Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Uber je taxislužba, potvrdil Európsky súd. Potrebuje licenciu

20.12.2017 | Marián Biel

Diskusia (15 reakcií) Pravidlá diskusie

20.12.2017 | martin33

Je chore, ze nieco take ako "sluzba dopravy osob z miesta A na miesto B" potrebuje licenciu.

20.12.2017 | OliWer1

Pokiaľ si za túto službu vypýtaš odplatu, ide o podnikanie. Z povahy slovenského živnostenského zákona podlieha taxislužba licencii.
Nehovorím, že je to správne, ale na základe tohto rozsudku akékoľvek pochybnosti odpadajú.

20.12.2017 | martin33

Ale ano, to ze je taxisluzba (aj vo forme Uberu) podnikanie, nikto nespochybnuje, problemom je, ze to nie je volna zivnost. Pokial auto splna STK a vodic ma platny vodicak, nevidim dovod davat na taxisluzbu dalsie podmienky. A to, ci bude jazda merana certifikovanym taxametrom, GPS v mobilnej aplikacii alebo trebars pausalnou cenou za jazdu, by malo byt jedno, je len na zakaznikovi, co si vyberie.

20.12.2017 | Roman Kanala

Na profesionálnu prepravu osôb treba klásť vyššie nároky, ako na súkromné vozenie sa medzi kámošmi. Vyššie nároky musia byť na vodiča i na vozidlo, ktoré podlieha vyššiemu opotrebeniu a musí zároveň uspokojiť normy služby pre verejnosť. Transakcia tiež podlieha reglementácii, musí byť jasné koľko sa platí a za akú službu. Jazda v meste či mimo, nočná práca, dvíhanie batožiny, atď.

20.12.2017 | martin33

Co tak nechat to na zakaznikovi ako sa rozhodne. Ci chce regulovaneho, licencovaneho taxikara alebo lacnejsieho bez licencie. Pokial auto a vodic splna podmienky na prevadzku na cestach, ja ako zakaznik, dalsiu regulaciu nepotrebujem.
Co sa tyka ceny za sluzbu, tak existuje mnozstvo neregulovanych zivnosti, kde sa stanovuje cena za sluzbu viacmenej dohodou medzi zakaznikom a poskytovatelom sluzby a tie tiez funguju bez problemov.

20.12.2017 | shaggy

Áno, súdruh Kanala, ako poviete.
A čo takto klásť vyššie nároky na diskutérov? Napr. že by sa k IT sekcii mohli vyjadrovať len ľudia, ktorí sa k tomu rozumejú? To by ste tu toho moc nenapísali, však?
Prečo sa staráte do dobrovoľného kontraktu medzi dvoma subjektami? Kto ste vy, že máte právo hovoriť, či na profesionálnu prepravu osôb treba vyššie nároky, alebo nie?

20.12.2017 | Marcel Lukačka

Ale ale pán ITčkár, to čo ste napísali je neuveriteľne arogantné, elitárske a naviac sám robíte, čo to ste takto arogantne napísali a síce, ze sa vyjadrujete k niečomu čomu Vy naozaj nerozumiete. Jednak v tejto branži nepodnikáte, čiže nerozumiete podstate sporu medzi súťažiteľmi pri poskytovaní tejto služby. A určite nemáte právne vzdelanie a pritom sám sa tu vyjadrujete k právnym podmienkam podnikania, či rozhodnutiu Súdneho dvora EU ohľadom posúdenia právneho základu jeho podnikania, ktorým po dnešnom rozhodnutí nie je "digitálna ekonomika" ale "preprava osôb" a tá je upravená v krajinách rôzne a teda platia zákony týchto krajín ohľadom podnikania v cestnej doprave osob. U nás je to zákon 56/2012 Z.z., ktorý takéto podnikanie v osobných vozidlách nazýva jednoznačne taxislužbou. Nič iné nie je správne a legálne. Je to alebo 1 alebo 0, tomu asi porozumiete. Môžete s tým síce nesúhlasiť, ako ja nesúhlasím s rôznymi podmienkami na podnikanie aj s niektorými v citovanom zákone a môžete sa snažiť to zmeniť, ale v demokratickej krajine sa tento proces deje nejakým spôsobom. Zatiaľ tu ešte nejakú ITčkársku aristokraciu nastolenú nemáme a dúfam, že nikdy mať nebudeme.

