaslaný 26. februára. Zber dát pre prvý prieskum, zverejnený vo štvrtok, prebiehal od 13. do 18. februára. Zber pre druhý sa už začal a skončí sa 25. februára.

Je to zakázané?

Zostáva zodpovedať už len poslednú, ale zásadnú otázku. Ide o prieskum, hoci súkromný, počas 14-dňového moratória. Je teda v poriadku podeliť sa s ním na sociálnych sieťach alebo ho preposlať e-mailom?

Na to sa TREND opýtal Tomáša Mészárosa,

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 21

Tagy prieskum, Voľby 2020