Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Kde trávia inovatívne start-upy začiatok roka? V Las Vegas

06.01.2017, 20:00 | Jozef Andacký | © 2017 News and Media Holding

Veľtrh spotrebnej elektroniky CES nie je len o novinkách veľkých technologických firiem. Ako platformu na svoju prezentáciu pred médiami, investormi, zákazníkmi či potenciálnymi výrobnými a distribučnými partnermi ich využívajú aj stovky start-upov z celého sveta. Táto časť výstaviska sa celkom príznačne nazýva Eureka Park.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Prvé, čo človeku pri vstupe do Eureka Parku udrie do očí, je hustota nápadov. Start-upom stačí na predstavenie projektu alebo produktu malá expozícia - na rozdiel od zavedených spoločností s tuctom výrobkov. A tiež máte takmer istotu, že na stánku zastihnete (co)foundera a/alebo CEO firmy. Obehnúť však aspoň časť z 580 expozícií dá zabrať a je veľmi ľahké sa stratiť, obrazne i doslova.

Ďalšia očividná vec na Eureka Parku je výrazné zastúpenie Francúzska, ktoré v Las Vegas reprezentuje 179 firiem. Viac bolo len Američanov (209). Na porovnanie, priamo z Číny prišlo 17 firiem (hoci ďalšie mohli byť prítomné cez svoje americké zastúpenia, ale o tom nemáme štatistiky). Rovnako 17 projektov prišlo z Južnej Kórey a napríklad z Nemecka len 11.

Francois Fillon na CES 2107Zdroj: Jozef Andacký

Francúzske start-upy do Eureka Parku prišiel pozrieť aj niekdajší francúzsky premiér a aktuálny prezidentský kandidát Francois Fillon

Dôvod, prečo na CES chodia start-upy, je prostý. Spojené štáty sú pre ne buď prvý, alebo druhý najdôležitejší trh. Nehovoriac o šanci zaujať potenciálnych investorov alebo biznismenov, ktorí do Eureky zablúdia z iných častí výstaviska.

Zaujímavé tiež je, akým spôsobom start-upy na CES vôbec prichádzajú. Niektorí na vlastnú päsť a vlastné tričko, ale pokiaľ ide o Francúzov, väčšina tu bola pod záštitou súkromných akcelerátorov alebo vládnych a regionálnych propodnikateľských inštitúcií, ktoré čiastočne alebo úplne hradia výstavné priestory, letenky a marketingové materiály.

Start-upy na CES-e dotiahli aj Holandsko, Izrael či Česko. Tamojší Czech Invest (obdoba slovenského SARIO) takto pomohol štyrom start-upom. Slovákov by ste v Eureke hľadali márne. Zato na CES-e ako takom sa prezentoval napríklad slovenský start-up Drone n'base.

Po obsahovej stránke sú v Eureka Parku projekty z azda každého segmentu technológie: od wearables, cez smarthome, virtuálnu realitu, roboty, 3D tlač až po rôzne gadžety, pre ktoré ešte neexistuje subsegmentové pomenovanie. Samozrejme, nechýbajú nápady s prvkami teraz tak populárnej AI. Spomedzi nich sme vybrali šesť, ktoré nás najviac oslovili.

1. Kto víno má a nepije...

Začnime Francúzskom. Jasné, že odtiaľ prišli dva-tri projekty súvisiace s vínom ako napríklad D-Vine, ktorý z vás spraví „smart a connected“ someliéra. Je to zariadenie, ktoré v priebehu jednej minúty nachystá víno pre konzumáciu v optimálnych parametroch teploty a dekantácie (čo je výraz pre prelievanie vína do sklenenej nádoby). Keďže každé víno potrebuje trocha iný prístup, jednotlivé vína sú opatrené RFID čipom, pomocou ktorého ich D-Vine rozpozná.

Zdroj: Jozef Andacký

2. Horúce, ale nie spálené

A ešte jedno Francúzsko. Tentoraz z oblasti módy a odievania, čo je ďalšia silná stránka galského kohúta. Firma zakladateľky Marie Spinali vyvinula technologický upgrade bikín - malý odmontovateľný vodeodolný UV senzor.

