Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo je Čierny piatok najdôležitejší deň herného kalendára

25.11.2014, 17:05 | Michal Korec

Herná sezóna 2014 ide do finále. Počet AAA premiér sa v novembri oproti minulým mesiacom razantne zvýšil. Dorazili najväčšie hity v nečakane nahustenom kalendári.

  • Tlačiť
  • 0

Za tri týždne vyšlo nové Call of Duty, dva diely Assassin’s Creed, Halo: The Master Chief Collection, Dragon Age: Inquisition, Far Cry 4, GTA V, dvakrát Sonic Boom, Super Smash Bros. Wii U, noví Pokémoni a Little Big Planet 3. Hry na všetky platformy, nové aj staré konzoly. Samé silné pokračovania: ešte aj piaty datadisk na World of Warcraft vyšiel v tomto období vďaka 10. výročiu.

Hoci Vianoce sú až o štyri týždne, november je pre všetky firmy záväzný pre vydanie najväčších hitov. Pritom niektoré značky sú také silné, že by mohli vyjsť hocikedy. Napríklad GTA V by sa na Xbox One a PS4 predávala fantasticky aj 15. decembra, séria to dokázala pri štvorke, ktorá vyšla netradične 29. apríla. World of Warcraft zasa skúšal 16. január, 25. september či 7. december a bodoval. Assassin’s Creed nemal problém s termínom na konci októbra. Halo vyšlo v septembri trikrát.

Lenže novembrové týždne sú v retaili magické a polovicu marketingu obstará práve ich finále. V USA je zadanie jasné: ak chcete stihnúť nápor, treba vydať hru pred Čiernym piatkom (najneskôr v utorok v tom týždni). Preto v Severnej Amerike nájdete iba pár decembrových štartov: The Crew a Kingdom Hearts 2.5 HD Remix.

Prísť neskoro sa väčšinou neoplatí – česť výnimkám ako Far Cry 3, ktorý mútil vody začiatkom decembra 2012. Nehovoriac o konzolových balíkoch. Ak chcete mať hru súčasťou top balíkov, nesmie prísť na poslednú chvíľu, ale aspoň desať dní vopred.

Megapredaj sa začína čoraz skôr

Američania si už vypestovali silné zvyky: v stredu sa cestuje, vo štvrtok sa krája moriak, v piatok sa zavčasu ráno uteká do obchodov po prvé vianočné darčeky. Silné predaje pokračujú aj na Cyber Monday a celý december, ale Čierny piatok je už legendárny štart.

Nákupná mánia začína výrazne posúvať otváranie predajní. Pred 20 rokmi vtrhli zákazníci na nákupy okolo šiestej až ôsmej hodiny ráno, čo postupne zmenilo. Polnoc zo štvrtka na piatok bola dlhé roky klasika. Neskôr prišiel prvý predaj už vo sviatočný štvrtok o desiatej večer. A potom o ôsmej večer.

Tento rok nájdete prvú vlnu akcií vo Walmarte už o šiestej večer. Keď si prelistujete jeho tohtoročný katalóg, nájdete v ňom tri vlny: červená o 18:00 štvrtok má veľké telky, najnovšie konzoly, tablety. Zelená štartuje o 20:00 štvrtok a modrá o šiestej ráno v piatok. Prvé dve vlny platia do piatka 23:59, tretia aj celý víkend.

Retail verzus on-line

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že v on-line ére sa Čierny piatok prehupne na e-shopy. Alebo že poľaví. Lenže retail sa nechce vzdať ošiaľu a obrovských rozoberačiek tovarov z paliet za nízke ceny.

Walmart ide do agresívneho módu aj voči on-linu. Sľubuje dorovnať cenu z e-shopov ako je Amazon. eBay dokonca bude chcieť odpáliť predaj v dvoch vlnách: Thanksgiving Day predaj štartuje už v stredu o 21:00, Black Friday vo štvrtok o 21:00.

