Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kvalitný internet od Myjavy po Bardejov

20.05.2008, 10:23 | Jozef Andacký | © 2008 News and Media Holding

Poskytovatelia vybudovali po Slovensku vyše desiatku optických metropolitných sietí.

  • Tlačiť
  • 2

malahlavicka1.jpg

Lokálni provideri, to už zďaleka nie je iba bezdrôtový WiFi internet s pokrivkávajúcou kvalitou služieb. Vo viacerých regiónoch práve miestne firmy – na rozdiel od veľkých celoslovenských hráčov – prichádzajú s novými službami, čoraz populárnejšími optickými vláknami či digitálnou IP TV.

Každý siedmy

TREND sa biznis lokálnych poskytovateľov pokúsil zmapovať aj vlani, no iba s malým úspechom. V tomto roku sa skončil prieskum tohto trhového segmentu podstatne lepšie – aj vďaka spolupráci s dvojicou združení, Asociáciou lokálnych poskytovateľov internetu a Asociáciou regionálnych telekomunikačných operátorov.

Údaje o tržbách za internetové služby, počet rezidenčných a biznis klientov, ako aj krátky opis činností získal TREND od osemdesiatich lokálnych hráčov.

Hoci matematicky ide len o každého siedmeho providera registrovaného Telekomunikačným úradom SR, na základe empirických skúseností možno konštatovať, že do prieskumu sa zapojila väčšina relevantných poskytovateľov.

Pravda, časť respondentov zareagovala s podmienkou, že ostane v anonymite – medzi nimi aj osem firiem, ktoré vlani z predaja internetu utŕžili viac ako jeden milión korún. Nimi poskytnuté dáta TREND použil iba pri sumárnych výpočtoch.

Zostavený rebríček lokálnych providerov preto treba brať s rezervou. V trojici najsilnejších zástupcov tohto segmentu, ktorú teraz tvoria Robur, MadNet a DSI Data, chýba košický Antik.

A ďalší veľkí provideri, ako napríklad bratislavský Micronet, trnavský Datasys alebo prešovský Condornet, ktorí sa do prieskumu zapojili vlani, tento rok dáta neposkytli vôbec.

Optika a IP TV

Čo sa týka používaných technológií, väčšina lokálnych providerov začínala, vyrástla a ešte stále funguje na bezdrôtových pripojeniach vo voľnom nelicencovanom pásme (WiFi). No viacerí už vybudovali metalické alebo optické chrbticové siete a koncové prípojky k zákazníkom – domácnostiam a firmám.

Do prieskumu TRENDU sa zapojili šestnásti takíto provideri. Hoci informácie o pokrytí poskytli iba zriedka a na svojich webstránkach ich takisto neuvádzajú.

Optické a opto-metalické siete vznikajú po celom Slovensku. Na západe napríklad v Myjave, kde takúto sieť prevádzkuje XXnet, patriaci do skupiny bratislavského Vnetu.

Na Orave buduje optiku námestovský DSI Data. V Martine, vo Vrútkach a v Turčianskych Tepliciach zasa pôsobí Gaya, ktorá uvádza 87 kilometrov zemných a vzdušných optických vedení – a deklaruje cieľ pokryť v týchto mestách 19,9 tisíca domácností.

provgraf2.jpg

Na strednom Slovensku majú optiku naťahanú v Prievidzi (Nox Communications), Topoľčanoch (Axalnet), Žiari nad Hronom (pc3000) či Rimavskej Sobote (RSnet). NetSpace sa zasa na svojom webe chváli, že má zakáblovanú „naozaj každú bytovku“ v Detve a Hriňovej. Káblové siete sú aj v Liptove a pod Tatrami, kde ich prevádzkujú Imafex (Liptovský Mikuláš) a Amitel (Poprad).

Aktívni sú aj provideri na východe. Napríklad Rupkki pôsobiaci v Spišskej Novej Vsi a okolí uvádza, že na opto-metalickej infraštruktúre má pripojených 60 percent zákazníkov.

V Bardejove služby v káblovej sieti poskytuje Proxis, v Košiciach Antik a ecce. Metropolitnú optickú sieť majú i v Michalovciach, kde ju prevádzkuje firma GeCom.

Viacero providerov s káblovými sieťami sa v ponuke služieb neobmedzuje iba na rýchle pripojenie do internetu. Tak ako veľkí hráči sa pokúšajú zachytiť nástup triple play – do portfólia pridávajú telefonovanie a šírenie televízneho vysielania. Digitálnu IP TV v cenníkoch uvádza napríklad DSI Data, Imafex či Amitel, na jej spustenie sa pripravuje XXnet.

Spoločný developer

TREND u lokálnych providerov zaujímalo aj to, o akú formu vzájomnej spolupráce, napríklad na báze združení a asociácií, majú záujem. Z ponúkaných možností ich najviac oslovilo zdieľanie technického a marketingového know-how (87 percent respondentov).

Príležitosť zefektívniť svoju činnosť evidentne vidia i v spoločnom nákupe konektivity a hardvéru. Naopak, spoločné fakturačné a ekonomické služby by príliš nezaujali – vie si ich predstaviť „iba“ tretina respondentov.