Jeho úlohou je cez bluetooth komunikovať s mobilnou aplikáciou, ktorá dotyčnú dámu alebo slečnu upozorní, že sa treba znova natrieť krémom na opaľovanie alebo ísť do tieňa. Konkrétny čas slnenia bez následkov spálenia závisí od zadaného typu pleti.

Zdroj: Jozef Andacký

3. Nie je prsteň ako prsteň

Projekt Nimb (USA) je svojím spôsobom tiež o ochrane zdravia. Je to prsteň, ktorý má na spodnej strane nenápadné „panic“ tlačidlo. Keď ho na tri sekundy stlačíte, prsteň vyšle správu o vašej GPS polohe prednastaveným kontaktom, prípadne zalarmuje políciu.

Vhodné je to pre cestovateľov, dámy, ktoré pracujú dlho do noci (napríklad v kancelárii), ale aj pre deti alebo seniorov. Projektov typu „anjel strážny“ je určite viacero, Nimb však cez crowdfunding vyzbieral 290-tisíc dolárov od 2 100 podporovateľov a doteraz sa týchto prsteňov predalo cez dva a pol tisíca.

Zdroj: Jozef Andacký

4. Džemujeme rýchlo a ľahko

Kórejský tím Jameasy, ktorý je súčasťou samsungovského inkubátora Creative Lab, zasa baví hudba. Presnejšie, baví ho hľadať spôsoby, ako sa čo najlepšie naučiť hrať na hudobnom nástroji.

Jameasy je malý akustický senzor, ktorý sa pripne na hrdlo huslí a cez bluetooth je pripojený na appku v mobile alebo tablete. Na appke bežia noty, ktoré máte zahrať a keď tak spravíte, na displeji sa vám v reálnom čase ukáže, ako veľmi ste boli mimo. Okrem huslí to funguje aj na flaute, v pláne je rozšírenie o ďalšie nástroje, napríklad gitaru.

Zdroj: Jozef Andacký

5. Povedz to príveskom

Wearables je už taký rozsiahly segment technológie, že ho treba rozdeľovať na viacero subsegmentov. Izraelský startup Say Wear si jeden „založil“, nazval ho social wearable. O čo ide?

Say je náramok s malým displejom, na ktorý môžete z mobilu posielať rôzne obrázky. Ak napríklad oproti vám prichádza nejaký sympaťák/fešanda, necháte na náramku zobraziť srdiečko. Alebo ak chcete danú persónu odradiť od nadväzovania kontaktu, pošlete tam lebku.

Say Wear

Zdroj: Jozef Andacký

6. Gamifikácia venčenia

A napokon zástupca z Česka. Actijoy vyvíja technológie pre psíčkarov. Prvou je obojok v štýle fitness trackera merajúceho napríklad pohyb štvornohého kamaráta. Druhou zasa smart miska na kŕmenie, ktorá sleduje, koľko toho psík zjedol a vypil.

Dáta z obojka a misky zbiera a vyhodnocuje mobilná appka. Z reportu si môžete napríklad overiť, či sa ten študent, ktorému platíte, aby vám venčil psa, postavil k svojej úlohe zodpovedne. Prípadne na mobil dostanete notifikáciu, že havo nepije, koľko by mal, a že teda možno naňho niečo lezie.

Súčasťou appky je aj challenger: systém úloh, ktoré majú majiteľa motivovať k tomu, aby so psíkom trávil čo najviac času. Ide o questy typu 10 minút hádzania a aportovania loptičky a podobne. Appka tiež umožňuje robiť si so psíkom selfie (volajú to barkfie). Do objektívu sa vtedy pozerá nielen človek, ale aj chlpáč, čo za bežných okolností nie je jednoduché dosiahnuť.

ActijoyZdroj: Jozef Andacký

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy CES 2017, start-up

Diskusia (0 reakcií)