Že pre on-line bol kedysi vyhradený Cyber Monday? Iste, ale nikto sa nechce nechať ukrátiť o skorý štart, a tak najväčší predajcovia majú buď dve vlny (Black Friday a Cyber Monday) alebo budú vrstviť akcie až 5 dní v kuse (od štvrtka do pondelka). Predaje sa tým pádom rozložia na viaceré dni, lebo on-line sa nechce vzdať predaja už vo štvrtok, piatok a cez víkend – rovnako ako retail nechce prenechať priestor e-shopom.

Je Európa pozadu?

Predaje a zľavy Čierneho piatka sa dostali postupne aj do Európy. Ale intenzitu, výšku zliav či silu balíkov aspoň pri konzolách nedosahujú na úrovni USA. Na Slovensku sa neobjavia také balíky konzol a hier ako v USA. A máloktorý predajca prejde do agresívnych vĺn zliav ako Walmart, Sears či Best Buy.

A pri hernom kalendári nie je Čierny piatok až takým imperatívom. Hry môžu v Európe vyjsť aj v decembri, no sila predajov sa tým zmeniť nemusí. Rozloženie v Európe je predsa len odlišné a nákupná sezóna dlhšia. Na celý december sa tešia mnohí predajcovia a napríklad Španieli robia najväčšie nákupy až na Troch kráľov.

Kto má najväčšiu šancu pri konzolách

Pri pohľade do kata lógov a merických predajcov je zrejmé, že najviac chce z Čierneho piatka vyťažiť Xbox One. Microsoft nielenže zrazil cenu všetkých balíkov o 50 dolárov na november a december (štartujú na 349 USD). Na Čierny piatok si prichystal balík za 329 USD, ktorý obsahuje konzolu a dve hry Assassin’s Creed (vlaňajší Black Flag a čerstvé Unity).

Tento balík sa objavuje prakticky všade a má šancu na najvyššie predaje. Alternatívou bude Xbox One s Halo: Master Chief Collection za 329 USD vo Walmarte a iných sieťach. Kto si stovku priplatí, za 429 USD získa Xbox One a Assassin’s Creed hry aj s Kinectom.

Za 329 dolárov PS4 tak ľahko nekúpite – ale kto hľadá, nájde. Napríklad na eBayi už v stredu večer. Sony na Čierny piatok 2014 kontruje drahším, no lákavým balíkom. Za 399 USD ponúkne 500 GB konzolu s Grand Theft Auto V a The Last of Us Remastered. Sú to síce remaky minuloročných hier, ale v špičkovej kvalite s najpredávanejšou konzolou súčasnosti. A pre rodiny sa črtá alternatíva: za 399 USD bude 500 GB konzola s hrami LittleBigPlanet 3 a LEGO Batman 3. 

Z dvojice starších konzol zaujme 500 GB bundle PS3 s LEGO Batman 3 za 269 USD a Xbox 360 s 500 GB diskom a dvomi Call of Duty hrami (Ghosts, Black Ops 2) za 199 USD. Najlacnejšou voľbou bude 4 GB verzia Xbox 360: za 179 USD s Kinectom, respektíve za 99 USD bez neho.

Nintendo má prichystaný balík Wii U so Super Mario 3D World za 259 USD. Z handheldov bude zaujímavé 3DS XL za 175 USD s Mario Party: Island Tour hrou alebo 2DS za 99 USD s Yoshi’s New Island. Akurát PS Vita nemá megaveľké bundle či špeciálne balenia.

Pretože Microsoft chce vyhrať predaje na Čierny piatok aj za celý november, zvolil silnú stratégiu lacnejšej konzoly (329 USD) so širokou dostupnosťou a nižšou cenou. Sony sa zatiaľ nechce vzdať cenovky 399 USD, a tak pribalila dva zvučné tituly.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy hry, Microsoft, PlayStation, počítačové hry, Sony, Xbox

Diskusia (0 reakcií)