Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Súd sa postavil za poskytovateľov VoIP

13.04.2004, 10:40 | Jozef Andacký | © 2004 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Slovak Telecom nemôže prerušiť ani zmeniť prevádzku služieb, ktoré alternatívni operátori využívanie na poskytovanie internetového telefonovania (Voice over IP – VoIP). Predbežné opatrenie s týmto príkazom vydal koncom marca Krajský súd v Bratislave.

Podľa právneho názoru eTelu Slovensko, s.r.o., Bratislava, ktorý v súdnom styku viedol neformálne konzorcium ôsmich alternatívnych operátorov, predbežné opatrenie konzervuje súčasný stav poskytovania VoIP služieb.

ST chcel v posledný februárový deň zrušiť smerovanie dial-upových internetových volaní na pripojenia alternatívnych konkurentov, a tak im zabrániť v tom, aby cez prístupové čísla 019xy poskytovali VoIP služby.

Na základe žiadosti Telekomunikačného úradu SR napokon deadline posunul o dva mesiace. V nastavenom čase mal regulátor situáciu vyriešiť. Zatiaľ sa to nestalo a ani nie je oficiálne známe, ako to urobí. „Keďže celá vec ešte nie je uzavretá, neradi by sme čiastkovými informáciami spôsobili nedorozumenie,“ uviedol TRENDU hovorca úradu Roman Vavro.

0404/42_taptic.jpg

ST však v tlačovej správe prezradil, že TÚ SR rozhodol, že do konca apríla „musia všetci poskytovatelia hlasových služieb prestať poskytovať svoje služby na číslach 019xy“. Pritom jeden z nich, Nextra, s.r.o., Bratislava, má túto možnosť vďaka procesnej chybe regulátora zakotvenú v platnej licencii. Úrad chcel textáciu povolenia zmeniť, napokon však od tohto zámeru upustil.

Problém VoIP by podľa generálneho riaditeľa eTelu Slovensko Juraja Taptiča nevznikol, keby alternatívni operátori mali s ST uzavretú riadnu zmluvu o prepojení. Návrh ST však dosiaľ prijal len jediný operátor – ConnSpec Telekom, s.r.o., Bratislava, ostatní ho nechcú prijať, dôvodiac neprijateľnými ekonomickými podmienkami.

Čísla 019xy sú tak jednou z mála možností, ako sa môžu efektívne dostať ku koncovým zákazníkom ST. „Aj keby alternatívni operátori skutočne nemali z nejakých cenových alebo iných dôvodov inú možnosť na poskytovanie hlasových služieb, neoprávňuje ich to nelegálne a neoprávnene používať služby, ktoré sú určené na iný účel,“ mieni viceprezident ST pre komunikáciu Ján Kondáš.

Niekoľkomesačný spor o internetové telefonovanie cez dial-upové prístupové čísla 019xy navrhuje Slovak Telecom riešiť novým veľkoobchodným produktom Voice Plus. Operátor ho oficiálne predstavil tri dni po tom, ako dostal rozhodnutie o predbežnom opatrení. VoicePlus je podobne ako služba DialUp Plus na poskytovanie vytáčaného prístupu do internetu založená na princípe spätného účtovania (reverse charging).

To znamená, že poskytovateľ VoIP služieb by vystupoval voči koncovému zákazníkovi ako zúčtovateľ, ktorý na konci fakturačného obdobia spätne zaplatí dominantnému operátorovi za prístup do jeho siete.

Alternatívnym hráčom sa reverse charging nepozdáva, DialUp Plus doteraz vzhľadom na primalé marže a priveľké riziko neplatičov žiaden z nich neprijal. Telecom nezverejnil cenník VoicePlusu, neurobil tak ani v prípade dial-upového produktu. Prípadných záujemcov odkázal na e-mail veľkoobchodného oddelenia.

Podľa vyhlásenia eTelu Slovensko, ktoré má TREND k dispozícii, ST pri VoicePluse na volania na nové prístupové čísla s predvoľbou 0602 nasadil tarify, ktoré sú vyššie ako v prípade internetového volania na číslo 019xy.

A to napriek tomu, že „princíp a technické zabezpečenie služby Voice Plus sú nespochybniteľne totožné s princípom a technickým zabezpečením smerovania hovorov na číslo 019xy“.

Po zohľadnení komerčných kritérií nie sú navrhované ceny pre eTel prijateľné. Alternatívny operátor naopak navrhuje, aby sa hovory na čísla 0602 kratšie ako 15 sekúnd nespoplatňovali, pretože tento časový úsek je potrebný na autentifikáciu a autorizáciu volajúceho. „V opačnom prípade nám hrozia škody zo zlomyseľných volaní, ktoré v rámci reverse chargingu budú účtované poskytovateľovi,“ uvádza sa v stanovisku spoločnosti.

Okrem cien sa eTelu nepozdáva ani charakter navrhovaného obchodného vzťahu. Operátor poukazuje na to, že ST môže jednostranne zmeniť ceny a obchodné podmienky, takže eTel „nemôže svojim zákazníkom garantovať podmienky poskytovania VoIP služby“.

Foto – Miro Nôta

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)