Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Torment Tides of Numenera: Nie je táto hra až príliš ukecaná?

18.03.2017 | Michal Korec

V decembri 1999 bola uvedená jedna z najlepších RPG – Planescape: Torment. Bola to temná hra, ktorá síce nelámala rebríčky, ale okamžite sa zapísala do pamäti kritikov a sŕdc fanúšikov, lebo bola iná. Podivný svet Planescape, hlboké dialógy, bizarný charakter protagonistu a rozsiahla hrateľnosť potešila fajnšmejkrov. A teraz sa dočkali pokračovania.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Producent Brian Fargo stál za mnohými hitmi 90. rokov. Založil štúdio inXile Entertainment, kde sa rozhodol vytvoriť pocty starým hrám spolu s fanúšikmi. V marci 2013 preto prišiel na Kickstarter, aby vyzbieral 900 tisíc dolárov na pokračovateľa Tormentu.

Cieľ sa naplnil už za šesť hodín a kampaň napokon priniesla viac ako štyri milióny dolárov. InXile sa pustil do vývoja hry, no pôvodný termín vydania (december 2014) zďaleka nenaplnil. Ale aspoň sa medzičasom podarilo vytvoriť hru aj pre PS4 a Xbox One. Torment: Tides of Numenera vyšla 28. februára 2017. Po štyroch rokoch od štartu vývoja a takmer 200 mesiacov od uvedenia jednotky...

Svet je stále zaujímavý

Hoci podľa obrázkov či popisu by ste to neuhádli, Numenera je svet v ďalekej budúcnosti, po páde mnohých civilizácií. Prebieha takzvaný Deviaty vek, ľudstvo žije v usadlostiach a svet sa dostal do stavu podobnému stredoveku.

Neprehliadnite

Z minulosti ostávajú rôzne fragmenty a sci-fi vymoženosti, známe ako numenera. Pozostatky vedy a technológie iných civilizácií predstavujú objekty záujmu. Niektoré ešte fungujú, iné sú beznádejne stratené. Niektorí ľudia ich nechápu a pripisujú im magické vlastnosti.

Hlavný hrdina hry je podivná bytosť. Na začiatku padá z orbitu - v skutočnosti je entita, vedomie prevteľujúce sa do nového tela, čím sčasti napĺňa podstatu nesmrteľnosti. Tomu zodpovedá séria spomienok na minulosť, ktorú možno interpretovať aj ako hľadanie poslania či zmyslu života. Aby narácia nebola jednoduchá, príbeh sa odohráva v dvoch svetoch a viacerých prostrediach súbežne.

Temnota hry sa prejaví pri zobrazovaní druhého sveta. Po úmrtí padáte do vlastného vnútra, ktoré pripomína bludisko. Objavujú sa tu smutné motívy, žiaľ a strata. Po návrate sa zase dostávate do prchavých lokalít. Svet je koncipovaný tak, že prídete na miesto, máte tu splniť úlohy a putovať ďalej. Úlohy preto nie sú príliš košaté, ale zato dostatočne variabilné. Opäť sa dočkáte bizarných miest, ktoré pripomínajú zohavené ľudské telá.

Torment: Tides of NumeneraZdroj: inXile

Haldy dialógov a morálne voľby

Obrovská porcia hry patrí textu a dialógom. Sú rozsiahle, majú kopu odbočiek a sú okolo nich doplňujúce informácie. Pri dlhších herných seansách budú hráči odbočovať, opadne ich pozornosť a preskočia celé odseky textu.

Čo je škoda, autori vypiplali všetko do detailov. Kto chce, môže sa hrabať v histórii sveta, vekov a získať podstatné informácie pre postup. Pacifisti sa môžu vďaka dialógom vyhnúť súbojom a dej posunúť do nevídaných bodov. Dialógy sú ovplyvnené vlastnosťami postáv – či používajú silu, rýchlosť alebo intelekt.

Je to pútavý mechanizmus, cez ktorý budete inak vnímať hrdinu a schopnosti. Ak sa budete chcieť vyhrážať, investujete do sily. Ak stavíte na premyslené odpovede, musíte podporiť intelekt. A ak budete bleskoví, občas si vypomôžete malou krádežou počas rozhovoru.

Vďaka dobrému ukazovateľu vidíte pravdepodobnosť, či sa vám oplatí použiť jednu z troch vlastností – a potom investujete body podľa potreby. Možnosti však nie sú nekonečné, takže treba dobre zvážiť, ktorú voľbu kedy použiť. A často oddychovať a ukazovateľ napĺňať.

Netreba sa báť, že budete veľa hodín pasívne sledovať odpovede, výborne napísaný scenár vás drží v pozore.

Torment: Tides of NumeneraZdroj: inXile

Súboje len z povinnosti?

Ako správna RPG má Numenera aj vývoj postavy a posiela ho do súbojov. Okrem troch vlastností sa pri hrdinovi rozhodujete o jeho povolaní, ktoré kolíšu od klasiky po sci-fi. Glaive sú bojovníci a experti na kontaktné súboje. Nano sú futuristickí mágovia a Jack je univerzálny typ na všetko. Zvyšujete im levely, aj ich vlastnosti - systém je komplexný na pochopenie, no treba ho zvládnuť.

Boje prebiehajú na ťahy. V každom môžete využiť útok, obranu a klasicky sa striedate s nepriateľmi. Práve tu môžete vyťažiť z vybalansovanej postavy, lebo schopnosti a úspešnosť zásahov sa počítajú tvrdo a prísne sú aj rezultáty.

Umierať budete aj kvôli tomu, že nepriatelia často útočia prví a zasadia vám kritickú ranu, nákazu či jed. Premyslený systém opätovného návratu hrdinu a skupiny do boja je vítaný. A stále platí, že časť hráčov sa bude dlhočizným bojom vyhýbať.

No to by bola škoda, lebo svet, postavy, dialógy i boje sú výbornou súčasťou netradičného celku. Nemá tempo súčasných hier, no je vypiplaný do detailov. Nejde mu o ohúrenie grafikov, hoci esteticky núka pekné lokácie. A váži si hráča a jeho investovaný čas. Príliš ukecaná hra? Na dnešné pomery určite, pre veteránov akurát.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy recenzie hier

Diskusia (0 reakcií)