Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Netflix aj YouTube znižujú kvôli vírusu kvalitu videí. Zatiaľ len preventívne

20.03.2020, 16:00 | Marián Biel | © 2020 News and Media Holding

Už viac ako týždeň trvá na Slovensku výnimočná situácia a desaťtisíce ľudí presunulo štúdium, prácu aj zábavu domov. To isté platí pre milióny ľudí vo zvyšku Európy. Okrem možnej ponorkovej choroby to tiež znamená aktívne používanie online služieb. Aby nedošlo k nejakému preťaženiu sietí, EÚ požiadala poskytovateľov videoslužieb o „pritiahnutie kohútika“.

  • Tlačiť
  • 3

Vo štvrtok požiadal Thierry Breton, bývalý francúzsky minister financií a bývalý výkonný riaditeľ France Télécom, terajší komisár EÚ pre internetový trh a služby priamo CEO Netflixu Reeda Hestingsa o zníženie bitrate (dátového toku) ich služby. Americká firma preto znížila internetovú prevádzku o 25 percent. Inak povedané, filmy a seriály budú v Európe na najbližšie dni a možno týždne na tejto platforme streamované len v štandardnom a nie vysokom rozlíšení.

Neprehliadnite

S rovnakým cieľom oslovil T. Breton aj zástupcov firmy Alphabet, prevádzkovateľov služby YouTube. Napriek tomu, že podľa tvrdení šéfky videoplatformy Susan Wojcickej zaznamenali len niekoľko krátkych nárastov dátovej prevádzky, rozhodli sa v Európe tiež znížiť kvalitu, respektíve rozlíšenie streamovania.

T. Breton vyzýva k zodpovednému používaniu internetu všetkých: „Európa a celý svet čelia bezprecedentnej situácii. Vlády prijali opatrenia na zníženie sociálnych interakcií s cieľom obmedziť šírenie Covid-19 a tiež také, ktoré podporujú prácu z domu a online vzdelávania. Streamovacie platformy, telekomunikační operátori aj používatelia, všetci sme spoločne zodpovední za prijatie opatrení na zabezpečenie hladkého fungovania internetu počas boja proti šíreniu vírusu.“

Video s veľkým náskokom zaberá najviac dátovej prevádzky. Podľa údajov analytickej spoločnosti Statista vlani internetom mesačne „pretieklo“ zhruba 135 exabajtov, z toho video tvorilo 105 exabajtov.

Treba rátať s tým, že doma sú všetci školáci a študenti, ale aj ľudia, ktorí pracovali manuálne. Už len zamestnanci dočasne zatvorených automobiliek na Slovensku teraz môžu doma sledovaním rôznych streamovacích služieb dať sieťam zabrať.

NetflixZdroj: TASR/AP

Práca z domu mení štatistiky

Opýtali sme sa veľkých internetových poskytovateľov pripojenia, či na Slovensku evidujú nejaký nárast prenosu dát. Začiatkom marca po zrušení škôl a iných karanténnych opatrení UPC zaznamenala nárast najmä pri odosielaní dát. „Nárast evidujeme o približne 20 percent. Naopak, pri sťahovaní dát je nárast relatívne nízky,“ povedal pre TREND Jaroslav Kolár, hovorca spoločnosti.

Ako vysvetľuje, dá sa z toho dedukovať, že sledovanie videa nie je u nás až taká záťaž pre siete, skôr rôzne videohovory, webináre a iné aktivity ľudí, ktorí pracujú z domu. Podľa neho si teraz ľudia tiež častejšie posielajú fotografie a videá. Za posledné dni sa ale prenos dát stabilizoval. Zároveň ubezpečuje, že ich širokopásmová sieť má dostatočnú kapacitu a zaregistrovali len niekoľko malých lokálnych preťažení, ktoré riešili navýšením kapacity.

Zdroj: SITA / AP

Orange zaznamenal nárast prevádzky vo viacerých oblastiach. Hlasové služby stúpli o 47 percent a stále rastú. Preto posilňujú prepojovacie kapacity. Zaujímavosťou je, že operátor zaznamenal viac ako 100-percentný nárast telefonovania, ale cez aplikácie ako Messenger, Skype, Whatsapp, Telegram alebo Viber.

Veľmi pravdepodobne na tom má zásluhu aj dočasná akcia. Orange zákazníkom umožnil aktivovať si dátový balík Čet úplne zadarmo. Používanie spomenutých aplikácií vtedy neuberá z predplateného dátového balíka používateľa.

„Tento trend oceňujeme, lebo využívanie četovacích aplikácii na hovory a videohovory pomáha zmierniť záťaž siete, ktorá zostane voľná pre hlasové hovory záchranných zložiek,“ povedala pre TREND hovorkyňa spoločnosti Alexandra Piskunová.

Nárast v dátovej prevádzke je síce menší, ale stále citeľný. Mobilné dáta stúpli o približne 12 percent a cez pevný internet až o 20 percent.

Zdroj: Shutterstock

Telekom zatiaľ nemá dostupné dáta o prevádzke ich pevných sietí. Veľké zmeny registrujú pri hlasových službách. Minulý štvrtok (12.3.) a piatok (13.3.) dosiahli 50- až 80-percentný nárast oproti štandardu. Pravdepodobne kvôli ľudom pracujúcim z domu.

Cez víkend hovory dosiahli úroveň pracovných dní, dokonca ju predbehli. „Tento týždeň už prekonávajú hodnoty aj minulý týždeň a prekročili už dvojnásobnú prevádzku oproti bežnému pracovnému dňu,“ upresňuje Michal Korec, hovorca operátora. Od utorka (17.3.) je prevádzka hlasových služieb stále vysoká, ale už nestúpa.

Pri mobilných dátach sa ťažko dá niečo dedukovať. Telekom zhodou okolností už od začiatku marca v rámci testovania siete a správania zákazníkov spustil akciu, kedy každý používateľ s paušálom dostal 1-terabajtový dátový balík zdarma.

V týchto dňoch zaznamenávajú takmer dvojnásobne vyššiu dátovú prevádzku oproti štandardnému mesiacu. To by mali kvôli tejto akcii pravdepodobne aj tak. Zhodou okolností boli na zvýšenú prevádzku už vopred pripravení.  

O2 zaznamenalo za posledný týždeň nárast prevádzky, predovšetkým v počte hovorov a aj prenosu dát, ktoré stúpli až o štvrtinu. Šéfka komunikácie operátora Tereza Molnár ubezpečuje, že kapacitu ich siete neustále navyšujú. 

Aj internetové spojenie do zahraničia majú zálohované a dostatočne nadimenzované. Nárastu objemu dát sa preto neobávajú. Pripomína však, že veľkou výzvou je kapacita objemu prepojení medzi operátormi, takzvané interconnecty. Teda spájanie hovorov medzi rôznymi operátormi.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy Európska únia, koronavírus, Netflix, Orange, Telekom, UPC, YouTube