20.12.2017 | shaggy

Z povahy slovenských zákonov nemohli svojho času židia vôbec podnikať a niečo vlastniť. O pár rokov neskôr zase nemohol bežný človek len tak podnikať.
To, že je niečo v slovenskom (alebo akomkoľvek inom) zákone ešte neznamená, že je to správne.
Takže sa stotožňovať s amorálnymi rozsudkami je rovnako amorálne.

20.12.2017 | Marcel Lukačka

Takto porovnávať právo vzniknuté v totalitných režimoch so zákonmi v demokratických režimoch je asi DOSŤ scestné. Mimo to neustále sa tu spochybňuje regulácia taxislužieb, ale nikoho z vás nenapadlo sa aspoň na chvíľu zamyslieť čím to je, že takmer vo všetkých vyspelých krajinách v tisíckach miest nezávisle na sebe prišli k tomu, že taxislužby jednoducho nejako regulovať treba? Naozaj si myslíte, že to je len výsledok nejakého lobingu? Naopak bola to nevyhnutnosť. Úpna deregulácia a úplne voľný trh sa pri tejto službe ukázal ako úplne nefunkčný model - príliš volatilný a tým veľmi nestabilný. Na druhej strane aj prílišná a striktná regulácia, ktorá uzatvára trh nie je dobrá, lebo príliš fixuje situáciu na trhu, čím znemožňuje, aby služba držala krok nielen s technologickým vývojom ale aj meniacimi sa potrebami miest.
Ale mám na Vás otázky z vášho fachu:,
Vám príde správne to, že UBER zneužíval softvér na neetické sledovanie konkurencie (Hell),
že proti pravidlám APPLE vložil do appky kod, ktorým mohol sledovať užívateľov aj po deinštalácii appky?
Že používal softvér na odblokovanie úradov, aby nebolo možné ho kontrolovať? (greyball) Že pokiaľ ide o uchovávanie vlastných tajomstiev a komunikácie, ktorú by niekto mohol považovať za protiprávnu vedia veľmi dobre uchrániť aj pred súdnymi orgánmi (spor s Waymo a používanie kryptokomunikačných aplikácii) ale kedide o osobné udaje vlastných vodicov a zákazníkov sú úplne lajdácky?
a mimo to kopec ďalších škandálov :http://www.businessinsider.com/uber-company-scand­als-and-controversies-2017-11
Je toto pre Vás spoločnosť, ktorú treba tak veľmi brániť, len preto, lebo už 8 rokov si kupuje zákazníkov na svete za peniaze svojich investorov? Nevadí, ze minuli za minuly rok na ziskanie trhoveho podielu v triválnej sluzbe v boji proti velmi malým spolocnostiam vo svete tolko co stal cely 13 rocny projekt dekodovania ludskeho genomu?

21.12.2017 | temp

potlesk +++

23.12.2017 | shaggy

Aha, takže otroci boli v poriadku? Segregovanie černochov v USA bolo v poriadku? Lebo toto sa dialo v demokratických režimoch.

20.12.2017 | Marcel Lukačka

A ešte v čom je rozsudok Sudneho dvora EU amorálny? Je amorálna podľa vás rovnosť pred zákonom? Alebo férovosť v podnikaní?

20.12.2017 | Marcel Lukačka

Oveľa viac choré je keď ju na rovnakom trhu jeden potrebuje a druhý nie. A o tom hovorí toto rozhodnutie.

20.12.2017 | 7jano5

https://www.youtube....

20.12.2017 | 7jano5

https://www.youtube....