Zaujímavé je, že polovica respondentov by privítala spoločnú propagáciu na celoslovenskej úrovni. Ale i zastupovanie pred úradmi a právny servis.

provgraf1.jpg

„Chýba obhajoba záujmov menších poskytovateľov. Napríklad lobing pre uvoľňovanie 10-gigaherzového pásma – tak ako v Česku –, čo by výrazne pomohlo rozvoju internetizácie a zvýšeniu spoľahlivosti riešení od lokálnych providerov,“ napísal jeden z respondentov.

Ako ďalšie formy spolupráce provideri navrhujú spoločné školenia i spoločné projekty – napríklad herné servery alebo dátové úložiská pre zákazníkov. Ďalší radia kooperovať na vývoji nových služieb, ako sú VoIP telefonovanie alebo IP TV.

Jeden z návrhov dokonca hovoril o vytvorení developerského joint venture, ktorý by zastrešil výstavbu miestnych optických sietí. Objavil sa aj nápad založiť druhé peeringové centrum, na východe Slovenska: „Je nenormálne transportovať všetku konektivitu do necentrálne umiestnenej Bratislavy, trpí tým celý slovenský internet.“

A napokon, TREND sa pokúsil zistiť, ako lokálni provideri vnímajú konsolidáciu svojho segmentu. Väčšina predávať nechce, no veľká časť túto možnosť nevylučuje.

Ich reakcia bola pragmatická: Všetko je otázka ponuky – ceny a perspektívy do budúcnosti. A niekoľko providerov dokonca uviedlo, že o predaji vážne uvažujú alebo rokujú.

Lokálni poskytovatelia internetu (2007)

 

 

Tržby

z predaja internetových služieb

Počet

zákazníkov – domácností1

Počet

firemných zákazníkov1

Lokalita pôsobenia

1.

Robur,

s.r.o., Ružomberok (prevádzka Bratislava)

38

115 900

4 966

13

Bratislava

2.

MadNet,

a.s., Veľký Meder

33

670 000

2 425

349

južné Slovensko

3.

DSI Data, s.r.o.,

Námestovo

25

531 000

4 236

1 695

okresy Námestovo, Tvrdošín, Dolný Kubín,

Ružomberok

4.

RadioLAN,

s.r.o., Bratislava

21

000 000

1 101

472

regióny Malacky, Bratislava, Nitra

5.

Imafex,

s.r.o., Liptovský Mikuláš

20

769 000

4 700

790

región Liptova, najmä mestá Liptovský Mikuláš,

Ružomberok a Liptovský Hrádok

6.

Gaya,

s.r.o., Martin

16

900 000

3 900

120

okresy Martin, Vrútky a Turčianske Teplice

7.

GeCom,

s.r.o., Michalovce

12

300 000

1 200

40

okres Michalovce

8.

Axalnet,

s.r.o., Topoľčany

10

000 000

1 900

200

Topoľčany a okolie, Bošany a okolie

9.

Proxis,

s.r.o., Bardejov

8 500

000

780

120

Bardejov a okolie

10.

RSnet,

s.r.o., Rimavská Sobota

7 084

000

1 962

251

Rimavská Sobota a okolie

11.

AmiTel,

s.r.o., Poprad

6 000

000

1 555

54

podtatranský región

12.

SiNet Telecom, s.r.o., Poprad

5 299

000

500

200

podtatranský región

13.

BBX, s.r.o., Banská Bystrica

5 000

000

2 200

6

Banská Bystrica a okolie

14.

ecce,

s.r.o., Košice

4 762

000

802

77

sedem miest a 50 obcí Košického a Prešovského

kraja

15.

Šivinet,

s.r.o., Veľké Kapušany

3 050

000

1 000

88

Veľké Kapušany a okolie, Kráľovský Chlmec

16.

NetSpace,

s.r.o., Detva

2 880

000

1 070

45

okres Detva

17.

Filleck,

s.r.o., Fiľakovo

2 880

000

560

40

Fiľakovo a okolie

18.

XXnet,

s.r.o., Myjava

2 059

000

564

118

okres Myjava

19.

Peter Bilik – Mobil

Atak, Vráble

1 723

000

605

130

60 obcí v Nitrianskom kraji

20.

pc3000, s.r.o., Zvolen

1 519

000

400

20

okres Žiar nad Hronom

21.

Martin Michálik – LTCnet, Holíč

1 300

000

200

150

okres Skalica

22.

E-Max

Internet & IT, s.r.o., Trebišov

1 200

000

1 130

300

okres Trebišov

23.

Nox Communications, s.r.o., Martin

n

2 600

100

okres Martin a Prievidza

24.

Rupkki,

s.r.o., Smižany

n

2 700

0

okres Spišská Nová Ves

Pozn.: Uvedené sú firmy s tržbami za internetové

služby od 1 mil. Sk, ktoré súhlasili so zverejnením údajov, pri

spoločnostiach Nox Communications

a Rupkki je predpoklad, že tržby sú nad túto

hranicu

1 Počet zákazníkov je k 31. decembru 2007

PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami



  • Tlačiť
  • 2