Po polročnej skúšobnej prevádzke nabehol naostro bikesharing v Bratislave. V praxi to predovšetkým znamená, že Slovnaft BAjk dostal nový – štandardný – cenník. Naopak, žilinský systém BikeKia vyštartoval s atraktívnymi akciovými podmienkami. V ostatných mestách sa cenníky oproti lanskej sezóne nezmenili.

V článku sa dočítate:

- Za aké ceny si môžete v jednotlivých mestách vypožičať zdieľaný bicykel

- Aké parametre a vlastnosti majú jednotlivé bikesharingy na Slovensku

- S akými očakávaniami a predpokladanými nákladmi idú mestá do bikesharingu

- Ako sa zdieľané bicykle využívali v predchádzajúcich sezónach

Z porovnania cenníkov vyplýva, že prevádzkovatelia s určitými obmenami aplikovali dva modely spoplatnenia bikesharingu. Buď sa tarifa odvíja od času jazdy (pay-as-you-go), alebo sa platí určitá forma paušálu, ktorá zahŕňa voľné minúty.

Porovnanie cien a paušálov bikesharingu
Pay-as-you-go Denný Mesačný Ročný
Bratislava (Slovnaft Bajk) nemá 6 € (zahŕňa 12 „voľných“ hodín jazdy, následne 0,12 € za každých ukončených 6 minút jazdy, vyžaduje sa depozit 70 €) 9 € (prvých 30 minút jazdy bezplatne, potom 0,12 € za každých ukončených 6 minút jazdy, paušál zahŕňa kredit 0,60 €) 29,40 € alebo 19,20 € pre držiteľov kariet ISIC, ITIS a Euro26 (prvých 30 minút jazdy bezplatne, potom 0,12 € za každých ukončených 6 minút jazdy, paušál zahŕňa kredit 0,60 €, respektíve 1,20 €)
Prievidza (Zelený bicykel) 0,40 € za každých začatých 30 minút jazdy nemá 1,90 € (250 „voľných“ minút na 30 dní) alebo 5,90 € (1 000 „voľných“ minút na 30 dní) 39,90 € (20-tisíc „voľných“ minút na 365 dní)
Nitra (Arriva Bike) 0,50 € za každých začatých 60 minút (najviac 3 € za 24 hodín) nemá nemá 25 € (prvých 60 minút jazdy bezplatne, následne 0,50 € za každých 60 minút, najviac 3 € za 24 hodín)
Trnava (Arboria bike) nemá nemá nemá 20 € (prvých 15 minút jazdy bezplatne, následne podľa dĺžky jazdy od 0,15 € za 20 minút do 5 € za 180 minút)
Žilina (BikeKia) prvých 60 minút bezplatne, potom 20 € za každú začatú hodinu (najviac 100 € za 24 hodín) nemá nemá nemá
Košice (Antik Verejný bicykel) cenník zatiaľ nie je k dispozícii
PRAMEŇ: cenníky prevádzkovateľov

Okrem cien sa pod úspech služby podpisuje dostupnosť bicyklov, ktorá sa odvíja od ich počtu, ale i prevádzkového modelu bikesharingu. V Prievidzi, Nitre, Bratislave a Žiline sú systémy nadviazané na dokovacie stanice, kde sa bicykle vypožičiavajú aj odovzdávajú.

S počtom a rozmiestnením staníc súvisí používateľský komfort služby. Prevádzkovatelia ich preto umiestňujú tak, aby pokryli dôležité dopravné trasy a uzly, v blízkosti zastávok MHD a bizniscentier. Väčšinou sú od seba vzdialené niekoľko sto metrov.

Druhý prevádzkový model je postavený na tom, že bicykel po skončení jazdy odstavíte hocikde v rámci stanovenej zóny. Rovnako si voľne zaparkovaný bicykel môžete vypožičať, napríklad zadaním osobného kódu alebo odkliknutím v mobilnej aplikácii.

Ide o takzvaný freefloating. Takto by mal fungovať Verejný bicykel od Antiku v Košiciach, kde rovnako funguje nedávno spustený carsharing Sharengo.

Aj keď freefloating sa vo svete pri bikesharingu používa pomerne bežne, tisícka bicyklov (čo je plánovaná veľkosť flotily Antiku) môže vyvolať predstavu neusporiadaného zahltenia verejného priestoru.

V Trnave tento potenciálny problém riešia

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa